2017.06.23

Już 2 mln aut elektrycznych jeździ po drogach świata

Na koniec 2016 roku po światowych drogach jeździło ponad 2 mln aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym – twierdzi w raporcie „Global EV Outlook 2017” Międzynarodowa Agencja Energii. Najwięcej w Chinach, gdzie zarejestrowanych było 483 tys. samochodów z baterią elektryczną i 166 tys. Hybrydowych.

Już 2 mln aut elektrycznych jeździ po drogach świata

Z ponad 2 mln elektryków 60 proc. stanowiły samochody osobowe na baterię (BEV), takie jak tesla S, chevrolet Bolt i nissan Leaf. Reszta, czyli 805 tys. sztuk, to auta z napędem hybrydowym (PHEV). Poza Chinami (483 tys.) najwięcej BEV było w USA (297 tys.) i Norwegii (99 tys.). Na rynku PHEV najsilniejsza pozycję miały USA (267 tys.), Chiny (166 tys.) i Holandia (99 tys.).

Z raportu wynika, że w ubiegłym roku na świecie sprzedano 751 tys. aut elektrycznych, w tym 463 tys. samochodów osobowych na baterię. 45 proc. łącznej sprzedaży „elektryków” i 55 proc. światowej sprzedaży BEV przypadało na Chiny.

Raport MAE nie zawiera danych dotyczących Polski. Według European Automobile Manufacturers Association w ubiegłym roku w Polsce sprzedano 114 BEV i 392 PHEV, a rok wcześniej odpowiednio 70 i 221 sztuk.

Raport MAE przedstawia także informacje o liczbie publicznie dostępnych stacji ładowania samochodów osobowych. Na świecie jest ich w sumie 322 tys., z czego 110 tys. umożliwia szybkie ładowanie baterii. Tu także pierwszą pozycję zajmują Chiny (ponad 141 tys. stacji, w tym 88,5 tys. umożliwiających szybkie ładowanie). Jak podkreślają autorzy raportu, tempo wzrostu liczby publicznie dostępnych stacji ładowania jest wolniejsze niż wzrost liczby pojazdów z napędem elektrycznym.

Choć sprzedaż aut elektrycznych rośnie w dwucyfrowym tempie, to stanowią one jedynie 0,2 proc. ogółu zarejestrowanych na świecie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Swoistym fenomenem jest Norwegia, gdzie niemal co trzecie auto osobowe (28,8 proc.) ma napęd na baterię lub hybrydowy. Są jeszcze tylko dwa kraje, w których samochody elektryczne mają kilkuprocentowy udział w ogólnej liczbie zarejestrowanych aut osobowych – to Holandia (6,4 proc.) i Szwecja (3,4 proc.). W Chinach elektryki stanowią zaledwie 1,4 proc. wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych.

Z prognoz zebranych w raporcie „Global EV Outlook 2017” wynika, że w 2020 roku na świecie może być zarejestrowanych od 9 mln do 20 mln osobowych aut elektrycznych, a pięć lat później od 40 mln do 70 mln. Jak podkreślono, rzeczywista sprzedaż w dużej mierze będzie zależała od cen aut. A cena jest pochodną kosztów baterii elektrycznej oraz polityki państwa, które do zakupu samochodów elektrycznych może zachęcać, stosując dopłaty i/lub ulgi podatkowe.

Według analityków Bloomberg New Energy Finance (BNEF) dziś bateria stanowi 48 proc. kosztów BEV. W przyszłym roku ma to być już 42 proc., w 2024 roku – 27 proc., a w końcu przyszłej dekady – 18 proc. Baterie będą wówczas tańsze o ok. 77 proc. niż dziś. Spadek ich cen to efekt wprowadzania nowszych technologii produkcji, które pozwalają gromadzić w nich coraz więcej energii.

Na tej podstawie BNEF prognozuje, że w 2025 roku cena (bez uwzględnienia podatków) średniej klasy BEV, takiego jak tesla Model 3 czy chevrolet Bolt, zrówna się z ceną średniej klasy auta z silnikiem spalinowym i będzie wynosić ok. 30 tys. dolarów.

