2011.03.25

Nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz

PKO Bank Polski jest już na Facebooku. Ponad 10 tysięcy osób lubi nasz profil. Wynik jest tym bardziej znaczący, że nasza strona jest najmłodszym profilem bankowym w serwisie.

Preludium (8 Września–7 października 2010 r.)

„Wejście smoka”

8 września 2010 roku – tego dnia na Facebooku stworzyliśmy specjalne wydarzenie – Bankową Akcję Honorowego Krwiodawstwa. Strona wspierała i promowała akcję zbiórki krwi toczącą się przez miesiąc w 12 miastach pod sztandarem PKO Banku Polskiego. Na stronie eventu użytkownicy mogli śledzić jej przebieg, relacje i zdjęcia. Na bieżąco dowiadywali się, kiedy i do którego z miast zawitają krwiobusy. W ciągu miesiąca chętnych do oddania krwi zgłosiło się ponad 1250. 6 października 2010 r. nie bez satysfakcji ogłosiliśmy, więc finał akcji krwiodawstwa w Warszawie i…

odsłona 1 (4–10 listopada 2010 r.)

„Biegnij, internauto, Biegnij”

…start oficjalnego profilu PKO Banku Polskiego na Facebooku. Pierwszą aplikacją, jaką uruchomiliśmy, był Wirtualny Bieg Niepodległości (zapowiedź zbliżającego się Biegu Niepodległości w Warszawie). Uczestnicy pokonywali dystans, odpowiadając na pytania konkursowe. Opłacało się być szybkim – każdego dnia trzy najlepsze osoby wygrywały nagrody dnia, czyli zegarki z pulsometrem, a zwycięzca klasyfikacji generalnej otrzymał nagrodę główną – profesjonalną bieżnię. Od 4 do 10 listopada aplikację odwiedziło 2175 osób, a w biegu wystartowało 1365 użytkowników Facebooka.

odsłona 2 (listopad–grudzień 2010 r.)

„Żyrafa Lokatka”

Komunikacja z fanami nabrała tempa. Przede wszystkim ze względu na liczbę projektów, o których mówimy – Maraton Frankiewicza i Bieg Niepodległości, festiwal „Warszawa w budowie”, zmiany w SKO i uruchomienie programu edukacyjnego dla najmłodszych, koncert Rock Niepodległości, relacje z wyjazdu polskich lekarzy z pomocą na Haiti, integracyjne spotkania Mikołajkowe i inne świąteczne inicjatywy banku, uroczystości grudnia’70 w Gdyni… Jeszcze w listopadzie ruszyła zakładka „lokatka”. Jej bohaterką jest nasza podopieczna z warszawskiego zoo – żyrafa Lokatka. Za pomocą kamer on-line można do niej zaglądać 24 godziny na dobę. Wkrótce potem otworzyliśmy wirtualny oddział banku – w zakładce „Multimedia” nasi fani oglądają aktualne reklamy produktów PKO Banku Polskiego. W ciągu trzech pierwszych miesięcy polubiło nas niemal 1500 internautów.

odsłona 3 (30 marca–3 kwietnia 2011 r.) 

„Nowy Pracownik Banku”

Zaczęło się od zagadek: „Kto zostanie nowym pracownikiem banku?”, wymyślania haseł zawierających słowo „mur” i podawania skojarzeń z imieniem „Krystyna”. A gdy emocje internautów sięgały zenitu, odsłanialiśmy kolejne oblicza nowej kampanii reklamowej PKO Banku Polskiego. Zainteresowanie miłośników Facebooka i banku wciąż rosło, za sprawą kolejnych gier z nagrodami. „Konkurs rzutów z Szymonem” nawiązywał do spotu telewizyjnego, w którym Szymon Majewski wcielił się w postać dyrektora marketingu - koszykarza. Przez pięć dni trwania gry liczba fanów na naszym profilu wzrosła o ponad 2 tysiące. Na początku kwietnia lubiło nas już 4700 internautów.

odsłona 4 (21–30 kwietnia 2011 r.)

„Kryptonim Krystyna”

Kiedy Szymon został panią Krystyną, ruszyła aplikacja „Stwórz Krystynę”, umożliwiająca składanie postaci z dostępnych elementów – części ciała, ubrań i dodatków. Każdy uczestnik zabawy mógł zachęcać znajomych do głosowania na swoją postać. Przez dziesięć dni użytkownicy stworzyli 2744 Krystyny i oddali na nie w sumie 14 985 głosów, a liczba fanów na profilu wzrosła do 7800 osób.

odsłona 5 (od 4 maja 2011 r.)

„Między słowami”

Wraz z nową kampanią – kredytu hipotecznego – ruszyła aplikacja „Porady językowe profesora Szymona”. Facebookowi fani PKO Banku Polskiego mogą losować zabawne hasła i dzielić się nimi ze znajomymi. Niekonwencjonalne porady dotyczą przede wszystkim tematyki związanej z nieruchomościami. Tylko w maju z aplikacji skorzystało blisko 2000 osób.

odsłona 6 (17–30 maja 2011 r.)

