2017.06.23

Już 2 mln aut elektrycznych jeździ po drogach świata

Na koniec 2016 roku po światowych drogach jeździło ponad 2 mln aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym – twierdzi w raporcie „Global EV Outlook 2017” Międzynarodowa Agencja Energii. Najwięcej w Chinach, gdzie zarejestrowanych było 483 tys. samochodów z baterią elektryczną i 166 tys. Hybrydowych.

Już 2 mln aut elektrycznych jeździ po drogach świata

Z ponad 2 mln elektryków 60 proc. stanowiły samochody osobowe na baterię (BEV), takie jak tesla S, chevrolet Bolt i nissan Leaf. Reszta, czyli 805 tys. sztuk, to auta z napędem hybrydowym (PHEV). Poza Chinami (483 tys.) najwięcej BEV było w USA (297 tys.) i Norwegii (99 tys.). Na rynku PHEV najsilniejsza pozycję miały USA (267 tys.), Chiny (166 tys.) i Holandia (99 tys.).

Z raportu wynika, że w ubiegłym roku na świecie sprzedano 751 tys. aut elektrycznych, w tym 463 tys. samochodów osobowych na baterię. 45 proc. łącznej sprzedaży „elektryków” i 55 proc. światowej sprzedaży BEV przypadało na Chiny.

Raport MAE nie zawiera danych dotyczących Polski. Według European Automobile Manufacturers Association w ubiegłym roku w Polsce sprzedano 114 BEV i 392 PHEV, a rok wcześniej odpowiednio 70 i 221 sztuk.

Raport MAE przedstawia także informacje o liczbie publicznie dostępnych stacji ładowania samochodów osobowych. Na świecie jest ich w sumie 322 tys., z czego 110 tys. umożliwia szybkie ładowanie baterii. Tu także pierwszą pozycję zajmują Chiny (ponad 141 tys. stacji, w tym 88,5 tys. umożliwiających szybkie ładowanie). Jak podkreślają autorzy raportu, tempo wzrostu liczby publicznie dostępnych stacji ładowania jest wolniejsze niż wzrost liczby pojazdów z napędem elektrycznym.

Choć sprzedaż aut elektrycznych rośnie w dwucyfrowym tempie, to stanowią one jedynie 0,2 proc. ogółu zarejestrowanych na świecie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Swoistym fenomenem jest Norwegia, gdzie niemal co trzecie auto osobowe (28,8 proc.) ma napęd na baterię lub hybrydowy. Są jeszcze tylko dwa kraje, w których samochody elektryczne mają kilkuprocentowy udział w ogólnej liczbie zarejestrowanych aut osobowych – to Holandia (6,4 proc.) i Szwecja (3,4 proc.). W Chinach elektryki stanowią zaledwie 1,4 proc. wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych.

Z prognoz zebranych w raporcie „Global EV Outlook 2017” wynika, że w 2020 roku na świecie może być zarejestrowanych od 9 mln do 20 mln osobowych aut elektrycznych, a pięć lat później od 40 mln do 70 mln. Jak podkreślono, rzeczywista sprzedaż w dużej mierze będzie zależała od cen aut. A cena jest pochodną kosztów baterii elektrycznej oraz polityki państwa, które do zakupu samochodów elektrycznych może zachęcać, stosując dopłaty i/lub ulgi podatkowe.

Według analityków Bloomberg New Energy Finance (BNEF) dziś bateria stanowi 48 proc. kosztów BEV. W przyszłym roku ma to być już 42 proc., w 2024 roku – 27 proc., a w końcu przyszłej dekady – 18 proc. Baterie będą wówczas tańsze o ok. 77 proc. niż dziś. Spadek ich cen to efekt wprowadzania nowszych technologii produkcji, które pozwalają gromadzić w nich coraz więcej energii.

Na tej podstawie BNEF prognozuje, że w 2025 roku cena (bez uwzględnienia podatków) średniej klasy BEV, takiego jak tesla Model 3 czy chevrolet Bolt, zrówna się z ceną średniej klasy auta z silnikiem spalinowym i będzie wynosić ok. 30 tys. dolarów.

