2018.08.01

Stolmach. Meble z polskim sercem

Meble powstające w Stolmachu budzą zainteresowanie i podziw gości największych europejskich targów meblarskich. Dzięki współpracy z uznanymi na świecie firmami, dla których tworzą wielcy kreatorzy designu, firma z Nowego Dworu Gdańskiego produkuje jednostkowe serie mebli dla najbardziej wymagających klientów.

Aż 80 proc. działalności Stolmachu stanowi eksport produktów z litego drewna dla światowych marek meblarskich, takich jak Vitra, Hem, Made By Hand, czy Møbel Copenhagen. Meble trafiają przede wszystkim na rynki Skandynawii, Stanów Zjednoczonych i Szwajcarii.

Początkowa skala naszej działalności była dużo mniejsza. Przez kilka lat po utworzeniu Stolmachu w 1992 r. kontynuowaliśmy rodzinne tradycje rzemieślnicze, a firma zajmowała się świadczeniem usług stolarskich dla lokalnej społeczności – wspomina Piotr Łukasiuk, właściciel Stolmachu.Z czasem rozszerzyliśmy ofertę o toczone elementy drewniane na potrzeby produkcji schodów, wyposażenia wnętrz oraz ekskluzywnych mebli, co pozwoliło na rozpoczęcie współpracy z innymi firmami z sektora meblarskiego, najpierw jedynie w Polsce, później również za granicą.

Od 2002 r. firma zaczęła produkować elementy drewniane dla polskich producentów schodów m.in. dla Rintalu, Drewlandu, Mikro z Koszalina. Największym z nich jest firma Rintal z Tczewa, której schody można określić mianem produktów z górnej półki.

Dla bydgoskiej Selli, producenta krzeseł tapicerowanych, Stolmach dostarcza drewniane boczki foteli tapicerowanych. Dzięki temu produkty firmy z Nowego Dworu są elementem wyposażenia sal koncertowych i teatralnych m.in. Filharmonii Świętokrzyskiej. Jednak w Polsce Stolmach współpracuje głownie ze studiami projektowymi, np. ze znanym również za granicą Studiem Rygalik.

Doświadczenie i inwestycje

Meble z litego drewna, w których produkcji wyspecjalizował się Stolmach, wykonywane są z surowca pochodzącego z Polski oraz ze Stanów Zjednoczonych m.in. orzecha i białego dębu – cenionych za strukturę i barwę. W planach jest wprowadzenie do produkcji nowych gatunków drewna. – Jakie gatunki i kiedy zaczniemy importować zależy od trendów w meblarstwie. Bacznie je obserwujemy podczas największych międzynarodowych targów – wyjaśnia Piotr Łukasiuk.

Dodaje, że rynek, na którym działa jego firma, jest dość wąski, ale za to bardzo wymagający. Krajowa konkurencja jest raczej niewielka, głównymi konkurentami są podmioty zagraniczne. Na światowe rynki firma weszła w 2004 r. Jej właściciel podkreśla, że rywalizacja z najlepszymi graczami światowymi udaje się dzięki doświadczeniu i inwestycjom. – O początkach kontaktów zagranicznych w dużym stopniu zadecydował łut szczęścia, ale późniejszy sukces jest efektem ciężkiej pracy, wykwalifikowanej, profesjonalnej załogi i inwestycji m.in. w nowoczesny park maszynowy – uważa Piotr Łukasiuk.

Stolmach wciąż inwestuje w rozwój. W ubiegłym roku powstały hale – magazynowa i biurowa. W planach jest także równoległy rozwój technologiczny w takich dziedzinach jak automatyka czy robotyka. Planowane inwestycje to zakupy kolejnych urządzeń CNC i robotów produkcyjnych, dalsze wdrażanie certyfikatu ISO 9001:2015 oraz systemów poprawiających środowisko pracy. – Chcemy się rozwijać i jesteśmy otwarci na ciekawe propozycje – deklaruje szef Stolmachu.

Partner w biznesie

W rozwoju firmy z Nowego Dworu znaczącą rolę odgrywa współpraca z PKO Bankiem Polskim.– Nie raz otrzymaliśmy wsparcie finansowe w realizacji inwestycji infrastrukturalnych niezbędnych do dalszego wzrostu i ekspansji firmy – podkreśla Piotr Łukasiuk. – Korzystaliśmy też ze znajdujących się w ofercie Grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego kredytów hipotecznych i usług leasingowych, a na co dzień Bank służy nam fachowym doradztwem. Stolmach bierze pod uwagę dalszą współpracę poprzez współfinansowanie nowych linii produkcyjnych, co pozwoli poszerzyć ofertę i wejść na kolejne rynki zagraniczne.

