2017.10.31

Bez gotówki, bez problemu

Polacy pokochali płacenie kartą i smartfonem, a dla niemal 70 procent z nas to najwygodniejszy i najszybszy sposób rozliczania zakupów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy eService w ramach kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”. Im wyższa kwota, tym chętniej wybieramy płatności elektroniczne. Cenimy je przede wszystkim za innowacyjność, wygodę i oszczędność czasu.

W portfelach Polaków znajduje się dziś niemal 38 milionów kart, z czego 78 proc. (niemal 30 mln) to karty zbliżeniowe. 5 mln Polaków płaci smartfonem, a przelewy internetowe stały się już codziennością. Według danych Krajowej Izby Rozliczeniowej, roczna wartość takich operacji sięgnęła 4,5 bln zł.

Obrót bezgotówkowy przynosi wymierne korzyści konsumentom, przedsiębiorcom, administracji publicznej i całej gospodarce. Obsługa rozliczeń bezgotówkowych zajmuje ponad dwukrotnie mniej czasu niż tych wykonywanych za pomocą fizycznych pieniędzy. Właśnie z tego powodu zorganizowano kampanię „Warto Bezgotówkowo", pod patronatem honorowym Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Przyłączyło się do niej już ponad sto firm i instytucji. Są to między innymi banki, uczelnie, samorządy terytorialne oraz media.

W rozpowszechnianie płatności bezgotówkowych zaangażowali się również operatorzy kart i technologii do ich obsługi. „Zgodnie z misją Visa systematycznie angażujemy się w różnorodne działania wspomagające nowoczesny obrót bezgotówkowy, w tym poprzez bliską współpracę z detalistami i wspólne realizowanie kampanii promocyjnych zachęcających do korzystania z kart" – mówi Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Obecnie Visa zachęca samorządy do zastąpienia tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej płatnościami bezgotówkowymi, w tym w szczególności innowacyjnymi, efektywnymi kosztowo, a także ekologicznymi rozwiązaniami typu „smart payments". Tradycyjny bilet zastępuje tutaj opłata kartą zbliżeniową lub smartfonem w kasowniku zainstalowanym w autobusie czy tramwaju, który jest jednocześnie terminalem płatniczym. W tym roku takie rozwiązanie zostało wdrożone w Jaworznie oraz Rybniku, a w Łodzi trwa pilotaż.

Coraz popularniejsza staje się też płatność kartą online za podatki i opłaty lokalne na internetowych platformach usług publicznych czy portalach miejskich. Taką możliwość zapewniają już urzędy miasta we Wrocławiu, Sopocie czy Gdańsku.

Adrian Kurowski
Visa

loaderek.gifoverlay.png