2018.03.20

Z kamerą w głąb historii – konkurs historyczny Patria Nostra

 

Ponad 800 uczniów, 273 szkoły i licea, 3 wielkie gale finałowe oraz telebimy w całej Polsce wyświetlające prace konkursowe. Te liczby robią wrażenie. Szczególnie wtedy, gdy dotyczą konkursu historycznego. Konkurs historyczny Patria Nostra już po raz trzeci udowadnia, że młodzież interesuje się historią i uwielbia… filmować!

W trzeciej edycji konkursu historycznego Patria Nostra wzięli udział uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa mazowieckiego, wielkopolskiego i małopolskiego oraz polska młodzież z Litwy, Białorusi, Ukrainy i Kazachstanu. Tworzyli film lub animację komputerową, dotyczące ważnego wydarzenia z historii Polski, które miało miejsce w jednym z 52 tygodni minionego roku.

 – Patria Nostra zaczynała skromnie. W pierwszej edycji konkursu wzięło udział zaledwie 35 drużyn. W następnym roku zgłosiło swój prace konkursowe już 89 zespołów. Tegoroczna edycja jest rekordowa, bo wystartowało w niej ponad 270 szkół. Widząc tak ogromne zainteresowanie chcemy, by Patria Nostra docierała również dalej za granicę. W tej chwili udział w konkursie historycznym mogą wziąć również polskie szkoły ze wschodu. Do rywalizacji przystąpiły placówki z Litwy, Białorusi, Ukrainy oraz Kazachstanu. W przyszłości zamierzamy dać szansę polskiej młodzieży z Europy Zachodniej oraz Stanów Zjednoczonych – mówi Mirosław Gryko, pomysłodawca i organizator konkursu.

Młodzi utalentowani

Celem konkursu jest propagowanie wiedzy o historii Polski, krzewienie patriotyzmu, etyki chrześcijańskiej oraz budowa społeczeństwa obywatelskiego. Prace konkursowe są emitowane na telebimach reklamowych w największych polskich miastach zgodnie z regulaminem konkursu. Jednym ze współorganizatorów wydarzenia jest PKO Bank Polski.

Zwycięzców rywalizacji w województwie mazowieckim poznaliśmy 20 lutego w Centrum Olimpijskim w Warszawie podczas gali współorganizowanej przez m.in. Narodowe Centrum Kultury. To Anna Jastrzębska, Ewelina Stępnik i Eryk Kaleciński z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach. Ich animacja opowiada o egzekucji więźniów warszawskiego Pawiaka w ramach Nadzwyczajnej Akcji Pacyfikacyjnej przeprowadzonej przez Niemców w czerwcu 1940 r.

Na gali w Krakowie, która miała miejsce 12 marca 2018 r., ogłoszono zwycięstwo uczniów Zespołu Szkół Poligraficzno-Medialnych im. Zenona Klemensiewicza w Krakowie – Piotra Zająca, Jakuba Zycha i Jakuba Grubasi, którzy przygotowali animację o Akcji pod Arsenałem.

Wyniki konkursu w Wielkopolsce poznamy w kwietniu 2018 r. podczas gali finałowej w Poznaniu. Wszystkie trzy nagrodzone w całej Polsce drużyny, poza atrakcyjnymi nagrodami, otrzymają również możliwość zwiedzenia Brukseli.

Młodzi poznają historię pieniądza

Jednym z wielu tematów przewodnich tegorocznej edycji konkursu był polski pieniądz. Organizatorzy konkursu dostrzegają, jak ważne w dzisiejszych czasach jest mówienie i pamięć również o historii rodzimej waluty oraz zmian gospodarczych. – Pieniędzmi posługujemy się na co dzień. Każdego dnia płacimy w sklepach używając gotówki lub dokonując transakcji kartą. Rzadko zastanawiamy się, jak wygląda historia, która kryje się za naszym codziennymi zakupami. Staramy się, by młodzi ludzie zgłębiali również ten aspekt i zyskali szansę na przedstawienie innym opowieści o złotówkach czy polskich markach – dodaje Mirosław Gryko.

