2016.10.18

Wniosek o kartę EKUZ z Profilem Zaufanym - jak to zrobić?

Jeśli chcesz korzystać ze świadczeń zdrowotnych w czasie pobytu za granicą, będziesz potrzebować EKUZ, czyli Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Wniosek o wydanie tej karty można złożyć przez Internet za pośrednictwem systemu ePUAP - wystarczy podpisać go Profilem Zaufanym. Sam Profil szybko i wygodnie założysz w serwisie iPKO lub Inteligo.

Wniosek o kartę EKUZ z Profilem Zaufanym

Co to jest EKUZ i do czego służy?

Wyjeżdżając za granicę najczęściej myślimy o celu podróży. Może to być zwiedzanie i odpoczynek, nauka na zagranicznej uczelni albo praca. Rzadziej myślimy o nieszczęśliwych wypadkach, które niestety się zdarzają. Pomoc medyczna zapewne będzie nam udzielona, ale kto później za to zapłaci?

Lepiej pomyśleć o tym zawczasu i wyrobić przed wyjazdem kartę EKUZ. Jest to dokument potwierdzający prawo do korzystania na koszt NFZ z niezbędnych świadczeń zdrowotnych w czasie tymczasowego pobytu w krajach UE oraz w Islandii, Norwegii, Liechtensteinie i Szwajcarii.

EKUZ może zostać wydana osobom, które posiadają prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zgodnie z przepisami krajowymi, w tym osobom zgłoszonym do ubezpieczenia zdrowotnego.

UWAGA: Korzystając z EKUZ należy pamiętać, że posiadacz karty ma takie prawa i obowiązki, jakie wynikają z ustawodawstwa państwa członkowskiego UE/EFTA. Idąc do lekarza należy się najpierw upewnić, że dany gabinet działa w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej tego państwa.

Wniosek o EKUZ przez Internet

Wniosek o kartę można złożyć przez Internet, korzystając z Profilu Zaufanego i systemu ePUAP. Poniżej opisujemy krok po kroku jak to zrobić.

Krok 1: Logujemy się do serwisu ePUAP Profilem Zaufanym, wybierając opcję “Zaloguj się przez bankowość elektroniczną”.

Krok 2

Krok 2: Jesteśmy w systemie ePUAP. W katalogu usług na odnajdujemy te związane ze zdrowiem.

Krok 3

Krok 3: Klikamy w “Najczęściej załatwiane sprawy”. Rozwija się lista e-usług, na której znajdziemy “Wydanie karty EKUZ w związku z pobytem czasowym za granicą”. Jest też osobny wniosek o EKUZ związany z wykonywaniem pracy za granicą. Załóżmy, że w tym przypadku chodzi o pobyt czasowy niezwiązany z pracą.

Krok 4

Krok 4: Wybieramy usługę (Wydanie karty EKUZ w związku…) i przechodzimy do jej karty. Jest to ogólny opis załatwianej sprawy, jego podstawa prawna itp.  Aby przejść dalej, klikamy przycisk “Załatw sprawę”

UWAGA: Warto przeczytać kartę usługi. Dowiemy się z niej na przykład, jakie dodatkowe dokumenty muszą załączyć osoby zgłoszone do ubezpieczenia jako członek rodziny w wieku powyżej 18 roku życia w stopniu pokrewieństwa „dziecko” /„wnuk” albo osoby nieubezpieczone, uprawnione na podstawie przepisów krajowych. Szczegółowe informacje o potrzebnych dokumentach znajdziecie na karcie usługi.

Krok 5

Krok 5: Naszym oczom ukazuje się formularz do uzupełnienia.

Krok 6

 

Musimy podać dane takie jak PESEL, status wnioskodawcy i sposób odbioru EKUZ. Do wniosku można dodać załącznik - dokument o wielkości nie większej niż 3,5 MB (w ten sposób można załączyć dodatkowe dokumenty wspomniane w poprzednim kroku).

UWAGA I: Wybierając sposób odbioru EKUZ możemy wybrać wysłanie karty pocztą. W takim przypadku formularz rozwinie się o dodatkowe pola na dane adresowe. Kartę możemy również odebrać osobiście lub za pośrednictwem osoby upoważnionej.

UWAGA II: Musimy zaadresować dokument do właściwego oddziału NFZ. Robimy to poprzez wybranie jednej z opcji w miejscu wskazanym na zrzucie poniżej. W tym przypadku wybrano oddział dolnośląski.

Krok 6_2

Krok 6: Po wypełnieniu i zaadresowaniu formularza klikamy “Dalej”.

Krok 7: Przechodzimy do widoku dokumentu gotowego do podpisania i wysłania. Aby podpisać go Profilem Zaufanym musimy kliknąć “Podpisz”.

Krok 8

Krok 8: System spyta jak podpisać dokument. Wybieramy opcję “Podpisz Profilem Zaufanym”.

Krok 9

Krok 9: Po wypełnieniu właściwego wniosku zaznaczamy opcję „Podpisz Profilem Zaufanym”. Następnie korzystamy z opcji logowania przy pomocy banku i wybieramy „iPKO” lub Inteligo – nastąpi automatyczne przekierowanie do serwisu transakcyjnego. Po zalogowaniu widzimy pole z nazwą podpisywanego dokumentu i miejsce na podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego. Potwierdzamy operację kodem z narzędzia autoryzacyjnego – nastąpi automatyczny powrót do strony administracji publicznej.

Całość przypomina proces płacenia w sklepie internetowym, gdy na chwilę trafiamy na stronę banku, a po zatwierdzeniu dyspozycji wracamy do strony sklepu.

Krok 10

Krok 10: Przycisk “Wyślij” powinien być aktywny. Klikamy ten przycisk i powinniśmy zobaczyć informację o wysłaniu dokumentu. To wszystko.

Czas realizacji usługi to 3 dni robocze, chyba że zajdzie konieczność dodatkowego postępowania ustalającego prawo do świadczeń. Usługa jest bezpłatna.

  • Konto osobiste uławia codzienne życie. Dzięki dostępowi do bankowości elektronicznej możemy łatwo płacić rachunki za mieszkanie, prąd, gaz czy wodę, a dzięki karcie płatniczej – szybko regulować należności np. na stacji benzynowej, w sklepie czy restauracji. Od niedawna załatwimy też sprawy urzędowe (Profil Zaufany). Takich zalet jest dużo więcej. Nie masz jeszcze konta w PKO Banku Polskim? Wybierz najbardziej odpowiednie dla siebie.

    • PKO Konto za Zero - konto i karta za 0 zł przy aktywnym korzystaniu plus debet nawet do 1000 zł -  Otwórz konto
    • PKO Konto bez Granic – wiele atrakcyjnych usług, w tym wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie  - w ramach tylko jednej opłaty - Otwórz konto
    • PKO Konto dla Młodych - w pełni internetowe i mobilne konto dla osób w wieku 18-26 lat -  Otwórz konto
    • PKO Konto za Zero dla Rodziny 500+- specjalne warunki cenowe dla wszystkich klientów korzystających z rządowego programu Rodzina 500+ - Otwórz konto

Marcin Maj
Dziennik Internautów

Czytaj także:

Proste kroki do Profilu Zaufanego