Firma rodzinna z bogatym inwestorem prywatnym
Firmy rodzinne w Europie w większości są gotowe do nowych inwestycji. Obecnie aż 58 proc. takich przedsiębiorstw poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania. Jedną z możliwości, coraz częściej rozważanych przez właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych nieposiadających wystarczających środków finansowych na rozwój, jest przyjęcie inwestora prywatnego, który zapewni nie tylko dopływ kapitału, ale także podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami.
Potencjalnymi inwestorami w tych firmach są przede wszystkim osoby najbogatsze, czyli HNWI (z ang. High Net Worth Individuals) – przyjmuje się, że warunkiem przynależności do tej grupy jest posiadanie płynnych aktywów o wartości przekraczającej 1 mln dolarów.
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG „Family Matters: Financing Family Business Growth Through Individual Investors” znaczna część badanych bogatych inwestorów jest powiązana z firmami rodzinnymi – 48 proc. należy do rodziny prowadzącej firmę, a 34 proc. samodzielnie założyło firmę rodzinną.
Aż 44 proc. badanych najbogatszych osób zainwestowało dotychczas bezpośrednio w firmę rodzinną, z czego znacząca większość (95 proc.) ocenia to doświadczenie pozytywnie. Blisko trzy czwarte respondentów (73 proc.) inwestuje obecnie bezpośrednio w inne firmy niż własna.
Bogaci inwestorzy lubią małe i średnie firmy
Bogaci inwestorzy preferują inwestycje w małe i średnie przedsiębiorstwa (odpowiednio 62 proc. i 68 proc.), znacznie rzadziej w start-upy (30 proc.), czy duże firmy (15 proc.). Większość z nich jest zdania, że lepiej dokonywać mniejszej liczby, ale znaczących inwestycji. 39 proc. woli zainwestować w firmę rodzinną, podczas gdy dla 36 proc. nie ma to znaczenia.
Badanie KPMG pokazuje też, że część firm rodzinnych może być zainteresowana pozyskaniem zewnętrznego inwestora. W krótkiej perspektywie jedynie jedna na trzy badane firmy rodzinne rozważa możliwość odsprzedaży części udziałów, ale w długiej perspektywie liczba ta wzrasta już do prawie 50 proc.
Jedną z możliwości, coraz częściej rozważanych przez właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych, którzy chcą inwestować w rozwój, ale nie mają na to środków, jest właśnie przyjęcie inwestora prywatnego. Oznacza to bowiem nie tylko dopływ kapitału, ale także możliwość podzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami.
Najczęściej taką możliwość biorą pod uwagę firmy z rynków rozwijających się, duże (o przychodach od 200 milionów do 50 miliardów dolarów) oraz zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny, czyli młode.
Osobiste zaangażowanie inwestora prywatmego
Zapytane o cechy potencjalnego inwestora prywatnego, firmy rodzinne przedstawiają opis bardzo podobny do charakterystyki własnej inwestorów. Z połączenia opinii i oceny własnej wyłania się profil inwestora, który chce być osobiście zaangażowany w działalność firmy, w której ulokował środki finansowe, i który ma wysokie oczekiwania co do stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału.
Z badania KPMG wynika także, że zamożny inwestor indywidualny jest odporny i nie zraża się niepowodzeniami, ale jest także cierpliwy i nie chce szybko wycofywać się z inwestycji. Jest to także osoba posiadająca szerokie doświadczenie, dlatego chce mieć realny wpływ na sposób zarządzania w firmie.
Właściciele firm zapytani o przyczyny, które przekonałyby ich do rozważenia sprzedaży części udziałów bogatemu inwestorowi prywatnemu, zamiast tradycyjnego pozyskiwania kapitału, wskazywali przede wszystkim na dłuższą perspektywę inwestycji, podobne postrzeganie ryzyka i łatwiejszy proces negocjacji.
- W 2013 roku było w Europie aż 10,2 mln bogatych inwestorów, co pokazuje, że liczba potencjalnych inwestorów europejskich firm rodzinnych jest ogromna. Szczególnie wielu milionerów jest we Francji (2,2 mln), Niemczech (1,7 mln) i Wielkiej Brytanii (1,5 mln). Biorąc pod uwagę ludność naszego kraju, liczba milionerów w Polsce jest bardzo niska. W 2013 roku wyniosła ok. 45 tys. i była porównywalna do Portugalii, Finlandii czy Czech, czyli krajów o dużo mniejszej populacji ogółem – mówi Krzysztof W. Klamut, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Jak pozyskać inwestora? 7 pytań, na które musisz być przygotowany
Jak napisać skuteczny biznesplan?
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim