III Kongres „Polska Chemia”. PKO Bank Polski partnerem głównym wydarzenia
Kongres „Polska Chemia” to jedno z najważniejszych wydarzeń kongresowych w branży chemicznej w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku partnerem głównym wydarzenia był PKO Bank Polski.
Fot. kongrespolskachemia.pl
Kongres „Polska Chemia” to wiodąca platforma wymiany doświadczeń, prezentacji pomysłów oraz strategii dla branży chemicznej w Polsce. Sukces dwóch poprzednich edycji Kongresu pokazał, jak potrzebne dla polskiego sektora chemicznego jest stworzenie platformy do dyskusji osób zaangażowanych w działanie i rozwój branży.
Tematyka tegorocznego Kongresu „Polska Chemia” objęła najważniejsze kwestie dotyczące funkcjonowania i rozwoju polskiego przemysłu chemicznego: perspektywy sektora na tle gospodarki światowej, kwestie dotyczące nowych technologii, rolę dystrybucji i transportu, politykę klimatyczno-energetyczną, badania i innowacje, inwestycje, compliance, funkcje wsparcia i rozwój kadr. Istotnym elementem Kongresu był panel o finansowaniu inwestycji w przemyślę chemicznym, w którym wzięła udział Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów.
Obserwujemy skłonność banków do finansowania branży chemicznej. Po pierwsze, inwestycje w tym przemyśle mają charakter modernizacyjno-odtworzeniowy, co oznacza dla nas dość stabilne perspektywy w zakresie generowania środków pieniężnych.
Po drugie, nowe regulacje prawne szeroko rozumianej polityki klimatycznej UE i ochrony środowiska narzucają na branżę obowiązek inwestowania w proekologiczne rozwiązania. A to coś, co banki lubią, stąd też zaangażowanie się instytucji finansowych w branżę chemiczną.
Po trzecie, opłaca się nam finansować sektor chemiczny, bo wiele z realizowanych inwestycji wydłuża łańcuch wartości, co będzie skutkowało wyższymi marżami realizowanymi przez spółki tego sektora. A to coś, co banki także lubią, bowiem zwiększa to zdolność finansową podmiotów.
Sektor chemiczny, obok sektora energetycznego, jest dla nas sektorem pierwszego wyboru i już to samo w sobie pokazuje znaczenie tej branży dla naszej działalności. Fakt ten wiąże się z tym, że chodzi o sektor produkcji, a dla banku współpraca z firmami produkcyjnymi jest istotna.
W wypadku firm chemicznym posiadamy, jako bank, wyspecjalizowane zespoły, które obsługują tylko ten sektor. Uważamy, że te firmy dają nam bardzo duży potencjał, nie tylko od strony dostarczana im finansowania, ale tak naprawdę ich obsługi rozliczeniowej. Mamy bowiem do czynienia nie tylko z obsługą rozliczeniową między firmą chemiczną a jej odbiorcami, ale też między firmą chemiczną i poszczególnymi spółkami z grupy. Zajmujemy się również obsługą na linii firmy chemiczne – rolnicy, którzy są przecież odbiorcami nawozów. Jednym słowem, mamy możliwość zaoferowania wszystkich produktów z obszaru cash management, zaoferowania cash pool i pomagania firmie chemicznej w efektywnym zarządzaniu nadwyżkami i niedoborami finansowymi.
W konsekwencji wszystkie te produkty rozliczeniowe budują między nami a firmami chemicznymi długoterminową więź. Jeśli już przygotujemy taki ściśle oprzyrządowany system do rozliczeń z wszystkimi kontrahentami przedsiębiorstwa chemicznego, zarówno z jego dostawcami, jak i odbiorcami, to zarówno taka firma, jak i my uzyskujemy bardzo efektywny poziom współpracy.
Dodatkowym istotnym aspektem jest to, iż firmy chemiczne dużą część swojej sprzedaży kierują na eksport i w związku z tym rozliczanie transakcji walutowych jest kolejnym obszarem, na którym budowane są relacje między bankiem a firmami chemicznymi.
Ilona Wołyniec
Dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów w PKO Banku Polskim
Michał Zwoliński
Specjalista PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Pro publico bono
Święto morza w Szczecinie
Pliki do pobrania
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim