Płatności – oko i ręka w nowej roli
Dwie trzecie Europejczyków chce korzystać z biometrii podczas dokonywania płatności, zaś trzy czwarte uważa dwuetapowe uwierzytelnianie, wykorzystujące biometrię w połączeniu z zabezpieczeniem urządzenia płatniczego, za bezpieczny sposób autoryzacji płatności, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Visa w 7. krajach europejskich, w tym w Polsce. Skanowanie linii papilarnych uważamy za najpopularniejszą formę uwierzytelniania biometrycznego.
Fot. shutterstock.com
Badanie „Biometric Payments” wykonane przez agencję Populus na zlecenie Visa w siedmiu europejskich krajach: Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech na grupie ponad 14,23 tys. osób (ok. 2 tys. w każdym kraju) pokazuje, że konsumenci w całej Europie są zainteresowani wykorzystaniem biometrii w płatnościach – zwłaszcza w połączeniu z innymi metodami zabezpieczeń.
Niemal trzy czwarte (73 proc.) uznaje uwierzytelnianie dwuetapowe – używające metody biometrycznej w połączeniu z zabezpieczeniem urządzenia płatniczego – za bezpieczny sposób autoryzacji płatności.
Dwuetapowy sposób uwierzytelniania wykorzystuje to, co posiadamy, jak np. urządzenie płatnicze (m.in. karta lub smartfon); to, kim jesteśmy, np. unikalne cechy (biometria), lub to, co znamy, jak np. kod PIN czy hasło.
Bankowiki wyjaśnia:
Kiedy Europejczycy uczestniczący w badaniu pytani byli o preferencje dokonywania płatności w różnych sytuacjach – czy to w warunkach domowych, czy w punktach handlowo-usługowych – okazało się, że ponad dwie trzecie jest gotowych do stosowania biometrii jako metody uwierzytelniania. Co ciekawe, ze względu na obawy o bezpieczeństwo transakcji, niemal co trzeci badany przyznał, że zrezygnował z zakupu internetowego. To pokazuje, że biometryczna autoryzacja płatności stwarza dużą szansę dla sprzedawców internetowych.
– Identyfikacja i weryfikacja biometryczna wywołują spore zainteresowanie w świecie płatności, ponieważ dają możliwość poprawy jakości obsługi konsumenta. Wyniki naszych badań pokazują, że wraz z postępującą znajomością funkcjonowania biometrii na własnych urządzeniach, konsumenci coraz częściej uznają ją za zaufaną metodę uwierzytelniania – mówi dyrektor zarządzający ds. innowacji Visa Europe Jonathan Vaux.
I podkreśla, że biometria to też wyzwania – jedno z nich dotyczy sytuacji, w której jest ona jedyną stosowaną metodą uwierzytelniania. Może wówczas dojść do pomyłki, zarówno przy autoryzacji jak i odrzuceniu płatności, ponieważ biometria – w przeciwieństwie do kodu PIN, którego wprowadzenie może dać wynik poprawny lub niepoprawny – nie jest binarnym systemem weryfikacji, a uwierzytelnianiem opartym na prawdopodobieństwie dopasowania.
– Dlatego biometria najlepiej działa w powiązaniu z innymi zabezpieczeniami – np. umieszczonymi w urządzeniach czy z metodami geolokacyjnymi – lub dodatkową metodą uwierzytelniania. Za najlepsze uważamy więc podejście całościowe, wykorzystujące szeroką gamę rozwiązań technologicznych usprawniających cały proces – od otwarcia rachunku karty, poprzez dokonywanie zakupu, aż do sprawdzania salda – mówi Jonathan Vaux.
Zwyczaje płatnicze szybko się zmieniają
Ponad połowa Europejczyków uważa, że uwierzytelnianie biometryczne – gdzie tożsamość danej osoby jest potwierdzana poprzez dokonanie weryfikacji jej charakterystycznych cech, takich jak układ linii papilarnych czy obraz tęczówki oka – przyspieszy i ułatwi płatności w większym stopniu niż zabezpieczenia tradycyjne. Jednej trzeciej badanych podoba się to, że przy uwierzytelnianiu biometrycznym ich dane pozostają bezpieczne nawet w wypadku zguby lub kradzieży urządzenia.
