Zgrana para: miłość i pieniądze
Choć nie brzmi to zbyt romantycznie, miłość niemal zawsze ma swoją cenę. O ile trudno oszacować finansową wartość miłości, o tyle okazjonalne podarunki, czarujące randki i gesty „od serca” mają konkretną cenę. Sprawdźmy, w jaki sposób na miesięczny bilans finansowy Polaków wpływają walentynkowe wydatki.
Be My Valentine
W tym roku w Stanach Zjednoczonych opracowano „wskaźnik walentynkowy” (ang. Be My Valentine Index)1, który pozwoli na porównanie kosztów ponoszonych z okazji święta zakochanych rok do roku. Jego tegoroczną wartość w USA oszacowano na 512 dolarów, sumując cenę kolacji dla dwojga, pudełka czekoladek, butelki szampana, biżuterii i tuzina czerwonych róż. Tak przedstawione dane nie uwzględniają więc faktu, że również panie chętnie okazują uczucie najbliższym swojemu sercu mężczyznom, obdarowując ich prezentami.
Wskaźnik walentynkowy trafia jednak doskonale w oczekiwania Polek co do dnia św. Walentego – według badania Payback Opinion Poll (POP)2 kobiety liczą głównie na kwiaty (48 proc.) i biżuterię (32 proc.). Część z nich chciałaby otrzymać od ukochanego perfumy (26 proc.), książki, bilety do kina i teatru, a także bieliznę (17 proc.). Co ciekawe, ankietowane panie nie uwzględniły w swoich odpowiedziach słodyczy, chociaż to jeden z najczęstszych walentynkowych upominków. Poza tym mężczyźni doskonale trafiają jednak w gusta ukochanych kobiet.
Z kolei panowie woleliby bardziej praktyczne prezenty – elektronikę (35 proc.) lub gadżety samochodowe (24 proc.); ewentualnie mniej kosztowne rękodzieło (32 proc.), książki, perfumy lub płyty. A najczęściej i tak dostają kosmetyki (zwłaszcza perfumy). Warto odnotować, że paniom również zdarza się wręczać swoim ukochanym symboliczne walentynkowe słodkości.
Ile kosztuje nas święto zakochanych?
W przypadku wielu par oczekiwania co do walentynek są ogromne i trudno im sprostać, nie nadwyrężając domowego budżetu. Dodatkową presję stanowi potężna machina marketingowa, która już po Nowym Roku działa na pełnych obrotach po to, by przekonać nas do swojego produktu. Mimo to wśród Polaków wersja „makro” z naręczem kwiatów i drogą biżuterią to rzadkość. Większość z nas na prezenty walentynkowe przeznacza w granicach 200 zł (dla porównania: w USA to – w przeliczeniu – 366 zł, we Francji 222-328 zł, w Wlk. Brytanii – 57-137 zł). Co ciekawe, wydatki kobiet i mężczyzn związane ze świętem zakochanych są bardzo zbliżone (średnio jest to 167 zł w przypadku pań i 183 zł jeśli chodzi o panów4). Oczywiście bywają wyjątki – w końcu walentynki to doskonała okazja do oświadczyn. W badaniu przeprowadzonym przez firmę Groupon 1 proc. respondentów zadeklarował, że z okazji święta zakochanych kupi pierścionek zaręczynowy. Taka sama grupa ankietowanych (i to raczej nie przypadek) stwierdziła, że przeznaczy na walentynki więcej niż 1000 zł3.
Żeby przyciągnąć klientów, restauracje i kawiarnie 14 lutego wyjątkowo dbają o romantyczny wystrój. Wyjście na kolację, do kina lub do teatru należy jednak zaplanować znacznie wcześniej. Mimo że w walentynki wszystkie te miejsca są tłumnie odwiedzane, większość zakochanych (57 proc.) i tak woli spędzić ten dzień w domu, sam na sam z ukochaną osobą. Na romantyczny wypad za miasto decyduje się 16 proc. klientów Groupona4.
Na lutowe święto Polacy spoglądają z coraz większą sympatią. Tylko 11 proc. osób zapytanych przez Groupon oświadczyło, że nie poniesie żadnych wydatków związanych z walentynkami. To znaczy, że coraz częściej dostrzegamy w nich dodatkową okazję, aby oprócz romantycznego uczucia drobnymi gestami okazywać przyjaźń, rodzinne przywiązanie czy serdeczność wobec znajomych z pracy. Bez względu jednak na zawartość portfela pamiętajmy, że za uczucie najpiękniej płaci się wzajemnością.
