2016.04.13

Głosuj na nowoczesnych obywateli!

Winda dla osób niepełnosprawnych w sandomierskim kinie, akcja informacyjna dla seniorów mająca przeciwdziałać wyłudzeniom „na wnuczka” w Rzeszowie czy spektakl o historii Sosnowca to tylko kilka przykładów realnych działań wychowanków ubiegłorocznej Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu (ANP). Do 1 czerwca trwa internetowe głosowanie na najlepsze projekty tego roku. Partnerem strategicznym ANP jest Fundacja PKO Banku Polskiego.

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu to projekt edukacji obywatelskiej dla uczniów szkół średnich, realizowany przez Klub Jagielloński przy współpracy Fundacji PKO Banku Polskiego. – Nowoczesny patriotyzm polega na działaniu „tu i teraz”, czyli tam, gdzie trzeba. Często wymaga to wysiłku, zaangażowania wielu osób, instytucji czy organizacji. Ale jedynie poprzez zawiązane partnerstwo czy współdziałanie można osiągnąć najlepsze efekty – mówi Urszula Kontowska, prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.

W tym roku do projektu ANP włączyło się ponad 4 tys. uczniów ze 156 szkół w całej Polsce. Zajęcia ANP odbywają się w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie. Przygotowane w innowacyjnej formie (gry RPG, symulacje oraz tzw. case-study), podzielone są na 3 moduły poświęcone: polskiemu systemowi parlamentarnemu, samorządowemu i zaangażowaniu obywatelskiemu. Uczniowie dostają też dodatkowe zadania, a po ich realizacji tworzą prace – memy, zdjęcia czy filmiki, które publikowane są w internecie. Każdy może je oceniać. Zdobywcy największej liczy głosów wchodzą do ścisłego finału.

3 moduły – 3 zadania

Na czym polegają zadania uczestników Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu? Są bezpośrednio związane z zajęciami odbywającymi się w trzech modułach.

  1. Pierwszy – „Parlament 2.0” to symulacja, podczas której uczniowie wcielają się w rolę posłów pięciu fikcyjnych ugrupowań. Ich zadaniem jest stworzenie kompromisu miedzy partiami, powołanie rządu, uchwalenie budżetu i… rządzenie w zmieniających się warunkach.
    Zadaniem 1. jest nakręcenie 150 sekundowego filmu na temat „Nowoczesny patriota w mojej okolicy”, przedstawiającego sylwetkę postaci lokalnie działającej dla dobra Polski.
  2. Moduł drugi „Moje Miasto” to symulacja, z pomocą której uczestnicy przygotowują strategię rozwoju swojej gminy, wcielają się w radnych, uchwalają budżet i wybierają spośród siebie prezydenta/burmistrza.
    Zadanie 2: uczniowie tworzą tzw. mema internetowego, komentującego wybrane zjawisko w miejscowości, gdzie znajduje się szkoła.
  3. W module trzecim – „Od narzekania do działania” uczniowie mają wypracować projekt społeczny na rzecz środowiska lokalnego.

Hasło: od narzekania do działania jest nieformalną dewizą Akademii. Uczestnicy projektów pokazują, że potrafią brać sprawy w swoje ręce i realnie działać na rzecz swoich lokalnych wspólnot – mówi dr Krzysztof Mazur, prezes Klubu Jagiellońskiego i pomysłodawca ANP. Każde z zadań powinno nawiązywać do jednej z idei nowoczesnego patriotyzmu: kultura pamięci, samorządność lub patriotyzm gospodarczy.

Skuteczność nagrodzona

W ubiegłym roku, spośród kilkudziesięciu zrealizowanych przez uczestników ANP działań na rzecz lokalnych wspólnot, pierwsze miejsce zajęli uczniowie z I LO w Sandomierzu, którzy zainteresowali się kwestią niepełnosprawnych. Sami jeździli na wózkach inwalidzkich po mieście, doświadczając wielu trudności. Na podstawie własnych doświadczeń, opracowali mapę miejsc wymagających udogodnień dla niepełnosprawnych i stworzyli lokalny certyfikat dla przyjaznych im firm. Działania młodych ludzi zainspirowały władze samorządowe, które na inicjatywę uczniowską wygospodarowały 50 tys. zł z budżetu obywatelskiego. Dzięki temu w sandomierskim kinie powstanie winda dla niepełnosprawnych.

Uczniowie Technikum Mechaniczno-Elektrycznego w Piotrkowie Trybunalskim, zorganizowali w swojej szkole referendum zachęcając do wybrania rotmistrza Witolda Pileckiego na patrona szkoły. Inicjatywa zakończyła się sukcesem.

Nagrodę zdobyli też uczniowie II LO w Rzeszowie, którzy przygotowali akcję informacyjno-edukacyjną dla seniorów. Stworzyli miniporadnik, mający ich przestrzegać przed próbami wyłudzenia pieniędzy popularną metodą „na wnuczka”, a także niekorzystnymi ofertami zakupów czy narzędzi finansowych.

Ciekawa była także inicjatywa uczniów II LO w Sosnowcu, którzy napisali i wystawili sztukę teatralną dla dzieci o historii miasta.

Zagłosuj na najlepszych

Jakie inicjatywy zachwycą nas w tym roku? Dowiemy się podczas wielkiego finału, który odbędzie się 2-3 czerwca w Krakowie. Podczas dwudniowego zjazdu zostanie przyznana Nagroda Ekspertów za najlepiej zrealizowany projekt społeczny oraz wręczona Nagroda Publiczności – za największe uznanie w rankingu internetowym. Dla zwycięzców przewidziano również weekendowe wycieczki rekreacyjno-edukacyjne.

Jak dotąd, w rankingu internetowym prowadzi debiutujące w ANP liceum z województwa podlaskiego – I LO Łapy, a kolejne miejsca należą do szkół z Lublina: Państwowej Szkoły Budownictwa i Geodezji oraz Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych.

Ale głosowanie trwa i wszystko może się jeszcze zmienić! Zagłosuj na swojego faworyta, wchodząc na stronę: www.anp.kj.org.pl.

Ewa Maciejewska
Specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Finał Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu

loaderek.gifoverlay.png