2018.10.23

Alfabet biegacza – T jak trucht

Kłus, galop, cwał – tak określany rodzaje chodu (biegu) u koni. W nomenklaturze lekkoatletycznej również występują nazwy określające rodzaj biegu człowieka. Czym jest trucht i dlaczego powinniśmy go wykonywać?

To nic innego jak najwolniejszy sposób przemieszczania człowieka, uwzględniający fazę lotu, czyli chwilowe oderwanie obu stóp od podłoża. Niejednokrotnie szybki marsz może być szybszy od truchtu, jednak jego zastosowania zdecydowanie bardziej przydadzą się w procesie treningowym.

Kiedy i dlaczego?

Trucht to abecadło rozgrzewki. Bardzo delikatny bieg jest podstawą do podniesienia temperatury ciała w wielu sportach. Podczas truchtu można też wykonywać różne ćwiczenia, takie jak krążenia, ramion, przeplatanki itp. Trucht ma za zadanie przygotować organizm do szybszego biegu, który – w razie gwałtownego startu – byłby dla mięśni oraz serca znacznie trudniejszy do zniesienia, w skrajnych przypadkach powodując kontuzję.

Trucht sprawdza się także doskonale jako przerwa od intensywnego wysiłku. Gdy biegamy np. interwały (kilometrowe), warto przeplatać je delikatnym truchtem nawet w tempie marszu. Ma to kluczowe znaczenie, mimo że tempo poruszania się może być podobne do chodu. W truchcie szybciej jednak regenerują się mięśnie z uwagi na lepsze krążenie. Szybciej zmniejsza się też stężenie kwasu mlekowego we krwi. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby po intensywnym treningu potruchtać 10-15 minut, aby niejako „schłodzić” organizm.

W starszym wieku duże prędkości zaczynają być dla człowieka bardziej niebezpieczne i powodować kontuzje. Jednak trucht ma zbawienny wpływ na choroby serca, nadciśnienie, nadwagę, czyli choroby cywilizacyjne. Poprawia także nastrój oraz przyspiesza metabolizm. Dlatego coraz bardziej popularny staje się tzw. slow jogging, który narodził się w Japonii, gdzie żyje się statystycznie najdłużej na świecie. Nazwa ma nieco przyciągnąć oraz odnowić to, co stare i dobrze znane – to po prostu trucht.

Ten bardzo wolny bieg można zastosować też z powodzeniem jako rehabilitacja po kontuzji. Poprzez lepsze ukrwienie dzięki truchtaniu naciągnięty bądź lekko naderwany mięsień szybciej się goi, a dzięki lekko podniesionemu pulsowi, stopniowo oswaja się organizm z wysiłkiem po dłuższej przerwie. Nic tylko truchtać!

Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

Czytaj także:

PKO Poznań Maraton z nowym rekordem trasy!

Wyjątkowy Bieg Niepodległości i rekordowe zainteresowanie

Pięć maratonów w ciągu roku? Tak to robią w Poznaniu - przedstawiciele PKO Banku Polskiego podołali wyzwaniu!

    • Biegajmy razem

      02019.03.19

      Sylwetki polskich biegaczy #8: Dominika Nowakowska

      Dominika Nowakowska to wielokrotna medalistka mistrzostw Polski na średnich i długich dystansach. W historii polskiej lekkoatletyki zapisała się, uzyskując trzeci najlepszy czas na dystansie 5000 m (15:16,11). Od dwóch lat biega już tylko amatorsko, ale utrzymuje wysoką formę i w biegach ulicznych nie ma sobie równych. W zeszłym roku została zwyciężczynią klasyfikacji generalnej kobiet cyklu PKO Grand Prix Gdyni.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.14

      Biegajmy mądrze #14: Jak złamać cztery godziny w maratonie?

      Bieganie jest twoją pasją? Lubisz długie dystanse? Zdążyłeś już przebiec kilka półmaratonów w czasie poniżej 2:00 i co najmniej maraton w czasie 4:10–4:20? Fantastycznie! Jeżeli kochasz wyzwania, możesz teraz spróbować złamać na królewskim dystansie 4 godziny. Żeby sprostać zadaniu, będziesz potrzebował dobrego planu treningowego, samozaparcia i systematyczności.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.13

      Sylwetki polskich biegaczy #7: Monika Stefanowicz

      W swojej karierze trzykrotnie zdobywała tytuł mistrzyni Polski w maratonie. Na królewskim dystansie trzy razy reprezentowała Polskę na igrzyskach olimpijskich – w Atenach, Pekinie i Rio de Janeiro. W wieku 39 lat Monika Stefanowicz ciągle należy do ścisłej czołówki polskich biegaczek na dystansie 42,195 km.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.12

      Biegajmy mądrze #13: Jak zacząć biegać po górach?

      Lubisz bieganie na długich dystansach? Startujesz w zawodach, ale asfaltowe trasy powoli zaczynają ci się nudzić? Szukasz nowych wyzwań? Być może powinieneś spróbować biegów górskich. Każdy, kto się na to zdecyduje, powinien jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Jakich? Zapytaliśmy o to największego eksperta od biegów górskich w Polsce Marcina Świerca.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.11

      Marcin Świerc: W biegach górskich cały czas mogę przekraczać swoje granice

      Dobrze się czuję w biegach górskich, bo z natury jestem samotnikiem. Poza tym mogę cały czas przekraczać swoje granice – mówi Marcin Świerc, który w zeszłym roku wygrał słynny bieg górski TDS o długości 122 km. Teraz ma jeszcze ambitniejszy cel.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02019.03.06

      Pamięć i szacunek dla Żołnierzy Wyklętych. Tak wyglądał Bieg Tropem Wilczym w Warszawie

      To była niezwykła niedziela. Zafascynowany historią Żołnierzy Wyklętych postanowiłem wziąć udział w tegorocznej edycji Biegu Tropem Wilczym w Warszawie. Trasa po Forcie Bema oddała niesamowity klimat czasów, w których żyli nasi Bohaterowie, a pamięć o nich oraz podziw dla ich niezłomności była wśród biegaczy wszechobecna.

      więcej
    Pokaż więcej