2017.10.30

Filharmonia Narodowa świętuje narodowe Święto Niepodległość 2017

Święto Niepodległości – najważniejsze z polskich świąt państwowych – Filharmonia Narodowa w Warszawie uczci podwójnym koncertem (10 i 11 listopada 2017), przy czym drugi z nich będzie transmitowany przez internet. Na ten uroczysty dzień przygotowano bardzo oryginalny, a nawet zaskakujący program.

Filharmonia Narodowa ma swoje „narodowe” obowiązki. I zawsze się z nich znakomicie wywiązuje. Kolejnym dowodem na to jest przygotowany przez tę instytucję na tegoroczne Święto Niepodległości program artystyczny, skierowany zarówno do dorosłych melomanów, jak i do dzieci – tych młodszych i starszych (dwa koncerty 12 listopada).

Na „Nadzwyczajny koncert symfoniczny z okazji Święta Niepodległości” Filharmonia zaprasza 10 listopada 2017, a program zostanie powtórzony 11 listopada 2017 – wówczas koncert będzie transmitowany online, dzięki czemu będą mogli go zobaczyć również ci, którym nie uda się zdobyć biletów wstępu.

Program w dniu Święta Niepodległości jest niebanalny. Postawiono na muzykę współczesną, dwudziestowieczną, a dobór repertuaru trzeba uznać za oryginalny i przemyślany. Znajdujemy w nim nazwiska dwóch kompozytorów, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Weinberga, którzy w pewnym sensie symbolizować mogą losy Polaków – rówieśników Niepodległej Rzeczypospolitej. Obaj urodzili się w drugim dziesięcioleciu minionego wieku (Panufnik w 1914 roku, Weinberg w 1919 roku), obaj zdobywali wykształcenie i rozpoczynali karierę w wolnej Polsce i losy obu pokrzyżowała wojna i mroczne lata powojenne.

Andrzej Panufnik swoją dyrygencką i kompozytorską edukację odbył w dwudziestoleciu międzywojennym m.in. w Wiedniu i Londynie. Okres okupacji spędził w Warszawie. Jego wojenne partytury, choć ocalały z powstania, zostały zużyte na opał przez powojennych lokatorów. W Polsce Ludowej Panufnik był krótko dyrektorem odbudowującej się Filharmonii Narodowej, szefował też związkowi kompozytorów. Uznawano go za jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów. Jednak trudno było mu się odnaleźć w powojennej rzeczywistości, w okresie, gdy twórczość artystyczną pętały narzucone przez władze ograniczenia i nakazy. Ta atmosfera braku twórczej swobody i ingerowania władz w wyznaczanie kierunków i granic sztuki skłoniły go do emigracji. W 1954 roku uzyskał azyl polityczny w Anglii, co spowodowało wymazanie jego osoby i twórczości z krajowych scen. Panufnik stopniowo budował swoją pozycję i karierę za granicą, odnosząc sukcesy i zdobywając uznanie. Mimo to w kraju niemal do końca lat 70. był persona non grata.

Mieczysław Weinberg pochodził z artystycznej rodziny żydowskiej, ukończył Warszawie konserwatorium i już przed wojną zdobył uznanie jako młody twórca, m.in. muzyki filmowej. W 1939 roku uciekł przez wschodnią granicę i podjął studia kompozytorskie w Mińsku. Trudne lata wojenne przetrwał dzięki pomocy m.in. Dymitra Szostakowicza, jednak w okresie powojennym jego twórczość nie cieszyła się uznaniem stalinowskich władz. Zarzucono mu formalizm i pesymizm, a jego utwory były zakazane. Pisywał wówczas muzykę m.in. dla… cyrku. W końcu trafił do aresztu, a ocalał znów dzięki pomocy Szostakowicza. Chętnie komponował muzykę filmową – jest autorem ścieżki dźwiękowej słynnego filmu „Lecą żurawie”, nagrodzonego canneńską Złotą Palmą. Był gościem Warszawskiej Jesieni w 1966 roku, w latach 80. powrócił do polskiej wersji swojego imienia (zmienionego w ZSRR na Moisiej), a w latach 90. otrzymał odznaczenie „Zasłużony dla kultury polskiej”.

Podczas świątecznego koncertu usłyszymy Concerto festivo Andrzeja Panufnika – utwór będący owocem współpracy artysty z London Symphony Orchestra, skomponowany na 75-lecie jej istnienia. Z kolei Koncert wiolonczelowy op. 43 Weinberga był dedykowany wybitnemu wiolonczeliście Mścisławowi Rostropowiczowi i cechuje się niezwykłą wirtuozerią. Ostatnim utworem świątecznego koncertu będą Wariacje Enigmy Edwarda Elgara z 1898 roku, zgodnie uznawane za najwybitniejsze dzieło symfoniczne tego angielskiego kompozytora.

Podczas koncertu Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk, a kompozycję Weinberga wykona izraelski wiolonczelista Gavriel Lipkind.

Iwona Ramotowska
dolcetormento.pl; dolce-tormento.blogspot.com

Na koncert zaprasza PKO Bank Polski – Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej w Warszawie.

 

loaderek.gifoverlay.png