2017.04.18

Typowy HENRYK kształtuje rynek technologii i finansów

Wygodne życie, niezależność, fascynacja technologiami, szukanie adrenaliny, ale zarazem mieszkanie na kredyt i obawa o utratę statusu - oto Henryk lub Henryka (z ang. HENRY: High Earner Not Rich Yet).

Typowy HENRYK kształtuje rynek technologii i finansów

Pomiędzy Generacją X, Millenialsami (Y) i Z wyrosła w Polsce silna grupa konsumentów: Henryków, żyjących wygodnie, niekiedy z rozmachem, ale nie rozrzutnie, wynika z najnowszego badania GfK Polonia i Clue PR. O przynależności do tej grupy nie decyduje metryka, a raczej wyznawane wartości. Jest to pokolenie zbadane na Zachodzie, a w Polsce nie brane dotąd pod lupę.  Pod względem przychodów i wydatków na technologie, produkty finansowe, odzież i motoryzację jest ono bardzo istotne. Należą do niego liderzy opinii w swoich środowiskach - ciekawi świata, ale mocno skupieni na sobie. Autorzy raportu „Pokolenie Henry” zbadali portfele i światopogląd Henryków, zajrzeli do ich szaf, zapytali, czym dla nich jest luksus i czego się obawiają. Jak ich obraz wypada na tle przeciętnych Polaków?

Bogactwo, nie tylko duchowe

„Pieniądze szczęścia nie dają” – z tą maksymą typowy Henryk by się nie zgodził. 45 proc. Henryków, czyli o 7 proc. więcej niż przeciętnych Polaków, uważa że bez odpowiednich pieniędzy nie można być szczęśliwym, jednak samo ich posiadanie dla 29 proc. Henryków nie jest gwarancją szczęścia/  W strefie powiększania zasobów to grupa wytrwała: 61 proc. Henryków, jeśli pragnie jakiegoś przedmiotu, jest w stanie dłużej na niego odkładać, aby go zdobyć. Zarazem nieco ponad połowa Henryków (51 proc.) nie chce być definiowana przez pryzmat tego, co posiada, a to znacząco mniej niż w przypadku przeciętnego Polaka (61 proc.). Henryk nie chce posiadać marek aspiracyjnych dla większości. Inaczej też dysponuje pieniędzmi niż przeciętny Polak. 44 proc. Henryków uważa, że pieniądze warto oszczędzać, a przeciętny Polak jest do tego znacznie bardziej skłonny (68 proc.). Henrykowie łączą sprzeczności: bezpieczeństwo materialne to dla nich podstawa spokoju, ale pieniądze są ich zdaniem do wydawania (29 proc. Henryków vs. 18 proc. przeciętnych Polaków).

Życie na kredyt, ale z rozmachem

Sporo, bo 42 proc. Henryków deklaruje, że lepiej unikać kredytów i pożyczek, a zarazem prawie tyle samo, bo 44 proc. takowy kredyt posiada (o 10 proc. więcej od przeciętnych Polaków). Jeśli chodzi o kontrolę finansów, Henrykowie nie mają do tego nabożnego stosunku: 57 proc. deklaruje, że zarządza swoimi finansami, co znacząco odróżnia ich od 75 proc. przeciętych Polaków. Podobnie jest z oszczędzaniem: 44 proc. Henryków uważa, że pieniądze warto oszczędzać, a przeciętny Polak jest do tego znacznie bardziej skłonny (68 proc.).
54 proc. Henryków lubi gadżety technologiczne, podczas gdy 30 proc. przeciętnych Polaków uważa posiadanie gadżetów technologicznych za próbę „zabłyśnięcia”. 66 proc. Henryków jest raczej przekonanych, że gadżety technologiczne ułatwiają życie. Zdaniem 39 proc. Henryków gadżety technologiczne są raczej synonimem wiedzy otwartego umysłu. A to są wartości dla Henryków podstawowe, gdyż od nich zależy niezależność i pozostawanie w zgodzie ze sobą, a nie schlebianie gustom większości.

Przyszłość pod kontrolą

Henryk jest mocno zorientowany na sukces – dla 42 proc. przedstawicieli tej grupy sukces jest ważny. Co ciekawe tylko 34 proc. Henryków uważa, że sukcesy są wynikiem ciężkiej pracy.  Ponad 1/3 (36 proc.) Henryków uważa, ze przyszłość jest do przewidzenia, a prawie połowa (47 proc.) jest przekonana, że jeśli coś sobie założy, to plan zrealizuje. Zarazem brak obaw o przyszłość to synonim luksusu dla 30 proc. Henryków i 40 proc. przeciętnych i ma to dla nich większe znaczenie niż czas dla siebie i najbliższych. Dla 59 proc. Henryków ważne jest życie w zgodzie ze sobą, znacznie ważniejsze niż aprobata otoczenia - 31 proc. Henryków vs. 42 proc. przeciętnych Polaków uznaje aprobatę większości za wartość.
Henrykowie są ciekawi świata, chociaż krajową polityką zajmują się mniej niż przeciętni Polacy. Mocno skupieni na sobie, cenią sobie niezależność, mniej zależy im na spokoju (35 proc. vs. 47 proc. Polaków), a bardziej na emocjach, ciekawym życiu i kolekcjonowaniu przeżyć.

Marcin Złoch

  • Sztafeta pokoleń

    • Baby Boomers - czyli osoby urodzone między 1946 a 1964
    • Pokolenie X - urodzeni między 1961 a 1982
    • Pokolenie Y - urodzeni między 1983 a 1995
    • Pokolenie Z - urodzeni po 1995 r.

Infografika - pokolenie HENRYK

 

  • PKO KONTO DLA MŁODYCH

    PKO Bank Polski od lat intensywnie rozwija swoją ofertę dla młodych klientów, oferując im nowoczesną bankowość z wielokanałowym i niezawodnym dostępem, innowacyjne rozwiązania, bezpieczeństwo, ale także szeroki kontekst edukacyjny. Dzięki tym działaniom Bank prowadzi dzisiaj ponad 1,1 mln kont dla osób do 26. roku życia, a klienci z tej grupy wiekowej otwierają nowe konto w PKO co 20 sekund!

    • 0 zł za prowadzenie konta
    • 0 zł za wypłaty ze wszystkich bankomatów
    • w Polsce i na świecie

    Otwórz konto!

Czytaj także:

W PKO Banku Polskim młodzi otwierają konto co 20 sekund

Specjalnie dla młodych

loaderek.gifoverlay.png