„Mission: Impossible”

Startuje kolejna gra – „dostarcz zero do Krystyny”. Tym razem zadaniem internautów-kurierów było doprowadzenie wózka z zerem do Krystyny. Po drodze na uczestników zabawy czyhały liczne pułapki, a tor przeszkód był długi – należało pokonać kilkanaście pięter budynku windą lub schodami. Przez dwa tygodnie w grze wzięło udział 3341 osób, a do celu dotarło 1485 graczy. Licznik fanów bankowego profilu na koniec maja wskazywał 9935 osób.

odsłona 7 (czerwiec 2011 r.)

„Zerokopter pokonuje 10 tysięcy”

Obrazek ukryty pod 12 elementami. Przez dwa dni co godzinę odsłanialiśmy jeden jego fragment. Zadanie – należało odgadnąć, co jest na obrazku. Niecodzienny pojazd budził wiele emocji. Dzięki zaangażowaniu i kreatywności fanów udało się nadać mu nazwę – zerokopter! W poniedziałek 13 czerwca przekroczyliśmy magiczny próg 10 tysięcy „lubisiów”, a to motywuje do kolejnych atrakcji.

Epilog

Wzrost liczby fanów oraz ogromna liczba ich aktywności na naszym profilu to dowód na to, że przyjęta przez nas droga rozwoju się sprawdza. Będziemy ją kontynuować. Poza przygotowywaniem gier i aplikacji nawiązujących do trwających kampanii duży nacisk położymy na edukację, przez promowanie programów dla dzieci, młodzieży i studentów oraz informowanie o społecznie zaangażowanej działalności, jaką od lat prowadzi nasz bank.

  • Przepis na Facebooka

    Agnieszka Kielichowska,
    zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Korporacyjnej

    Nie chodzi o to, by być pierwszym, ale o to, by być najlepszym. Tak najkrócej można podsumować filozofię, jaką kierowaliśmy się, podejmując decyzję o zaistnieniu PKO Banku Polskiego na Facebooku. Mieliśmy świadomość, że nasi konkurenci od dawna są na nim nie tylko obecni, ale także bardzo aktywni. Musieliśmy więc znaleźć formułę, która pozwoli nam odróżnić się od innych banków, a jednocześnie będzie atrakcyjna dla internautów. Zdecydowaliśmy, że nasz facebookowy profil ma przede wszystkim informować o pozytywnej i społecznie zaangażowanej działalności, jaką konsekwentnie od lat prowadzi nasz bank. Tak by użytkownicy Facebooka poczuli, że PKO Bank Polski to instytucja, która w realu z wielką życzliwością mówi „dzień dobry”. Uznaliśmy też, że najbardziej naturalnym sposobem przekazywania takiego komunikatu jest organizowanie kampanii informacyjno-wizerunkowych, mówiących o projektach społecznej odpowiedzialności biznesu i akcjach sponsoringowych, w które włącza się nasza instytucja. Oczywiście, mieliśmy wątpliwości, czy ta nasza facebookowa filozofia się sprawdzi. Dlatego zanim uruchomiliśmy oficjalny profil, stworzyliśmy event na potrzeby Bankowej Akcji Honorowego Krwiodawstwa. Chcieliśmy w ten sposób ocenić, czy zmierzamy we właściwym kierunku. Po miesiącu (przez ten czas chęć udziału w naszej inicjatywie zgłosiło ponad 1250 użytkowników portalu) już wiedzieliśmy, że nasza strategia jest właściwa. Finał akcji krwiodawstwa w Warszawie  – 7 października 2010 r. – był więc jednocześnie startem oficjalnego profilu PKO Banku Polskiego na Facebooku.

    Dziś, po dziewięciu miesiącach obecności na tym portalu społecznościowym, możemy z satysfakcją stwierdzić, że to był strzał w dziesiątkę – blisko 11 tysięcy fanów to najlepszy dowód, że nasza strategia działa. Według danych fanpage trendera (narzędzia do pomiaru aktywności profili na Facebooku) pod względem aktywności fanów w stosunku do ich liczby jesteśmy w czołówce.

    Największa interakcja zachodzi właśnie na profilach Inteligo i PKO Banku Polskiego – odpowiednio 5 i 4 proc. dla porównania: w przypadku najliczniejszych profili sięga ona 2,3 proc. (mBank) i 1,15 proc. (BnP Paribas). Z danych z 29 czerwca 2011 r. wynika, że profil PKO Banku Polskiego − najkrócej istniejący profil bankowy na Facebooku − zajmuje szóste miejsce pod względem liczby fanów w zestawieniu obejmującym wszystkie polskie profile bankowe.

Agata Lipiec

loaderek.gifoverlay.png