2016.11.30

Zakupy poprzez social media

Media społecznościowe stają się istotnym kanałem sprzedaży łączącym podmioty e-commerce z klientami.

Zakupy poprzez social media

Konto w przynajmniej jednym serwisie społecznościowym ma 86 proc. internautów. 36 proc. zarejestrowało się w jednym z nich, a pozostali mają 2 i więcej kont. Regularne korzystanie z social media deklaruje natomiast 63 proc. badanych. Zasięg tych kanałów komunikacji nie jest zalezny od płci. Regularnie z mediów społecznościowych korzysta 67 proc. Polek i 61 proc. Polaków. Tymczasem serwisy, które powstały jako platformy komunikacyjne i rozrywkowe zmieniają się i coraz częściej stają się miejscem zakupu towarów i usług.

Eksperci przekonują, że social commerce to fakt. Jak pokazują badania Izby Gospodarki Elektronicznej zaprezentowane na łamach raportu “Lubię to czy kupuję to”: 38 proc. użytkowników social media deklaruje, że skorzystało z przycisku „kup”, a według 61 proc. to przydatna lub bardzo przydatna funkcja. Do bezpośredniego zakupu przez media społecznościowe przyznaje się 32 proc. użytkowników, a wśród osób „lubiących” i obserwujących różne marki aż 60 proc.

Lubię to, więc…

Dlaczego serwisy społecznościowe stają się coraz popularniejsze wśród kupujących w sieci?
Jednym z powodów jest „lenistwo”. Social media pozwalają bowiem ominąć jeden z najbardziej nielubianych przez konsumentów procesów, czyli rejestrację, bądź logowanie się do e-sklepu. 34 proc. konsumentów skorzystało już z opcji logowania się do innych serwisów przy pomocy konta społecznościowego i w większości były to właśnie sklepy internetowe. 62 proc. użytkowników social media twierdzi, że „polubienie” marki zwiększa sympatię do niej. W przypadku osób, które faktycznie marki „lubią” i obserwują w mediach społecznościowych, to poczucie jest jeszcze silniejsze - 86 proc. jest zdania, że „lubienie” równoznaczne jest z większą sympatią. Polacy zapytani o to, jakie marki lubią̨ w social media, wymieniają̨ średnio trzy. Zdecydowanie najczęściej wskazujemy marki z kategorii moda, elektronika i kosmetyki.

Opiniami i informacjami o swoich zakupach dzieli się w social media 61 proc. ich użytkowników. 76 proc. deklaruje, że pozytywne opinie ich znajomych mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. 56 proc. użytkowników social media wykorzystuje je także jako źródło konsultacji rozważanego przez nich zakupu – 44 proc. użytkowników dokonało zakupu, którego wcześniej nie rozważali, a 40 proc. zmieniło preferencję i decyzję o zakupie produktu konkretnej marki dzięki informacjom zamieszczonym w serwisach.

- Można powiedzieć, że współczesny klient jest social native – od użytkowników social media zasięga opinii o produktach, weryfikuje swoje wybory konsumenckie, szuka informacji oraz inspiracji i finalnie klika - kup. W socialu klienci są blisko marek, a marki blisko klientów. Dużo wiedzą o sobie nawzajem, co wpływa na proces zakupowy - przekonuje Patrycja Sass–Staniszewska, dyrektor operacyjna w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

… kupuję to

Osoby które deklarują̨, że nie „zalajkowały” jeszcze żadnej marki w social media, także śledzą̨ marki w mediach społecznościowych i to dość aktywnie. Wśród wszystkich użytkowników social media, odsetek osób śledzących aktywnie marki to 61 proc., natomiast wśród osób, które wskazały że „zalajkowały” jakąś́ markę̨, aż 80 proc. Należy też zauważyć́, że 45 proc. spośród osób, które nie deklarują̨ „polubienia” marek w social media, także zdarza się̨ wchodzić́ na profile marek i aktywnie poszukiwać́ tam różnych informacji.

Polacy lubią kupować rozsądnie, a media społecznościowe stwarzają szansę na wygodne i szybkie pozyskanie dodatkowych informacji przed zakupem. Konsumenci analityczni mogą przyjrzeć się komentarzom odnośnie marki na jej wallu, koncie eksperta czy blogera lub w wypowiedziach znajomych. Ci bardziej aktywni mają możliwość, by zadać pytanie o konkretną markę czy produkt i czekać na wskazówki. Jak pokazują dane, często też sama liczba fanów marki wpływa na jej postrzeganie i zwiększa chęć zakupu. Oczywiście samo „lubienie” to jeszcze nie kupowanie, ale jak się okazuje to już krok, jeśli nie kilka, naprzód na drodze do konsumenckich serc.

Marcin Złoch

  • PKO Bank Polski jest najbardziej medialną marką w branży bankowej – wynika z badania tegorocznego Top Marka, przygotowanego przez magazyn „Press” i Press-Service Monitoring Mediów. Zyskał najwięcej punktów za liczbę i zasięg publikacji.

    Podstawą przekazów komunikacyjnych PKO Banku Polskiego są Centrum Prasowe, wydawnictwa własne, internetowe fora dyskusyjne, serwisy społecznościowe oraz Centrum Analiz. Ważnym źródłem informacji na temat finansów, porad i eksperckich treści dla każdego jest portal edukacyjno-poradnikowy Bankomania z unikalną na rynku częścią Bankowiki – interaktywnym leksykonem terminów ekonomicznych. Bank prowadzi na Facebooku kilka profili: bankowy, programu PKO Bank Polski Biegajmy Razem, Inteligo i Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa. Aktywnie komunikuje się również przez Twittera. Co kwartał do klientów kieruje magazyn „Bankomania”, który wraz z poradnikiem ekonomicznym dla najmłodszych „Brawo Bank” ukazuje się także w wersji elektronicznej i na tablety. W tym roku publikacja dla dzieci została wzbogacona o aplikację w technologii rozszerzonej rzeczywistości „Brawo Bank AR”

Czytaj także:

PKO Bank Polski - bankowa top marka 2016.

Lubimy media społecznościowe, ale wolimy kontakt twarzą w twarz

loaderek.gifoverlay.png