Ważny atut: załoga

Piotr Łukasiuk podkreśla, że sukcesy jego firmy to w ogromnym stopniu zasługa zaangażowanej i doskonale wykwalifikowanej załogi. Firma zatrudnia obecnie 170 osób. Oprócz pracowników z branży stolarskiej – czeladników i mistrzów – także wielu specjalistów obsługi technicznej, automatyków, elektromonterów, informatyków i operatorów CNC. Pracują w niej także specjalizujące się w rękodziele panie z doświadczeniem zdobienia ręcznego galanterii drewnianej. – Inwestujemy w rozwój zawodowy pracowników. Uczestniczą w branżowych szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych. Nasi menedżerowie doskonalą się w zakresie planowania produkcji oraz zarządzania zasobami ludzkim – podkreśla Piotr Łukasiuk.

 

Lidia Sosnowska
Ekspert PKO Banku Polskiego

 

Marcin Urbański, Oddział 3 PKO Banku Polskiego w Gdańsku 
Stolmach jest klientem naszego banku już od 6 lat. Współczesny biznes zmienia się bardzo szybko. Staramy się wspierać naszego klienta w sprawnym reagowaniu na te zmiany oferując mu nowoczesne narzędzia oraz wiedzę z zakresu usług bankowych. To bardzo inspirujące obserwować dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa na rynku krajowym i zagranicznym. Cieszymy się, że jako partner finansowy możemy uczestniczyć w sukcesie Stolmachu.

 

Czytaj także:

Lecznicza moc ukryta w bursztynie – rozmowa z laureatem konkursu Gdyński Biznesplan 2018

ZenCard: Walczymy o skalę

Awek – nie jesteśmy najwięksi, dlatego staramy się bardziej

Pliki do pobrania

    • Bankofirma

      02018.09.17

      Pieniądze w depozycie pracują nawet po nocach

      Pieniądze same potrafią się pomnażać. Oczywiście nie wystarczy je mieć. Trzeba jeszcze wiedzieć, co z nimi zrobić. Przedsiębiorcy raczej nie mają z tym problemu, bo jeśli ich firma tętni życiem, mogą inwestować w jej dalszy rozwój albo szybko i zyskownie nimi obracać. Gdy jednak chcą zarabiać na swoich choćby chwilowo wolnych środkach w nocy, w święta, czy nawet niedziele bez handlu, powinni zainteresować się depozytem automatycznym.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.09.07

      Poznaj mobilnych doradców PKO Banku Polskiego – zobacz kampanię Bankowości Przedsiębiorstw

      Bobby Burger, Neptis (twórca aplikacji Yanosik) oraz Szkoła Marzeń to główni bohaterowie kampanii marketingowej Bankowości Przedsiębiorstw. Nasi klienci opowiadają o mobilnym doradcy PKO Banku Polskiego.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.09.04

      Pomysł jak z nut! Innowacyjny projekt nagrodzony w Gdyńskim Biznesplanie

      „LetMeNote”, czyli autorski program komputerowy, który pozwala szybciej i taniej niż dotychczas pozyskać nuty do niemal każdego utworu muzycznego, to kolejny nowatorski projekt nagrodzony w ramach Gdyńskiego Biznesplanu.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.09.04

      Asystent firmowy i e-sklep dla firm w PKO Banku Polskim

      PKO Bank Polski wprowadził kolejne usługi w bankowości elektronicznej dla klientów firmowych. Nowe rozwiązania to asystent firmowy, zapewniający pełną kontrolę finansów firmy przez całą dobę dzięki bankowości online oraz e-sklep umożliwiający założenie sklepu internetowego za pomocą serwisu transakcyjnego iPKO.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.08.29

      Dzień dobry Biznes – eksperckie wsparcie dla Twojej firmy

      4 września br. startuje kolejna edycja bezpłatnych szkoleń Dzień dobry Biznes skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw. Zainteresowanie poprzednimi seriami to dowód, że polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości doszkalania i z entuzjazmem podchodzą do spotkań, w czasie których mogą nie tylko posłuchać prelegentów, ale również bezpośrednio zasięgnąć porady każdego z ekspertów.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.08.20

      Leasing to nie tylko samochody!

      Leasingiem można obecnie sfinansować wszystkie potrzeby biznesu – zarówno małego, średniego, jak i dużych korporacji, od samochodów, przez maszyny i urządzenia, projekty inwestycyjne (np. linie technologiczne), wyposażenie warsztatów, gabinetów i salonów kosmetycznych po maszyny rolnicze, rowery czy sprzęt IT.

      więcej
    Pokaż więcej