2018.10.23

Alfabet biegacza – T jak trucht

Kłus, galop, cwał – tak określany rodzaje chodu (biegu) u koni. W nomenklaturze lekkoatletycznej również występują nazwy określające rodzaj biegu człowieka. Czym jest trucht i dlaczego powinniśmy go wykonywać?

To nic innego jak najwolniejszy sposób przemieszczania człowieka, uwzględniający fazę lotu, czyli chwilowe oderwanie obu stóp od podłoża. Niejednokrotnie szybki marsz może być szybszy od truchtu, jednak jego zastosowania zdecydowanie bardziej przydadzą się w procesie treningowym.

Kiedy i dlaczego?

Trucht to abecadło rozgrzewki. Bardzo delikatny bieg jest podstawą do podniesienia temperatury ciała w wielu sportach. Podczas truchtu można też wykonywać różne ćwiczenia, takie jak krążenia, ramion, przeplatanki itp. Trucht ma za zadanie przygotować organizm do szybszego biegu, który – w razie gwałtownego startu – byłby dla mięśni oraz serca znacznie trudniejszy do zniesienia, w skrajnych przypadkach powodując kontuzję.

Trucht sprawdza się także doskonale jako przerwa od intensywnego wysiłku. Gdy biegamy np. interwały (kilometrowe), warto przeplatać je delikatnym truchtem nawet w tempie marszu. Ma to kluczowe znaczenie, mimo że tempo poruszania się może być podobne do chodu. W truchcie szybciej jednak regenerują się mięśnie z uwagi na lepsze krążenie. Szybciej zmniejsza się też stężenie kwasu mlekowego we krwi. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby po intensywnym treningu potruchtać 10-15 minut, aby niejako „schłodzić” organizm.

W starszym wieku duże prędkości zaczynają być dla człowieka bardziej niebezpieczne i powodować kontuzje. Jednak trucht ma zbawienny wpływ na choroby serca, nadciśnienie, nadwagę, czyli choroby cywilizacyjne. Poprawia także nastrój oraz przyspiesza metabolizm. Dlatego coraz bardziej popularny staje się tzw. slow jogging, który narodził się w Japonii, gdzie żyje się statystycznie najdłużej na świecie. Nazwa ma nieco przyciągnąć oraz odnowić to, co stare i dobrze znane – to po prostu trucht.

Ten bardzo wolny bieg można zastosować też z powodzeniem jako rehabilitacja po kontuzji. Poprzez lepsze ukrwienie dzięki truchtaniu naciągnięty bądź lekko naderwany mięsień szybciej się goi, a dzięki lekko podniesionemu pulsowi, stopniowo oswaja się organizm z wysiłkiem po dłuższej przerwie. Nic tylko truchtać!

Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

Czytaj także:

PKO Poznań Maraton z nowym rekordem trasy!

Wyjątkowy Bieg Niepodległości i rekordowe zainteresowanie

Pięć maratonów w ciągu roku? Tak to robią w Poznaniu - przedstawiciele PKO Banku Polskiego podołali wyzwaniu!

    • Biegajmy razem

      02019.01.17

      Kamil Karbowiak: To był rok dużych zmian, ale największe sukcesy są jeszcze przede mną

      – Jestem zadowolony z sukcesów, które osiągnąłem. W Biegu Niepodległości w Warszawie zrobiłem życiówkę na 10 km. Zwycięstwo odniosłem też w Biegu Powstania Warszawskiego. Za sobą mam pierwszy sezon w rywalizacji z seniorami, czuję się dobrze i wiem, że największe sukcesy są jeszcze przede mną – mówi 23-letni biegacz Kamil Karbowiak, jeden z największych talentów młodego pokolenia.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.15

      Biegajmy mądrze #5: Dlaczego żele energetyczne są niezbędne w maratonach?

      Czy podczas biegania półmaratonów i maratonów warto stosować żele energetyczne? W jaki sposób najlepiej to robić? Jakie daje to korzyści? Czołowi polscy biegacze długodystansowi są zgodni – stosowanie żelów jest bardzo ważne i pomaga w pokonywaniu długich dystansów. A amatorom może pozwolić na w spełnienie marzeń o mecie maratonu.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.11

      Kto może ustanowić nowy rekord Polski w maratonie?

      Od 2012 r. rekord Polski w maratonie należy do Henryka Szosta i wynosi 2:07:39. Przez prawie siedem lat żaden z polskich biegaczy nie zdołał poprawić tego wyniku. Kiedy doczekamy się nowego rekordu kraju? Tego nie wie nikt. Kto ma największe szanse, żeby go ustanowić? Mamy w kraju kilku biegaczy z dużym potencjałem i… po cichu marzących, żeby zapisać się w historii.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.07

      Jakie postanowienia noworoczne mają biegacze?

      Początek stycznia to idealny czas na noworoczne postanowienia. Wielu ludzi decyduje, że zacznie o siebie dbać i motywuje się do przestrzegania diety lub odbywania regularnych treningów. Zrób podobnie! Jeżeli nie biegasz, zacznij. Jeżeli biegasz, postaw sobie nowe cele. Sprawdziliśmy, jak wyglądają postanowienia noworoczne czołowych polskich biegaczy.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.07

      Szymon Kulka: Nie możemy się bać rywali z Kenii i Etiopii

      – Z rywalami z Kenii i Etiopii radzę sobie dość dobrze. Z nimi po prostu trzeba umieć biegać. Nie można się ich bać, bo też są do pokonania. Nieraz to udowadniałem. Myślę, że z każdym można wygrać. Trzeba tylko w odpowiedni sposób podejść do rywalizacji – mówi Szymon Kulka, jeden z najlepszych polskich biegaczy, aktualny mistrz Polski w półmaratonie z Piły i wicemistrz Polski w biegu na 10 tys. m z Łomży.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.01.04

      Jak zdobyć Koronę Półmaratonów Polskich w 2019 roku?

      Bieganie jest twoją wielką pasją? Masz za sobą wiele startów na dystansie 10 km lub półmaratonu? Szukasz nowych wyzwań? W 2019 r. zdobądź Koronę Polskich Półmaratonów!

      więcej
    Pokaż więcej