2017.07.07

Programowanie - uniwersalny światowy język

Najważniejszy język świata. Jaki? Język komputerów! Według danych UE, do 2020 roku w Europie będzie brakować blisko miliona pracowników z sektora IT - z czego aż połowa etatów będzie czekać na programistów. To ogromne zapotrzebowanie, które niezaspokojone może negatywnie wpłynąć na całą gospodarkę wiedzy naszego kontynentu.

Z zawodem programisty wiąże się sporo stereotypów - po pierwsze, “programowanie to rocket science”, niemożliwe do opanowania dla zwykłego śmiertelnika (który miał przeciętne wyniki z matematyki w szkole). Po drugie - programista to z zasady facet, zaś kobiety (czy dziewczynki) są przeznaczone do innych celów.

Zabawa w kodowanie

W Polsce każdego roku uczelnie o kierunkach informatycznych kończy zaledwie 12 tysięcy osób, z czego tylko 10 proc. to kobiety! Według danych przekazywanych przez organizację Girls Code Fun, niewiele więcej z nich obsadza wysokie stanowiska w branży IT (11,2 proc.).

Sukcesywnie powstają  różnego rodzaju organizacje - firmy, fundacje, instytucje państwowe - które tworzą niejako “drugi obieg” pozaszkolnej edukacji informatycznej. Są to  kursy i szkoły programowania, a także startupy, które sprawiają, że kodowanie staje się “sexy”.

Jedną z takich organizacji jest Kids Code Fun, firma która “Uczy dzieci języka przyszłości”. Zajęcia dostosowane do umiejętności poznawczych dzieci mają za zadanie m.in. zaszczepienie pasji do programowania,  projektowania gier, stron internetowych czy grafiki komputerowej. Karolina Cikowska, właścicielka organizacji jest także założycielką fundacji Girls Code Fun, która koncentruje się na wspieraniu dziewczynek w obszarach STEM (Science, Technology, Engineering, Math).

Wystarczy godzina

Świetną inicjatywą, wspieraną m.in. przez Marka Zuckerberga, która swoim zasięgiem objęła już ponad 100 milionów uczniów na całym świecie, jest Godzina Kodowania. Każdego roku, w setkach tysięcy miejsc na całym świecie, organizowane są godzinne zajęcia będące wstępem do informatyki/programowania (w zeszłym roku impreza odbyła się także w kilku szkołach w Polsce). Niezależnie od samego wydarzenia, na stronie organizacji dostępne są zróżnicowane poziomem i tematycznie lekcje (także w języku polskim). Pomyślane zostały w taki sposób, by nie kojarzyły się z nudną lekcją informatyki, ale z dobrą zabawą.

Chyba każdy rodzic, a z pewnością ten, który lubi od czasu do czasu pograć na konsoli, słyszał o Minecrafcie. Mówiąc najprościej - w tej niczym nieograniczonej grze można stawiać budowle z trójwymiarowych sześcianów, realizować zadania czy współpracować z innymi uczestnikami rozgrywki. Szybko okazało się jednak, że ta niepozorna gra jest doskonałym narzędziem dydaktycznym, co w rozwoju umiejętności twardych wykorzystuje Mindcloud, polska szkółka programistyczna dla najmłodszych. Dzięki autorskiej metodzie, dzieci przede wszystkim dobrze się bawią, a przy okazji nabywają “magicznych” zdolności.

“Magicznych”, ponieważ programowanie umożliwia - dosłownie - tworzenie czegoś z niczego. Tak jak “klasyczny” język pozwala na kreowanie rzeczywistości, tak umiejętność kodowania jest niczym zaczarowany ołówek. Jeżeli, jako rodzic, wciąż zastanawiasz się, czy twoje dziecko przejawia jakiekolwiek zainteresowanie tematem, możesz spróbować od specjalnej literatury przedmiotu kierowanej do najmłodszych. Takie książki jak Hello Ruby. Programowanie dla Dzieci. czy wydawana przez PWN seria Programowanie na wesoło to świetne wprowadzenie w temat.

Na start(up)

Z tematem programowania silnie wiąże się szeroko rozumiany świat startupów - dynamicznie rozwijających się organizacji, które nieustannie starają się wprowadzać w życie “kreatywną destrukcję” (ang. “disruption”). Podstawą każdego takiego startupu jest produkt - fizyczny albo cyfrowy. Jego zadaniem jest zaspokajać potrzebę lub rozwiązywać problem i trudno sobie wyobrazić, by było to możliwe bez programisty na pokładzie. Organizacją, która za cel stawia sobie szerzenie przedsiębiorczości i popularyzację programowania wśród najmłodszych, jest Szlachta Startupuje. Prowadzona przez ojca i syna - Krzysztofa i Krystiana Gontarków - od 2012 roku przeprowadziła szereg warsztatów i spotkań (startup kids) w całym kraju. 

Szczególnie ciekawy jest przykład Krystiana, 16-latka, który od 10 roku życia realizuje swoje pomysły na startupy, m.in. GameTeller, KidGifter, a obecnie Spotie.me. Ponad 20-krotnie występował jako mówca motywacyjny i prelegent na wielu konferencjach branżowych. W ten sposób Krystian udowadnia, że nauka najważniejszego języka na świecie jest zajęciem dla każdego, bez względu na wiek - a im szybciej się zacznie, tym lepiej dla wszystkich!

Daniel Kotliński

Khan Academy to międzynarodowa organizacja non-profit, której celem jest zmiana edukacji na lepszą poprzez zapewnienie darmowego dostępu jak największej liczbie odbiorców do światowej klasy filmów i materiałów edukacyjnych z obszarów matematyki, biologii, chemii, fizyki oraz finansów. Od 2013 roku Fundacja PKO Banku Polskiego wspiera realizację projektu edukacyjnego Khan Academy w zakresie tłumaczenia materiałów i dubbingowania filmów na użytek polskiego odbiorcy wraz z udostępnieniem pro bono w sieci. Polska wersja Khan Academy zajmuje II miejsce pod względem liczby przetłumaczonych filmów na świecie.

loaderek.gifoverlay.png