2018.02.14

Przedsiębiorco, złóż JPK_VAT do 26 lutego br.!

Jeśli prowadzisz małą firmę w której zatrudniasz maksymalnie 10 osób i jesteś podatnikiem VAT, masz obowiązek złożenia do 26 lutego br. Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb ewidencji podatku. Ministerstwo Finansów udostępniło bezpłatną aplikację, dzięki której mikrofirmy mogą przygotować i przesłać JPK_VAT. Do jego autoryzacji potrzebny jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany, który założysz przez bankowość elektroniczną PKO Banku Polskiego. 

Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. W skład JPK_VAT wchodzą dane identyfikujące podatnika, właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz dane dotyczące dokumentów sprzedażowych i zakupowych.

Od 1 stycznia br. Mikroprzedsiębiorcy, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K prowadzą elektroniczną ewidencję VAT i przesyłają ją jako Jednolity Plik Kontrolny. Dotyczy to małych firm zatrudniających do 10 pracowników, w tym też prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. 

JPK_VAT składa się do resortu finansów do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, nawet jeśli podatnik do tej pory rozliczał się kwartalnie. Pierwszy JPK_VAT za styczeń 2018 r. należy złożyć do 26 lutego br. Natomiast przesyłanie JPK_VAT nie zwalnia podatników z obowiązku składnia miesięcznych lub kwartalnych deklaracji VAT. 

E-mikrofirma – prosta, intuicyjna i darmowa

Podatnicy VAT mogą korzystać ze specjalnej aplikacji e-mikrofirma do wysyłania JPK_VAT. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.

E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT i wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Aplikację można pobrać ze specjalnej strony internetowej Ministerstwa Finansów. 

Podatnicy nie muszą korzystać z usług biur rachunkowych lub płatnych programów księgowych. Przygotowana przez nas aplikacja jest łatwa w obsłudze i dostępna dla wszystkich bez jakichkolwiek opłat. Aby pomóc w wypełnianiu nowego obowiązku przygotowaliśmy też krótkie filmy instruktażowe, w których pokazujemy jak krok po kroku wypełniać i wysyłać JPK_VAT – zapewnia Zbigniew Wiliński zastępca dyrektora Departamentu Poboru Podatków w MF. 

Autoryzacja JPK_VAT na kilka sposobów

Sfinalizowanie składania Jednolitego Pliku Kontrolnego na potrzeby VAT wymaga potwierdzenia tożsamości. Można to zrobić za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego (eGO). Posiadacze rachunków w PKO Banku Polskim oraz Inteligo mogą szybko i bezpłatnie założyć Profil Zaufany przez serwis bankowości elektronicznej. Wystarczy zalogować się do konta, przejść do zakładki e-Urząd i wybrać opcję załóż Profil Zaufany. Następnie sprawdzić poprawność danych oraz nadać login potrzebny do korzystania z Profilu Zaufanego. Na koniec należy potwierdzić operację kodem z narzędzia autoryzacyjnego. Na podany we wniosku adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z potwierdzeniem założenia Profilu Zaufanego. 

Joanna Fatek specjalista w PKO Banku Polskim 

Czytaj także:

Otwórz firmę w kilka minut przez serwis transakcyjny iPKO

Co przedsiębiorca może załatwić przez internet

Zgłoszenie zbioru danych osobowych do rejestracji GIODO

    • Bankofirma

      02018.07.11

      ZenCard: Walczymy o skalę

      Spółka fintechowa ZenCard od początku 2017 r. jest częścią Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. W pełni zintegrowała się technicznie z siecią terminali eService i ma już na koncie dwa duże projekty z ogólnopolskimi sieciami handlowymi – kampanię promocyjną dla Visy i MAKRO, a także współpracę z siecią drogerii SuperPharm. Technologia ZenCard została już również udostępniona klientom firmowym Banku. Zapytaliśmy Krzysztofa Klimczaka – prezesa ZenCard – o dotychczasową współpracę z Bankiem, priorytety i plany na przyszłość.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.07.09

      Masz Profil Zaufany? Złóż online wniosek o zaświadczenie o podatkach

      Przedsiębiorcy mogą online złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub też stwierdzające stan zaległości. Dokument można otrzymać bez konieczności wizyty w urzędzie i odbierania go w wersji papierowej. Jeżeli posiadasz Profil Zaufany, możesz zawnioskować o nie drogą elektroniczną.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.07.02

      5 pytań o split payment

      1 lipca przedsiębiorcy w Polsce zyskali możliwość dokonywania płatności w ramach split payment, czyli mechanizmu podzielonej płatności. Oznacza to, że płatność za towary lub usługi zostaje podzielona na dwie kwoty: kwotę netto oraz kwotę pokrywającą podatek VAT. Podziału płatności automatycznie dokonuje bank. Nowe rozwiązanie ma zapobiegać unikaniu płacenia podatku VAT oraz zapewnia większą stabilność wpływów do budżetu państwa z tytułu tego podatku.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.06.29

      Awek – nie jesteśmy najwięksi, dlatego staramy się bardziej

      Minie jeszcze wiele pokoleń, zanim papier zostanie całkowicie wyparty z przestrzeni biurowej – twierdzi Waldemar Kołtonowski, właściciel firmy Awek. Nie boi się rozwoju technologicznego, bo jego zdaniem pozwoli on jego przedsiębiorstwu odnaleźć nowe gałęzie rynku i pomysły na to, w jakiego rodzaju towar wyposażać biura.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.06.01

      Gdynia przyciąga biznes – Gdyński Biznesplan 2018

      4 czerwca odbędzie się gala finałowa 16. edycji konkursu Gdyński Biznesplan. Na zwycięzcę czeka 30 tys. zł i inne cenne nagrody. Konkurs na biznesplan to nie tylko szansa dla młodych ludzi na szybszy i lepszy rozwój ich firmy. To również ciekawy pomysł na przyciągnięcie biznesu do Gdyni.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.05.22

      Lokal dla nowego przedsiębiorstwa z kredytem na rozpoczęcie działalności gospodarczej

      Pierwsze wydatki przedsiębiorców, którzy rozpoczynają przygodę w biznesie, często są związane z przystosowaniem lokalu do działalności gospodarczej. Pomieszczenia z reguły wymagają odnowienia, remontów, odpowiednich dostosowań. Przy okazji trzeba zakupić wyposażenie. Warto zastanowić się nad pozyskaniem środków na ten cel z banku.

      więcej
    Pokaż więcej