2016.02.26

Promujemy nowoczesny patriotyzm

Uwagę warszawiaków od kilku dni przykuwa baner na Rotundzie – najbardziej znanym oddziale PKO Banku Polskiego – „1 marca. Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych. Dziękujemy”. To kolejna inicjatywa Banku, której celem jest utrwalanie znajomości historii Polski i budowanie patriotycznych postaw.

Żołnierze Wyklęci - Rotunda
Fot. Mariusz Duliński

Żołnierzom, którzy po II wojnie światowej nie złożyli broni i walczyli o niepodległą Polskę, dopiero w latach 90. zaczęto oddawać należną cześć. Od 2011 roku 1 marca jest świętem państwowym – Narodowym Dniem Pamięci„Żołnierzy Wyklętych”. W tym roku PKO Bank Polski został partnerem wydarzeń upamiętniających ich historię i losy. Baner na Rotundzie – obok sponsorowania przez Bank koncertów z tej okazji czy biegów „Tropem wilczym” – jest jednym z elementów tego zaangażowania.

Patriotyzm dziś

PKO Bank Polski od lat aktywnie wspiera i sam inicjuje działania utrwalające świadomość narodową oraz popularyzuje idee nowoczesnego patriotyzmu. Jest aktywny m.in. przy okazji rocznic uchwalenia Konstytucji 3 Maja, wybuchu Powstania Warszawskiego czy Święta Niepodległości (jako partner koncertów i biegów). Wspierał także renowację i konserwację najważniejszych zabytków kultury polskiej, m.in. „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki.

Fasada Rotundy – najbardziej znanego oddziału PKO Banku Polskiego – wielokrotnie była wykorzystywana do przypominania ważnych wydarzeń z historii Polski.

W 2012 roku na budynku można było oglądać portrety kobiet biorących udział w Powstaniu Warszawskim – we współczesnej aranżacji. Historie uczestniczek powstania przedstawiły pracownice Banku oraz młode Polki wyłonione w castingu na Facebooku. Wystawa „Kobiety-Powstańcy“ przybliżyła postacie i losy ośmiu kobiet, a jednocześnie pokazała ich rolę w walkach powstańczych. Projekt składał się z zawieszonej na elewacji siatki z portretami uczestniczek, plansz w witrynach budynku przedstawiających historie bohaterek oraz fotokodów, kierujących do materiałów filmowych związanych z projektem.

Dwa lata wcześniej, w 66. rocznicę Powstania Warszawskiego, na elewacji Rotundy pojawiły się archiwalne fotografie. Wykorzystując charakterystyczną konstrukcję budynku, stworzono kalendarium Powstania Warszawskiego – dzień po dniu. Na ekspozycję „63 dni Walczącej Stolicy” składała się siatka przedstawiającej wybrane sceny z Powstania oraz plansze w witrynach budynku. Obejście budynku dookoła umożliwiało zapoznanie się z najważniejszymi wydarzeniami kolejnych dni walki o stolicę.

Z kolei w 2009 roku Bank wspólnie z Muzeum Powstania Warszawskiego zorganizował w Rotundzie wystawę pod hasłem: „Warszawa '44 – Pamiętamy”. Na budynku zostały zainstalowane powiększone fotografie przedstawiające sceny z Powstania. Wewnątrz oddziału można było obejrzeć zdjęcia w podświetlanych kasetonach oraz filmy, m.in. filmową kronikę powstańczą. Zaprezentowana została także kolekcja poczty powstańczej – listów, kopert i znaczków Poczty Polowej działającej podczas Powstania.

Rotunda służyła także do przypomnienia wydarzeń bardziej odległych w czasie, a napełniających Polaków dumą i satysfakcją.

W kwietniu 2012 roku – z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja – na budynku umieszczona została siatka z rekonstrukcją obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 Maja”. Uwspółcześniona wersja obrazu powstała z udziałem pracowników i klientów Banku.  

Natomiast w 2011 roku Bank, jako mecenas programu konserwacji obrazu „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki, chcąc przybliżyć społeczeństwu przedstawione wydarzenie historyczne oraz pokazać prace związane z jego konserwacją, przygotował wizualizację obrazu na Rotundzie. Wraz ze zdjęciami z jego renowacji wizualizacja zawisła na siatce na elewacji budynku. Z kolei na witrynach okiennych przygotowana została wystawa ukazująca opis bitwy i postaci występujące na obrazie.

Lidia Sosnowska
Ekspert PKO Banku Polskiego

  • Mecenas kultury i sztuki

    PKO Bank Polski jest zaangażowany w popularyzację i upowszechnianie pamięci o ważnych momentach, wydarzeniach i postaciach z historii Polski. Przypomina, że Polacy potrafią osiągać sukces, zarówno w kraju, jak i zagranicą. Jest to element pomysłu na wizerunek PKO Banku Polskiego, który wiąże się ze strategią wspierania budowy silnej polskiej gospodarki.

    Misję kształtowania tożsamości narodowej oraz popularyzacji historii i tradycji Bank realizuje między innymi poprzez patronat nad wydarzeniami organizowanymi przez Muzeum Powstania Warszawskiego (m.in. Koncert Niepodległości 2014, mecenat nad nagrodą Jana Rodowicza „Anody”) czy Warszawską Triadę Biegową, odbywającą się pod hasłem „Zabiegaj o pamięć” (Bieg Konstytucji 3 Maja, Bieg Powstania Warszawskiego oraz Bieg Niepodległości), której jest partnerem strategicznym.

Czytaj także:

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Pamiętamy!

Tropem Wilczym. Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png