2016.04.27

Zmiana banku? Chętnie, ale musi się realnie opłacać

Atrakcyjna oferta innego banku, podwyżka opłat/prowizji oraz mała liczba dostępnych bankomatów – to najczęstsze przyczyny zmiany banku wśród Polaków, wynika z raportu pt. „Zaufanie Polaków do banków” przeprowadzonego na zlecenie Procontent Communication. Decyzję o zmianie banku częściej podejmują mężczyźni niż kobiety oraz osoby z wyższym wykształceniem.

zmiana banku, zaufanie polaków do banków, Procontent Communication
Fot. shutterstock.com

Co sprawia, że decydujemy o wyborze konkretnej oferty banku? W największym stopniu są to:

  • brak opłat za prowadzenie konta (69 proc.),
  • zaufanie do marki (43 proc.),
  • liczba bankomatów (41 proc.).

W dalszej kolejności jest to oprocentowanie lokat i kredytów, liczbę i wielkość oddziałów, a także innowacje technologiczne czy pochodzenie kapitału (poniżej 20 proc.).

Najmniejsze znaczenie ma dla nas wizerunek ambasadora banku (5 proc.) oraz reklama (4 proc.), co dla niektórych banków może być sygnałem, że zatrudnienie za wysoką stawkę zagranicznego celebryty z punktu widzenia klienta nie musi być doskonałym pomysłem.

Ponad połowa badanych przyznała, iż zdarzyło się jej zmienić bank (57 proc.). Znacznie częściej zmianę banku deklarują osoby z wyższym wykształceniem (69 proc.). Najrzadziej bank zmieniają osoby młode, w wieku 15-24 lata, osoby po 45. roku życia oraz mieszkańcy wsi, a najczęściej mieszkańcy średniej wielkości miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Co ciekawe, częściej decyzję o zmianie banku podejmowali mężczyźni (61proc.) niż kobiety (54 proc.).

Warto podkreślić, iż w przypadku mężczyzn częściej niż kobiet motorem do zmiany banku były decyzje kredytowe podejmowane przez placówkę oraz zmiany w regulaminie. W działaniach komunikacyjnych skierowanych do panów istotne zatem wydaje się być poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na tłumaczenie zmian prawnych w regulaminach oraz odpowiednie argumentowanie odmowy udzielenia kredytu. W komunikacji skierowanej do kobiet warto podkreślać profesjonalną obsługę klienta w danym banku oraz rozbudowaną sieć bankomatów placówki – mówi prezes Procontent Communication Iwona Kubicz.

Najczęstszymi powodami, przez które Polacy zmieniają banki są:

  • atrakcyjna oferta innego podmiotu (59 proc.),
  • podwyżka opłat/prowizji (49 proc.),
  • mała liczba dostępnych bankomatów (18 proc.).

Tylko 1 proc. badanych zmieniło bank z powodu oszustwa finansowego czy kradzieży z konta.

Nadal dość spory odsetek nas zmienia bank ze względu na jakość obsługi (16 proc. badanych). Do banku zniechęca nas także brak nowoczesnych narzędzi i aplikacji (12 proc.) oraz odmowa kredytu (8 proc.) To, co może martwić, to nasz niski poziom edukacji finansowej – jedynie 4 proc. badanych zwracało uwagę na wyniki finansowe banków.

Miejsce zamieszkania nie ma wpływu na to, czy posiadamy rachunek w banku – nawet osoby ze wsi i małych miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców deklarują, że posiadają konto w banku (91 proc.). Nieznaczna różnica pojawia się, jeśli spojrzymy na tę kwestię pod kątem wykształcenia – konta w banku nie posiada blisko 12 proc. osób z niższym i tylko 2 proc. osób z wyższym wykształceniem.

Raport pokazuje też, że dostęp do nowoczesnych technologii ważniejszy jest dla osób młodych (w wieku 15-24) niż dla osób starszych w wieku 25-34 lata (17 proc.), 35-44 lata (18 proc.) oraz 45-55 lata (15 proc.). Co ciekawe, wyboru banku ze względu na nowoczesne technologie znacznie częściej dokonują także mężczyźni (23 proc.) niż kobiety (15 proc.).

Zgodnie z danymi Związku Banków Polskich (ZBP) na koniec ub. roku aż 30,5 mln z nas posiadało dostęp do bankowości internetowej, co oznacza, że w ciągu roku liczba ta zwiększyła się o ponad 5,2 mln. Jednak tylko 14,54 mln Polaków aktywnie z niej korzysta (tzn. loguje się przynajmniej raz w miesiącu). W ciągu roku przybyło prawie 1,5 mln aktywnych klientów.

Liczba bankomatów wyniosła 22 301 na koniec ub. roku, co oznacza wzrost o 1770 bankomatów w ciągu 12 miesięcy. Jednak liczba bankomatów na milion mieszkańców wynosi obecnie w Polsce tylko 579 i choć wskaźnik ten w ostatnim roku wzrósł o 8,62 proc., to nadal istotnie odbiegamy od poziomu europejskiego, dla którego wskaźnik ten kształtuje się na poziomie 855 (dane z 2013 roku).

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

  • PKO Bank Polski – bank godny zaufania

    W badaniu Procontenet Communication 40 proc. osób zapytanych „które z poniższych banków są Twoim zdaniem godne zaufania?” wskazało PKO Bank Polski (spośród 15 do wyboru).

    Wpływ na taką opinię Polaków z pewnością ma m.in. fakt, że PKO Bank Polski jest liderem nowoczesnej bankowości. Z danych najnowszego raportu opublikowanego przez PRNews wynika, że spośród ponad 5,7 mln osób korzystających z bankowości mobilnej w Polsce, ponad 1,3 mln to klienci PKO Banku Polskiego. W dużej mierze to zasługa aplikacji IKO, z której obecnie korzysta ponad 550 tys. użytkowników, a 67 tys. aktywowało usługę mobilnych płatności zbliżeniowych HCE udostępnioną w styczniu br.

Czytaj także:

Bankowiki PKO Banku Polskiego dobrą praktyką 2015 roku

Nowości w IKO – i bankowanie staje się łatwiejsze!

loaderek.gifoverlay.png