Analitycy szwajcarskiego banku UBS przewidują, że już w przyszłym roku w Europie koszt posiadania (uwzględniający rzeczywistą cenę zakupu samochodu oraz koszt jego utrzymania i eksploatacji) średniej klasy BEV zrówna się z ceną tej samej klasy samochodu z silnikiem spalinowym. W USA, gdzie ceny paliwa są niższe niż w Europie koszty posiadania BEV i klasycznego samochodu średniej klasy zrównają się – według prognoz UBS – w 2025 r.

To, jak ważna dla popytu na auta elektryczne jest polityka państwa, dobrze okazuje przykład Danii. W 2015 roku sprzedano tam nieco ponad 4,6 tys. BEV. Rok później już tylko niespełna 1,4 tys. Powodem spadku było wprowadzone od 2016 roku stopniowe ograniczania ulgi w wynoszącym 180 proc. podatku importowym. Ulga miała zniknąć w 2020 roku. Dramatyczny spadek sprzedaży nie uszedł uwadze rządu i w kwietniu tego roku zdecydowano, że pierwsze 5 tys. aut elektrycznych, które znajdą nabywców w latach 2016-2018, ma być sprzedanych ze zwolnieniem z podatku, ulga będzie eliminowana dopiero w latach 2019-2022 .

Tomasz Świderek

Obserwator Finansowy

 

Czytaj także:

Samochody w centrach miast to przeżytek

Nowoczesny przemysł motoryzacyjny silnikiem polskiej gospodarki

    • Bankofinanse

      02019.02.21

      Zacznij odkładać już dziś na przyszłoroczne ferie

      Powrót po feriach do pracy jest trudny, ale jeszcze trudniej jest wrócić do finansowej równowagi po wyjeździe, który nadszarpnął domowy budżet. Jak nie wpaść w tarapaty przez kilkudniowy wypad w góry? Pomyśl o tym już dziś i zacznij odkładać na przyszłoroczne ferie.

      więcej
    • Z Banku

      02019.02.19

      PKO Bank Polski i Politechnika Warszawska wspólnie kształcą ekspertów cyberbezpieczeństwa

      Na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej wystartował przedmiot „Praktyczne aspekty cyberbezpieczeństwa”. Podczas wykładów i warsztatów eksperci PKO Banku Polskiego, którzy na co dzień zajmują się cyberbezpieczeństwem i walczą z zagrożeniami w sieci, będą dzielić się swoją praktyczną wiedzą ze studentami. Nowy przedmiot to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku pracy. To pierwsza taka inicjatywa w Polsce.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.02.19

      Musisz dopłacić do podatku? Zrób przelew podatkowy w serwisie „Twój e-PIT”

      Na portalu podatkowym Ministerstwa Finansów „Twój e-PIT” (podatki.gov.pl) podatnicy mogą zobaczyć już swoje roczne zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 za 2018 r. Do ich decyzji pozostaje, czy chcą skorzystać z rozliczenia przygotowanego przez administrację skarbową, czy też rozliczyć się samodzielnie. W przypadku wybrania pierwszej opcji i sytuacji gdy jest potrzeba dopłaty podatku, klienci PKO Banku Polskiego oraz Inteligo mogą zlecić przelew podatkowy Paybynet bezpośrednio z serwisu „Twój ePIT”.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.02.19

      Uwaga na oszustów – szkolenia „Aktywny i świadomy senior w świecie finansów”

      Grupą najbardziej narażoną na próby wyłudzenia pieniędzy z rachunków bankowych są osoby starsze. W wielu miastach pracownicy naszych oddziałów, we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa, uczestniczą w szkoleniach, które mają uczulić seniorów na tego typu zagrożenia. W ostatnim czasie takie seminaria,, odbyły się w Zwoleniu i Lipsku. Kolejne, już niebawem, w Kozienicach.

      więcej
    • Z Banku

      02019.02.15

      40. rocznica wybuchu w Rotundzie. Pamiętamy!

      W 1979 r. w warszawskiej Rotundzie doszło do tragicznego wypadku. Wybuchł gaz, w wyniku czego zginęło 49 osób. Co roku Bank upamiętnia ofiary eksplozji składając kwiaty pod tablicą pamiątkową.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.02.13

      Henryk Gruber – wizjoner swoich czasów

      W latach trzydziestych XX w. Prezes Henryk Gruber tchnął nowoczesność w PKO. Budował jej markę, zaufanie społeczne, potęgę finansową banku i wolnej Polski. Ten kapitał procentował w późniejszych latach.

      więcej
    Pokaż więcej