Artystyczny fragment Polski
Do 15 maja br. w centrali Banku będzie trwała wystawa pt. „Polska cała”. O ekspozycji przygotowanej przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie rozmawiamy z opiekunem projektu dr Leszkiem Lewandowskim, prowadzącym Pracownię Intermediów na krakowskiej uczelni.
Wystawę zorganizowaną przez Fundację PKO Banku Polskiego w warszawskiej centrali Banku można potraktować jako realizację artystycznego zadania ilustrującego hasło: „Polska cała”. Jak Pana zdaniem się to udało?
Mam nadzieję, że się udało. Oczywiście mam świadomość, że nie można przedstawić wszystkich problemów i ich formalnych rozwiązań. Wystawy tego typu mogą być realizowane w systemie muzealnym, gdzie oprócz sztuki współczesnej można pokazać odpowiednie eksponaty np. historyczne. W przestrzeni Banku, ze względów ekspozycyjnych, jest to niemożliwe. Ale ma to również swoje dobre strony – wystawa jest kameralna i nienużąca.
Ile czasu trwało jej przygotowanie?
Praca trwała cały semestr, w jej skład wchodziły praca badawcza, korekty, dyskusje. Za to dzięki intensywnej i profesjonalnej współpracy z Lidią Stefanowską, aranżacja przebiegała bardzo szybko. Jak sądzę, prace studentów świetnie wkomponowały się w przestrzeń Banku.
Niektóre prace nawiązują do polskich tradycji, jak np. biały kobierzec udekorowany czerwonymi goździkami, inspirowany pięknie ozdabianymi ołtarzami wystawianymi w całym kraju w Boże Ciało. Ale niektóre nawiązują do historii, geografii, zasobów naturalnych naszego kraju… Cieszy Pana inwencja studentów?
Osobiście uważam, że wystawę należy traktować jako spójną całość, niemniej jednak każdy z jej elementów może zaistnieć na innej wystawie, w innym kontekście i przestrzeni. Balon w biało-czerwonych barwach może kojarzyć się z jednorodnością i kulturowym zrównaniem ludów całego świata, co zapewne byłoby bardzo smutne i na szczęście niemożliwe.
Choć temat dotyczy Polski, to jednak przekaz wystawy może być uniwersalny, odnosić się do wartości czy zjawisk związanych po prostu z człowiekiem czy cywilizacją, np. torebka warta 25 tys. dolarów w odchodach much, symbolizująca bezwartościowy snobizm albo instalacja z gry w Eurobiznes sugerująca, że biznes to gra, w której chodzi głównie o to, żeby wygrać. Z jednej strony Polska ma własną niepowtarzalną tożsamość, a z drugiej – targają nią emocje i działają mechanizmy te same, co wszędzie.
Sztuka współczesna potrafi być wielowymiarowa, w różnych formach wypowiedzi, co czyni ją niezwykle wielowątkową, intelektualnie niewyczerpaną. Każda praca tej ekspozycji buduje swój oddzielny byt i dotyka innych problemów, które często – po analizie – potrafią zaskoczyć odbiorcę wielością znaczeń.
Czy tę wystawę można też uznać za nośnik treści edukacyjnych, dotyczący np. symboli narodowych (elementów godła czy herbów), czy to raczej wykorzystanie wiedzy i artystyczna interpretacja?
Z przyjemnością informuję, że artystyczna interpretacja może być nośnikiem wiedzy historycznej, filozoficznej, egzystencjalnej itd. Prowadzone na zajęciach korekty czy dyskusje ze studentami, często doprowadzają do analizy zagadnień danego tematu i poprzez pracę badawczą czyli gromadzenie materiałów wokół studiowanego zagadnienia, wprowadzają w skończone dzieło nośniki konkretnej wiedzy.
Podczas wernisażu powiedział Pan, że jeśli chodzi o formę, to ta wystawa jest przykładem sztuki neokonceptualnej? Co to oznacza?
Sztuka neokonceptualna, jak i niektóre prace na wystawie „Polska cała”, bazuje i kontynuuje myśl zawartą w idei sztuki konceptualnej, czyli kierunku, w którym najważniejsza jest kreacja, pomysł, koncepcja a nie jej materializacja. Sztuka neokonceptualna, co prawda również bazuje na idei koncepcji, lecz w strukturze formy korzysta też „przedmiotów gotowych” (ready mades). Często są one łączone i modyfikowane tak, aby każdy detal odpowiednio współgrał z treścią i tworzył dodatkowe znaczenia.
Jak Pan, jako twórca, wykładowca uznanej uczelni – krakowskiej ASP, postrzega przestrzeń Banku, jako powierzchnię wystawienniczą dla sztuki współczesnej?
Przestrzeń ekspozycyjna Banku jest specyficzna, wyjątkowa i w niczym nie przypomina tzw. white cube będącego naturalnym środowiskiem ekspozycji sztuki. Sądzę jednak, że prace studentów wpisały się bardzo dobrze w to otoczenie. Niewątpliwą zaletą sztuki współczesnej jest możliwość budowania nowych kontekstów.
„Polska cała” – artyści i prace
- Roland Kościółek, „Alternatywa” kompilacja obiektów gotowych (asamblage) 4 słoiki z powietrzem (mazurskim, bieszczadzkim, sudeckim, białowieskim) z inhalatorami.
- Urszula Bojenko „Kwiaty dla Rzeczypospolitej” sztuczne czerwone goździki w formie sześcianu z napisem z Rzeczpospolita z białych goździków.
- Tomasz Bugajski, film „Vivisekcja”.
- Kamil Sosin, „Dopasuj koronę” dwa stare godła wiszące na ścianie oraz na stoliku korony do dopasowania dla „orłów” i zestaw koron z różnych epok historycznych, „Gen nasz, polski” menzurki, świeczniki (w menzurkach sok malinowy i wódka).
- Szymon Wal, „Rozgrywka” instalacja z gier eurobiznes lekko zmodyfikowana.
- Karolina Łukawska, „Calliphora vomitoria galiciensis” czyli mucha plujka galicyjska, torebka damska z much oraz plakat do polskiego powiedzenia – muchy w nosie.
- Aneta Misiaszek, „Globus polski” obiekt ready made zmodyfikowany.
- Leszek Lewandowski, obraz "Polska cała"
- Aneta Misiaszek, „Rzeczpospolita Wszystkich Narodów” obiekt: piłka z mapą świata.
- Natalia Sarad, „V Rzeczpospolita Artystyczna” księga wpisu oraz słuchawki (można odsłuchać hymn Serbii).
- Patrycja Zelek, „Ziemia Cenna Jak Złoto” ziemia polska, jako biżuteria oraz wiersz o pięknej ziemi polskiej.
- Aneta Misiaczek, film „Kirche, Kinder, Küche”.
Ewa Maciejewska
specjalista w PKO Banku Polskim
Czytaj także:
„Polska cała” w naszym Banku
Kielce zapraszają na "Świętokrzyskie widoki"
Pliki do pobrania
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.