Plakaciści na rzecz Banku
W połowie minionego wieku najlepsi polscy artyści-plastycy tworzyli dla PKO plakaty reklamowe. Ten mariaż finansów i sztuki pozwolił na powstanie wielu pięknych dzieł. Ich estetyka i finezja przekazu przybliżały Bank do klientów.
Tuż po II wojnie światowej polskie plakaty stały się na świecie nie tylko rozpoznawalne – stanowiły wręcz punkt odniesienia dla twórców z innych krajów. Nazwa „Polska szkoła plakatu”, która pojawiła się w latach 60., nie jest ukutym nad Wisłą określeniem grzecznościowym.
Dobra, polska szkoła
Świat artystyczny zainteresował się dziełami jej twórców jeszcze pod koniec lat 40., gdy na prestiżowej Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wiedniu Henryk Tomaszewski, prekursor Szkoły, zaprezentował swoje prace promujące filmy: „Baryłeczka”, „Ludzie bez skrzydeł”, „Obywatel Kane”, „Niepotrzebni mogą odejść” i „Symfonia pastoralna”. Wszystkie pięć głównych nagród wiedeńskiej wystawy trafiło wtedy do Tomaszewskiego, a plakaty stały się na Zachodzie wizytówką polskiej sztuki. Te najbardziej rozpoznawalne związane były z dziełami filmowymi, ale uznanie zdobywały również wychodzące z pracowni polskich artystów plakaty reklamowe. Bardzo silne polskie środowisko artystyczne zorganizowało pierwsze światowe Biennale Plakatu. W Wilanowie powstało też pierwsze na świecie Muzeum Plakatu.
Kropla koloru w szarym pejzażu
Właśnie ta forma ekspresji artystycznej – wymagająca od twórców ogromnej kreatywności – świetnie rozwijała się w czasach socjalizmu. Jej walory użytkowe – informowanie, reklama, promocja, popularyzacja przedstawianych zagadnień, zjawisk, tematów – mogły harmonijnie współgrać z koncepcją artystyczną. Plakaty reklamowe, w świecie niemal bez reklam, były przede wszystkim dziełami artystycznymi.
Powszechna Kasa Oszczędności w latach 60. dostrzegła walory sztuki uprawianej przez polskich plakacistów, zarówno tych uznanych już na świecie, jak i dopiero wchodzących na rynek. Ich dzieła promowały m.in. cykliczne akcje oszczędzania, książeczki oszczędnościowe czy mieszkaniowe. PKO poprzez kolorowy i pełen finezji przekaz reklamowy budowała więź ze społeczeństwem oraz wzmacniała markę Banku jako instytucji godnej zaufania. Plakaty reklamowe tworzone dla PKO stały się też wyraźnym, kolorowym akcentem ówczesnej rzeczywistości.
Najlepsi dla PKO
PKO współpracowała najwybitniejszymi twórcami. Prace dla Banku powstawały m.in. w pracowni wspomnianego już Henryka Tomaszewskiego. Jego uczeń, Leszek Hołdanowicz, w 1964 r. młody absolwent warszawskiej ASP, a dzisiaj jej profesor, plakatem „Pewność. Korzyść. Oszczędność.” bezpośrednio nawiązywał do przedwojennego hasła Banku, stworzonego i rozpropagowanego przez jego prezesa Henryka Grubera: Pewność i zaufanie.
W 1962 r. Roman Cieślewicz stworzył bardzo charakterystyczny plakat o tajemnicy bankowej, której przestrzeganie było podstawą zaufania klientów. Zaraz potem autor wyjechał do Francji, gdzie zdobył uznanie jako grafik, projektant, ilustrator i autor plakatów. Został dyrektorem artystycznym czasopisma „Elle”, współpracował także z Muzeum Picassa, Centrum Pompidou, magazynem „Vogue” i najlepszymi francuskimi wydawnictwami.
Charakterystyczna praca Tomasza Rumińskiego z 1962 r. pod hasłem „Każdy oszczędza w PKO” pokazywała dziecko z książeczką oszczędnościową na pomarańczowym tle. Rumiński był twórcą plakatów teatralnych i filmowych, m.in. do filmu „Przepraszam, czy tu biją” Marka Piwowskiego. Dla PKO tworzył też Maciej Hibner (zrobił plakaty do filmów „Nóż w wodzie”, „Lemoniadowy Joe”, „Tora! Tora! Tora!”, „O dwóch takich co ukradli księżyc”).
Karol Śliwka, plakacista, twórca grafik, znaczków pocztowych, opakowań, okładek i znaków firmowych zaprojektował dla Banku charakterystyczne logo banku w postaci skarbonki (ułożonej z liter P, K i O), do której wpada złotówka. Tworzył też dla niego plakaty propagujące m.in. oszczędzanie i książeczki mieszkaniowe.
Efektem prac wspomnianych artystów były dzieła, które na stałe zapisały się nie tylko w historii PKO Banku Polskiego, ale i polskiej szkoły plakatu.
Bogdan Kowalski
Czytaj także:
Podróże na studencką kieszeń
Ćwicz się w regularnych płatnościach
Złoto dla najlepszych. Polscy studenci znów w czołówce!
Pliki do pobrania
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.