Edukacja finansowa jest niezwykle ważna. Warto wspierać tego typu inicjatywy i uświadamiać młodym ludziom, że nawet w czasach zaborów polska waluta była elementem tożsamości narodowej. Powstanie w 1917 r. Marki Polskiej było dla naszych rodaków momentem przełomowym – to wtedy po raz pierwszy od upadku Powstania Listopadowego na banknotach pojawił się symbol Orła Białego. O tym mówią także prace realizowane przez uczniów startujących w tegorocznej edycji konkursu Patria Nostra.

Bartłomiej Pobocha 

PKO Bank Polski nagrodzony za promowanie patriotyzmu

W mazowieckim finale III edycji konkursu historycznego Patria Nostra PKO Bank Polski został uhonorowany statuetką za udział w wychowaniu młodzieży w duchu patriotyzmu, zaangażowanie w budowę społeczeństwa obywatelskiego. Nagrodę w imieniu Banku odebrała Małgorzata Głębicka, prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.

Czytaj także:

Wyspiański. Poznaj go bliżej, układając puzzle. Wygraj nagrody

Odważni na co dzień – laureaci nagrody im. „Anody” 2018

Poznaj Żołnierzy Wyklętych w ich namiotach

    • Bankopasje

      02018.07.13

      Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa uznana za Dobrą Praktykę

      Krew to niejednokrotnie jedyny lek, który może ocalić życie drugiego człowieka. Celem BAHK, w które angażuje się – z inicjatywy pracowników – PKO Bank Polski, jest nie tylko zbieranie krwi, ale także podniesienie świadomości na temat krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz pozyskiwanie nowych dawców. Dzięki inicjatywie dotychczas zebrano ponad 6,6 tys. litrów krwi.

      więcej
    • Bankopasje

      02018.07.12

      Magdalena Dorau - wystawa „Kraina Krawców Szczęścia”

      W Centrali PKO Banku Polskiego trwa wystawa „Kraina Krawców Szczęścia”. Autorką obrazów jest Magdalena Dorau, łódzka artystka, która na co dzień pomaga ludziom jako psychoterapeutka. Wystawa połączona jest z aukcją charytatywną oraz zbiórką pieniędzy na leczenie i rehabilitację.

      więcej
    • Bankopasje

      02018.07.11

      Pomaganie to gra zespołowa

      W PKO Banku Polskim jest wielu aktywnych wolontariuszy. Włączają się, a często sami inicjują akcje charytatywne. Każdy pracownik może zgłosić lokalny lub indywidualny projekt społeczny. W realizacji pomocy potrzebującym pracowników wspiera bankowa Fundacja. Wolontariat pracowników Banku został uznany za dobrą praktykę, w raporcie ogólnopolskim raporcie przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

      więcej
    • Bankopasje

      02018.07.11

      Józef Brandt – nie tylko obrazy! Niecodzienny projekt w Muzeum Narodowym w Warszawie

      Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie prac Józefa Brandta. Obejmuje ok. 300 obiektów oraz elementów wyposażenia pracowni – obrazów olejnych, akwarel i rysunków pochodzących z instytucji polskich i zagranicznych oraz z kolekcji prywatnych. Ekspozycji towarzyszy bogaty program wydarzeń promujących wystawę – wykłady, wieczorne spotkania czy rodzinne niedziele.

      więcej
    • Bankopasje

      02018.07.11

      PKO Bank Polski w raporcie Dobrych praktyk

      Ponad 280 tys. klientów Banku korzysta z Profilu Zaufanego, tysiące firm korzystają z Platformy Wsparcia Eksportu oraz cyklu spotkań Dzień dobry Biznes. Do tego zaangażowanie w inicjatywy wspierania innowacyjnych start-upów w ramach projektu MIT Enterprise Forum Poland. To wybrane projekty PKO Banku Polskiego uznane za dobre praktyki w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Uznanie zyskało również zaangażowanie społeczne Banku i jego pracowników: PKO Bieg Charytatywny czy Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa.

      więcej
    • Bankopasje

      02018.07.06

      PKO Bank Polski mecenasem prac Karola Śliwki - twórcy logo Banku

      PKO Bank Polski razem z Muzeum Miasta Gdyni od 8 lipca zaprasza na wystawę wybitnego grafika, Karola Śliwki. Ekspozycja obejmuje ok. 400 prac, które towarzyszą trzeciemu pokoleniu Polaków, kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej. Wystawa została przygotowana w ramach cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”.

      więcej
    Pokaż więcej