2016.04.22

Masz pomysł? Załóż start-up!

Pomysł to podstawa zyskownego przedsiębiorstwa. Innowacyjne i proste rozwiązanie codziennych problemów, gwarantuje biznesowy sukces.

start-upy, pomysł na biznes, nowe technologie
Fot. startupstockphotos.com

Dymiące fabryki jako symbol nowoczesnej firmy już dawno przeszły do lamusa. Dziś podstawową wartością stały się rozwiązania cyfrowe. Dla przykładu, Facebook jest największą firmą medialną i generatorem danych na świecie, choć sam w ogóle ich nie tworzy. Alibaba to największy sprzedawca na świecie, mimo że nie ma ani jednego magazynu. Airbnb to dynamicznie rozwijający się serwis hotelowy świata, który nie posiada żadnego hotelu, a Uber – zyskująca coraz większe zainteresowanie globalna korporacja taksówkarska – w ogóle nie ma floty. W czym zatem tkwią źródła sukcesu tych firm? Odpowiedź jest prosta – w kapitale intelektualnym. Żeby odnieść sukces, należy mieć nowatorski pomysł i po prostu go zrealizować, czyli założyć start-up.

Sukces na próbę

Start-up powstaje niejako na próbę. Właściciele mają pomysł i próbują go wypromować lub sprzedać. Takie przedsiębiorstwa mogą powstać w dowolnej branży, choć najczęściej związane są z nowymi technologiami.

Co charakteryzuje start-upy? Niskie koszty rozpoczęcia działalności, wysokie ryzyko, ale i wyższy w stosunku do standardowych przedsięwzięć zwrot z inwestycji.

Specyficzne dla start-upów są modele finasowania, a właściwie determinacja w ich poszukiwaniu. Jedną z metod jest korzystanie z funduszy venture capital lub z pomocy tzw. aniołów biznesu. Co oznacza, że pieniądze zazwyczaj pochodzą od inwestora lub ze składek społecznościowych. Momentem, w którym przedsiębiorstwo przestaje być uważane za start-up, może być osiągnięcie zysku, fuzja lub przejęcie.

Prężne środowisko

Jak wygląda rynek polskich start-upów? Według ustaleń Fundacji Start-up Poland i analizy „Polskie start-upy. Raport 2015” baza polskich start-upów liczy blisko 2,5 tys. podmiotów. Co drugi właściciel uważa, że jego produkty są nowością na skalę globalną, a co czwarty przyznaje, że to imitacja, czyli przeniesienie sprawdzonego pomysłu na nasz grunt.

Na pytanie o obszar działalności badani najczęściej wskazują produkcję oprogramowania, sprzedawaną w modelu SaaS w branżach aplikacji mobilnych, handlu elektronicznego oraz usług internetowych. Z raportu wynika ponadto, że dwa razy więcej start-upów prowadzi sprzedaż dla firm (B2B) niż detaliczną (B2C).

Właściciele start-upów wierzą w swój sukces, także finansowy. Niemal co trzeci badany osiągnął roczny wzrost przychodów rzędu ponad 50 proc., a co piaty – ponad 100 proc. Zapewne dlatego połowa z nich spodziewa się, że w ciągu dwóch lat wartość ich firmy wzrośnie co najmniej pięciokrotnie. Start-upy, które deklarują̨ roczny wzrost przychodów przekraczający 50 proc., są̨ skoncentrowane na obsłudze firm średnich, dużych i korporacji. Dwukrotnie częściej niż̇ pozostałe operują̨ na rynku usług mobilnych i big data.

Przedsiębiorstwa typu start-up najczęściej działają w dużych miastach. Ponad połowa respondentów funkcjonuje w jednym z trzech miast: Warszawa, Kraków lub Poznań. Popularne lokalizacje to także Wrocław i Trójmiasto, a w dalszej kolejności Łódź́ i Katowice. W 60 proc. przypadków wśród założycieli jest osoba doświadczona w zakładaniu i prowadzeniu start-upu.

Polak potrafi

Jak wynika z badania, głównym źródłem innowacji w start-upach jest analiza zachowań klientów – czego potrzebują i poszukują. W tych działaniach wspierają je „tradycyjne” firmy. Przykładowo, program dla start-upów prowadzi Mastercard. Tegoroczna edycja nie jest jeszcze rozstrzygnięta, ale od 2014 r. ze Start Path skorzystało ponad 60 start-upów, które otrzymały różnego rodzaju wsparcie, np. w postaci pomocy operacyjnej, doradztwa i inwestycji, mające na celu opracowywanie rozwiązań komercyjnych nowej generacji.

Polskim start-upom szlak do udziału w programie MasterCard przetarła warszawska firma ZenCard, platforma marketingu transakcyjnego. Firma o celu swojego powstania pisze: „Chcemy, aby Twój portfel był ZEN, nie musiał być wypchany stertą niepotrzebnych plastikowych kart lojalnościowych czy kuponów” i proponuje zmianę kart płatniczych w uniwersalne karty lojalnościowo-rabatowe.

Innym ciekawym pomysłem ze świata finansów jest Scanye, czyli aplikacja, za pomocą której można szybko przekonwertować papierową fakturę do elektronicznej wersji. Faktura w pliku PDF przesyłana jest przez użytkownika do „chmury”, skąd wraca już jako gotowy tekst zapisany w formatce przelewu. Zadaniem użytkownika jest tylko zaakceptowanie płatności.

Start-upy są prężnie rozwijającą się częścią gospodarki. Jednak, tak jak wszędzie i zawsze, żeby osiągnąć sukces w tym biznesie, oprócz pomysłu potrzebna jest systematyczna ciężka praca i determinacja. W obszarze nowych technologii, przy wsparciu „dojrzałych” instytucji, polskie firmy mogą podbijać świat.

Marcin Złoch

Czytaj także:

Najważniejszy jest pomysł

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png