Już 2 mln aut elektrycznych jeździ po drogach świata
Na koniec 2016 roku po światowych drogach jeździło ponad 2 mln aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym – twierdzi w raporcie „Global EV Outlook 2017” Międzynarodowa Agencja Energii. Najwięcej w Chinach, gdzie zarejestrowanych było 483 tys. samochodów z baterią elektryczną i 166 tys. Hybrydowych.
Z ponad 2 mln elektryków 60 proc. stanowiły samochody osobowe na baterię (BEV), takie jak tesla S, chevrolet Bolt i nissan Leaf. Reszta, czyli 805 tys. sztuk, to auta z napędem hybrydowym (PHEV). Poza Chinami (483 tys.) najwięcej BEV było w USA (297 tys.) i Norwegii (99 tys.). Na rynku PHEV najsilniejsza pozycję miały USA (267 tys.), Chiny (166 tys.) i Holandia (99 tys.).
Z raportu wynika, że w ubiegłym roku na świecie sprzedano 751 tys. aut elektrycznych, w tym 463 tys. samochodów osobowych na baterię. 45 proc. łącznej sprzedaży „elektryków” i 55 proc. światowej sprzedaży BEV przypadało na Chiny.
Raport MAE nie zawiera danych dotyczących Polski. Według European Automobile Manufacturers Association w ubiegłym roku w Polsce sprzedano 114 BEV i 392 PHEV, a rok wcześniej odpowiednio 70 i 221 sztuk.
Raport MAE przedstawia także informacje o liczbie publicznie dostępnych stacji ładowania samochodów osobowych. Na świecie jest ich w sumie 322 tys., z czego 110 tys. umożliwia szybkie ładowanie baterii. Tu także pierwszą pozycję zajmują Chiny (ponad 141 tys. stacji, w tym 88,5 tys. umożliwiających szybkie ładowanie). Jak podkreślają autorzy raportu, tempo wzrostu liczby publicznie dostępnych stacji ładowania jest wolniejsze niż wzrost liczby pojazdów z napędem elektrycznym.
Choć sprzedaż aut elektrycznych rośnie w dwucyfrowym tempie, to stanowią one jedynie 0,2 proc. ogółu zarejestrowanych na świecie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Swoistym fenomenem jest Norwegia, gdzie niemal co trzecie auto osobowe (28,8 proc.) ma napęd na baterię lub hybrydowy. Są jeszcze tylko dwa kraje, w których samochody elektryczne mają kilkuprocentowy udział w ogólnej liczbie zarejestrowanych aut osobowych – to Holandia (6,4 proc.) i Szwecja (3,4 proc.). W Chinach elektryki stanowią zaledwie 1,4 proc. wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych.
Z prognoz zebranych w raporcie „Global EV Outlook 2017” wynika, że w 2020 roku na świecie może być zarejestrowanych od 9 mln do 20 mln osobowych aut elektrycznych, a pięć lat później od 40 mln do 70 mln. Jak podkreślono, rzeczywista sprzedaż w dużej mierze będzie zależała od cen aut. A cena jest pochodną kosztów baterii elektrycznej oraz polityki państwa, które do zakupu samochodów elektrycznych może zachęcać, stosując dopłaty i/lub ulgi podatkowe.
Według analityków Bloomberg New Energy Finance (BNEF) dziś bateria stanowi 48 proc. kosztów BEV. W przyszłym roku ma to być już 42 proc., w 2024 roku – 27 proc., a w końcu przyszłej dekady – 18 proc. Baterie będą wówczas tańsze o ok. 77 proc. niż dziś. Spadek ich cen to efekt wprowadzania nowszych technologii produkcji, które pozwalają gromadzić w nich coraz więcej energii.
Na tej podstawie BNEF prognozuje, że w 2025 roku cena (bez uwzględnienia podatków) średniej klasy BEV, takiego jak tesla Model 3 czy chevrolet Bolt, zrówna się z ceną średniej klasy auta z silnikiem spalinowym i będzie wynosić ok. 30 tys. dolarów.
Analitycy szwajcarskiego banku UBS przewidują, że już w przyszłym roku w Europie koszt posiadania (uwzględniający rzeczywistą cenę zakupu samochodu oraz koszt jego utrzymania i eksploatacji) średniej klasy BEV zrówna się z ceną tej samej klasy samochodu z silnikiem spalinowym. W USA, gdzie ceny paliwa są niższe niż w Europie koszty posiadania BEV i klasycznego samochodu średniej klasy zrównają się – według prognoz UBS – w 2025 r.
To, jak ważna dla popytu na auta elektryczne jest polityka państwa, dobrze okazuje przykład Danii. W 2015 roku sprzedano tam nieco ponad 4,6 tys. BEV. Rok później już tylko niespełna 1,4 tys. Powodem spadku było wprowadzone od 2016 roku stopniowe ograniczania ulgi w wynoszącym 180 proc. podatku importowym. Ulga miała zniknąć w 2020 roku. Dramatyczny spadek sprzedaży nie uszedł uwadze rządu i w kwietniu tego roku zdecydowano, że pierwsze 5 tys. aut elektrycznych, które znajdą nabywców w latach 2016-2018, ma być sprzedanych ze zwolnieniem z podatku, ulga będzie eliminowana dopiero w latach 2019-2022 .
Tomasz Świderek
Czytaj także:
Samochody w centrach miast to przeżytek
Nowoczesny przemysł motoryzacyjny silnikiem polskiej gospodarki
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?