Analitycy szwajcarskiego banku UBS przewidują, że już w przyszłym roku w Europie koszt posiadania (uwzględniający rzeczywistą cenę zakupu samochodu oraz koszt jego utrzymania i eksploatacji) średniej klasy BEV zrówna się z ceną tej samej klasy samochodu z silnikiem spalinowym. W USA, gdzie ceny paliwa są niższe niż w Europie koszty posiadania BEV i klasycznego samochodu średniej klasy zrównają się – według prognoz UBS – w 2025 r.

To, jak ważna dla popytu na auta elektryczne jest polityka państwa, dobrze okazuje przykład Danii. W 2015 roku sprzedano tam nieco ponad 4,6 tys. BEV. Rok później już tylko niespełna 1,4 tys. Powodem spadku było wprowadzone od 2016 roku stopniowe ograniczania ulgi w wynoszącym 180 proc. podatku importowym. Ulga miała zniknąć w 2020 roku. Dramatyczny spadek sprzedaży nie uszedł uwadze rządu i w kwietniu tego roku zdecydowano, że pierwsze 5 tys. aut elektrycznych, które znajdą nabywców w latach 2016-2018, ma być sprzedanych ze zwolnieniem z podatku, ulga będzie eliminowana dopiero w latach 2019-2022 .

Tomasz Świderek

Obserwator Finansowy

 

Czytaj także:

Samochody w centrach miast to przeżytek

Nowoczesny przemysł motoryzacyjny silnikiem polskiej gospodarki

    • Bankofinanse

      02019.04.19

      Zakupy 7/24, czyli niedziela handlowa przez cały rok

      Zakaz handlu w niedzielę w sklepach stacjonarnych to duża szansa dla branży e-commerce. Zakupy przez internet oszczędzają czas i są wygodne. Pozwalają spokojnie poszukać tego, co nas interesuje, porównać ceny i przeczytać opinie. A potem zapłacić online. Co istotne, sklepy internetowe działają także w niedzielę.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.04.19

      Cenna przesyłka, czyli bankomat w roli wpłatomatu

      Mamy gotówkę i chcemy zasilić nią konto? Nie trzeba w tym celu odwiedzać oddziału – wystarczy skorzystać z wpłatomatu lub bankomatu z funkcją wpłacania pieniędzy. Obecnie PKO Bank Polski posiada 1000 urządzeń zdolnych do realizowania takich zadać, a liczba ta wciąż rośnie.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      PKO Leasing ogłosił kolejne wezwanie na akcje PCM

      PKO Leasing, lider rynku leasingu w Polsce, ogłosił kolejne wezwanie na 100 proc. akcji Prime Car Management. Cena jaką oferuje PKO Leasing za każdą akcję PCM wynosi 23,75 zł. To o 0,5 zł więcej niż cena oferowana w konkurencyjnym wezwaniu, która została oceniona przez zarząd Prime Car Management jako odzwierciedlająca wartość godziwą spółki. Zapisy na akcje PCM będą odbywały się w dwóch etapach. Pierwszy potrwa od 13 maja do 22 maja 2019 r., a drugi od 23 maja do 11 czerwca 2019 r. Jedynym warunkiem wezwania jest objęcie zapisami co najmniej 66 proc. ogólnej liczby akcji.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego Wizjonerem Finansów

      Podczas Wielkiej Gali „Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń” Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego, otrzymał nagrodę w kategorii Wizjoner Finansów. Kapituła przyznała ją za realizację ambitnej idei przemiany branży bankowej i kreowanie innowacji, które służą sektorowi, krajowej gospodarce, przedsiębiorczości oraz społeczeństwu.

      więcej
    • Z Banku

      02019.04.18

      100-lecie Banku. Nasze placówki – Oddział 1 w Głownie

      Początki Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Głownie nie były typowe – pracownice pozyskiwały klientów odwiedzając ich w domach i rozmawiając z nimi na ulicy. O pracy w oddziale opowiada jego dyrektor – Ewa Rygiel.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.04.17

      Sztuka świętowania, czyli jak zorganizować Wielkanoc

      Przygotowania do Wielkanocy bywają nerwowe. Ale tylko wtedy, gdy nie zaplanujemy ich wcześniej. Ponieważ w roku 2019 Święta Wielkanocne wypadają 21 kwietnia, połączymy je zapewne z wiosennymi porządkami i pracami w ogrodzie. Wszystko w jednym czasie. Musimy sobie postawić priorytety i pomyśleć jak sobie poradzić z wydatkami.

      więcej
    Pokaż więcej