2017.04.07

Alfabet biegacza – D jak debiut

Wiosna to idealny czas na biegowy debiut. Wiadomo, że start w masowych zawodach i tłum uczestników może wprowadzić w zakłopotanie. Jak się przygotować? Co robić? Przedstawiamy 10 zasad, które pomogą wam odnaleźć się w nowej sytuacji.

D jak debiut

1. Przygotuj wszystko wcześniej

Każdy start, a już zwłaszcza debiut, wywołują stres. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że o czymś zapomnicie, że np. zgubicie agrafki, którymi przypina się numer startowy czy nie będziecie mogli znaleźć waszej ulubionej i sprawdzonej koszulki. Naszykujcie sobie cały zestaw startowy wieczorem, żeby kładąc się spać mieć pewność, że wszystko jest przygotowane.

2. Nie eksperymentuj

Co zjeść, co wypić, jakie buty założyć? To nie jest moment na nowości, które mogą organizm zaszokować. Trzymajcie się sprawdzonych schematów. Nie zabierajcie nowych żeli na bieg, jeśli nie testowaliście ich na treningach, nie jedzcie jajecznicy na boczku, jeśli nigdy tego nie robicie. Próbować nowych rzeczy można zawsze, ale nigdy przed startem.

3. Wypoczywaj

Odliczasz już dni, godziny, minuty. Denerwujesz się. Obawiasz się o swoją formę. Zastanawiasz się, czy zrobić jeszcze mocny trening. Chcesz przetestować się np. na dystansie 5 czy 10 km, pobiec jak najszybciej… STOP! Masz być leniem. Musisz być leniem. Nic już nie da się zrobić, a można sobie tylko zaszkodzić – jedyne, czym możesz sobie pomóc, to wypoczynek. Śpij, dobrze się odżywiaj, nie spożywaj napojów wyskokowych, nie podbiegaj do autobusu. To lepsze niż mocny trening!

4. Zadbaj o stopy

To najważniejszy element ciała biegacza. Stopy muszą nas nieść przez wiele kilometrów po różnych, z reguły twardych nawierzchniach. Pamiętajcie, zatem, aby o nie dbać, bo ich przykry ból może zniweczyć wasze plany i marzenia. Możecie stosować kremy, a buty koniecznie muszą być o numer większe niż te, w których chodzicie. Raz na kilka miesięcy warto udać się na wizytę do podologa, aby usunąć stwardniały naskórek, czy też powstające modzele. Przed długim treningiem lub startem można też stopy nasmarować talkiem.

5. Nie słuchaj muzyki

Jest dobra na trening, kiedy chcecie po prostu wyjść i się zrelaksować. Nie zabierajcie jednak słuchawek na zawody. Po pierwsze macie się skupić na trzymaniu tempa i oddechu, po drugie w tłumie biegaczy trzeba słyszeć, co dzieje się wokół. Bezpieczeństwo wasze i innych uczestników jest najważniejsze.

6. Pamiętaj o odżywianiu i nawodnieniu

Nawet najlepszy samochód nie pojedzie bez paliwa. Tak samo jest z ludzkim organizmem. Im jest cieplej, tym szybciej odwadnia się nasze ciało. Sama woda nie wystarczy, pamiętaj o dostarczaniu minerałów. Im dłuższy dystans, tym częściej powinniście sięgnąć po lekką przekąskę – rodzynki, banany, czekolada, żele… Spalicie znacznie więcej kalorii niż dostarczycie, ale tłuszcz w ciele potrzebuje rozpałki w postaci węglowodanów.

7. Nie biegnij za tłumem

Inni lecą jakby się paliło, a ty zostajesz w tyle? Spokojnie. Pilnuj swojego tempa i założeń. Ci, co zaczęli za szybko, pod koniec biegu będą maszerować i miniesz ich z uśmiechem na twarzy.

8. Uwierz we własne siły

Najgorsze, co może spotkać biegacza, to porażka już przed startem. Stres ma nakręcać, a nie paraliżować! Pewność siebie, skupienie i walka do ostatniego metra. Wyrzuć z siebie obawy, negatywne myśli. Trenowałeś? Uda się i tyle!