Jonathan Vaux z Visa Europe uważa, że w miarę upływu czasu, będziemy mieli coraz większy wybór sposobów płacenia. Podobnie jak zwyczaje płatnicze zmieniają się w zależności od tego, gdzie się w danej chwili znajdujemy i z jakiego urządzenia korzystamy, tak i metody uwierzytelniania będą musiały być dostosowane do konkretnych sytuacji.
– I choć uwierzytelnianie biometryczne pozwala na osiągnięcie odpowiedniej równowagi pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem, nie jest to jedyna możliwa odpowiedź na pojawiające się wyzwania. W przyszłości będziemy mieli do czynienia z różnymi kombinacjami rozwiązań w zależności od okoliczności zakupu – mówi Vaux.
Wygodniej, ale nie mniej bezpiecznie
Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego na próbie 14 tys. europejskich konsumentów, znajomość metod biometrycznych i bezpośredni kontakt z nimi to ważny czynnik wpływający na ich upowszechnienie. Wraz z pojawieniem się płatności mobilnych za najlepszą formę uwierzytelniania biometrycznego uznajemy skanowanie linii papilarnych – ze względu na łatwość użycia i bezpieczeństwo tej metody. Pytani o bezpieczeństwo jedynie biometrycznych metod uwierzytelniania, mamy największe zaufanie do weryfikacji linii papilarnych (81 proc.), przed skanowaniem obrazu tęczówki oka (76 proc.).
W Europie tylko niewielka grupa osób preferowałaby autoryzację płatności opartą na rozpoznawaniu głosu (12 proc.) lub rysów twarzy (15 proc.) – czy to przy płaceniu w tradycyjnych punktach handlowo-usługowych, czy przy zakupach internetowych z domu. W Polsce te preferencje utrzymują się na takim samym poziomie.
Uwierzytelnianie biometryczne doceniamy zarówno przy płatnościach w środowisku fizycznym, kiedy liczy się szybkość transakcji, jak i przy płatnościach internetowych. Prawie połowa z nas jest chętna do stosowania uwierzytelniania biometrycznego przy płatnościach w transporcie publicznym, przy płatnościach w barach i restauracjach oraz stosowania uwierzytelniania biometrycznego przy zakupach towarów i usług w tradycyjnych punktach handlowo-usługowych (np. sklepach spożywczych czy barach szybkiej obsługi). Ok. 40 proc. Europejczyków deklaruje, że stosowałoby taki sposób uwierzytelniania przy zakupach internetowych i przy pobieraniu danych z internetu.
Niezależnie jednak od tego, jakie metody uwierzytelniania będziemy stosować, najważniejsze jest, by nasze dane personalne, hasła, PIN-y i kody były bezpieczne i znane tylko nam. Na szczęście już ponad dwie trzecie Europejczyków rozumie znaczenie poufnych danych dla ochrony prywatności. Nowe formy uwierzytelniania płatności powinny więc zapewnić równowagę pomiędzy szybkością transakcji a jej bezpieczeństwem.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Biometryczna współpraca
PKO Bank Polski razem z Politechniką Gdańską oraz firma Microsystem realizuje projekt badawczy poświęcony zastosowaniu biometrii w bankowości. Budżet projektu wynosi 9,82 mln zł, z czego 3,63 mln zł to dotacja uzyskana z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W Banku testowane będą opracowane wspólnie z partnerami stanowiska umożliwiające autoryzację operacji bankowych, podpisywanie wniosków i pism w oparciu o technologię biometryczną. Pozwoli na to specjalnie stworzony do tego celu elektroniczny długopis. To tylko element będący na wyposażeniu urządzenia analizującego jednocześnie głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni i kształt twarzy. System będzie również skanował dokumenty tożsamości. Wszystkie te zebrane dane porówna z zapisanymi w bazie wzorcami i na tej podstawie przeprowadzi identyfikację oraz autoryzację. Niepowtarzalne – inne dla każdego człowieka – dane biometryczne będą przechowywane w postaci szyfrowanej. Cały system podnosi nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale też komfort klientów korzystających z bankowości.
Biometria może być rozwijana we wszystkich kanałach, np. infolinii do szybszej identyfikacji dzwoniącej osoby czy do podpisywania dokumentów bankowych na tablecie, bez konieczności wizyty w oddziale.
Czytaj także:
Idziemy w stronę digitalizacji
Boimy się korzystać z e-administracji
Biometria w bankowości
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?