Anna Wysocka
Redakcja CPP
Wybierz się do kina z aplikacją IKO!
Doskonałym pomysłem na spędzenie dnia św. Walentego jest romantyczny wypad do kina. Dzięki wspólnej promocji aplikacji IKO i sieci Orange możecie otrzymać dwa darmowe zaproszenia na wybrany seans 2D w Cinema City!
Aby wziąć udział w walentynkowej promocji IKO, wystarczy doładować telefon na kartę w sieci Orange na kwotę min. 40 zł przez aplikację mobilną IKO między 1 a 11 lutego 2016 r.
Na 2 000 doładowanych w pierwszej kolejności unikatowych numerów w Orange prześlemy zaproszenia do kina dla 2 osób. Nagroda w formie 2 kodów uprawniających do wymiany na 2 bilety do kina zostanie przekazana po zakończeniu Promocji na numer doładowywany w sieci Orange w formie 2 SMS-ów.
1. Be My Valentine Index został stworzony przez amerykańską firmę Bankrate na podstawie odpowiedzi respondentów oraz badań rynkowych firm NPD Group i Nielsen.
2. Badanie Payback Opinion Poll (POP) – www.payback.net.
3. Ile kosztuje miłość – works.groupon.pl/blog/blog-groupon-works/shopping/ile-kosztuje-milosc.
4. Wewnętrzne dane sprzedażowe Groupon z okresu 9-14.02.2015.
Czytaj także:
Bieg Walentynkowy w Warszawie
Bankopasje
02019.07.16Kolejne niezwykłe filmowe spotkanie już w czwartek w Kinematografie
więcej„Stan cywilny? Tak.” To tylko jeden z wielu cytatów z „Rejsu”, które na stałe zagościły w języku polskim. Bo czy jest ktoś, kto owego dialogu nie kojarzy ze słynną filmową podróżą po Wiśle? W najbliższy czwartek 18 lipca w łódzkim kinie Kinematograf nie lada gratka dla fanów polskiego kina – na widzów czekać będzie kultowy obraz w reżyserii Marka Piwowskiego.
Bankopasje
02019.07.15Wielka bitwa konserwatorów o wielkie dzieło
więcejW 600. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej z 15 lipca 1410 r. poddano kompleksowej renowacji obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Dzięki przedsięwzięciu, które finansowo wsparł PKO Bank Polski, możemy dzisiaj podziwiać artystyczny rozmach twórcy. Powinniśmy przy tym docenić żmudną pracę konserwatorów dążących do przywrócenia dziełu świetności na co najmniej pół wieku.
Bankopasje
02019.07.12PKO Bank Polski oficjalnym partnerem quizu Ekstraklasy!
więcejPKO Bank Polski razem z Ekstraklasą S.A. prezentują nową i innowacyjną formułę rywalizacji wśród piłkarskich kibiców!
Bankopasje
02019.07.11„Świat przedwojennej fonografii” – o muzyce, sztuce i radiu opowiada Jan Emil Młynarski
więcejJazz trafił do Polski latach międzywojennych. Rolę sal koncertowych spełniały wówczas przede wszystkim dancingowe restauracje i nocne kluby, w których występowali pianiści i orkiestry jazzowe, piosenkarze oraz tancerze. Atmosferę kawiarnianych koncertów jazzowych Krakowa, Lwowa, a zwłaszcza Warszawy przywołuje podczas swoich występów Jazz Band Młynarski-Masecki.
Bankopasje
02019.07.09Sztafeta pomocy w Kluczborku
więcejPracownicy PKO Banku Polskiego i mieszkańcy Kluczborka wybiegali uśmiech dla Weroniki. Dzięki uczestnikom biegowej akcji charytatywnej, Fundacja PKO Banku Polskiego przekazała 10 tys. zł na rehabilitację dziewczynki. W ubiegłym roku podobną akcję zorganizowano dla Patryka, który teraz pomógł Weronice.
Bankopasje
02019.07.08#KandydatNaGwiazde – odcinek 5.
więcejZapraszamy na najnowszy odcinek naszego cyklu wideo #KandydatNaGwiazde.