9. Pamiętaj o innych biegaczach

W tłumie nie jesteś sam. Na punktach odżywczych wyrzucaj kubeczki w wyznaczonych do tego miejscach. Rozwiązał Ci się but? Zbiegnij na pobocze, a nie zatrzymuj się na środku drogi, bo zaraz ktoś na ciebie wpadnie. Komuś coś się stało, a ty przebiegasz obok – zareaguj, poinformuj służby medyczne.

10. Poczuj radość, baw się dobrze

Bieganie to wspaniała pasja, którą można się cieszyć przez długie lata. Jeśli coś Ci nie wyjdzie, nie przejmuj się, bo zawsze możesz spróbować jeszcze raz, a najważniejsza jest po prostu dobra zabawa. Z każdym treningiem i biegiem zyskujesz zdrowie i kondycję. Ciesz się zdrowym stylem życia!

Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

  • BiegamBoLubię to bezpłatne weekendowe treningi na 76 stadionach lekkoatletycznych w całej Polsce. Oficjalny sezon rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 5 listopada Zajęcia odbywają się w soboty o 9.30 lub w poniedziałki o 20.00 w zależności od lokalizacji. Partnerem strategicznym akcji jest PKO Bank Polski. Treningi prowadzone przez profesjonalnych trenerów są dostępne dla wszystkich, którzy chcą zadbać o dobrą formę i samopoczucie. Więcej informacji na stronie http://www.biegambolubie.com.pl/

Czytaj także:

Alfabet biegacza – C jak skip C

Alfabet biegacza – B jak bieg ciągły

Alfabet biegacza – A jak skip A

    • Biegajmy razem

      02017.09.21

      Przemyska Dycha wystartuje po raz piąty

      Piąta edycja Przemyskiego Biegu Ulicznego na 10 km wystartuje już w niedzielę 24 września. Imprezie będzie towarzyszyła „Mini Dyszka” dla uczniów szkół podstawowych. Zachęcamy wszystkich zawodników do udziału w akcji charytatywnej na rzecz 13-letniego Kuby, który potrzebuje protezy ręki.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02017.09.20

      3. PKO Bieg Charytatywny - wybiegaliśmy posiłki dla dzieci

      30 9015 okrążeń stadionu lekkoatletycznego, co daje ponad 12 133 km, które 16 września pokonali biegacze filantropi w 12 polskich miastach podczas 3. PKO Biegu Charytatywnego! W zamian za ogromny wysiłek ponad 6400 dorosłych i najmłodszych zawodników Fundacja PKO Banku Polskiego przekaże ponad 650 tys. zł na posiłki dla potrzebujących dzieci.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02017.09.14

      3. PKO Bieg Charytatywny już w tę sobotę!

      16 września odbędzie się trzecia edycja PKO Biegu Charytatywnego! Nie startujesz, a chcesz przyłączyć się do inicjatywy? Zapraszamy do kibicowania zawodnikom na stadionach oraz dokonywania dobrowolnych wpłat na obiady dla dzieci. Wydarzenie będzie można śledzić na żywo na Facebooku.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02017.09.13

      Tysiące maratończyków pobiegło ulicami Wrocławia

      Pogoda tym razem rozpieszczała, do rekordu trasy zabrakło kilku sekund, znów przybyło biegaczy i zrobiło się międzynarodowo. Za nami 35. PKO Wrocław Maraton, w którym wzięło udział 4630 zawodników. Do akcji charytatywnej na rzecz Laury i Jasia przyłączyło się ponad 1800 biegaczy.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02017.09.08

      40. Bieg Lechitów – pobiegniemy Szlakiem Piastowskim

      W niedzielę 17 września odbędzie się jubileuszowy 40. Bieg Lechitów, którego celem jest upamiętnienie początków Państwa Polskiego. Zawodnicy pobiegną szlakiem pierwszych Piastów, a także będą mogli dołączyć do akcji charytatywnej na rzecz dwóch chorych chłopców Kuby i Bartka.

      więcej
    • Biegajmy razem

      02017.09.07

      Rusza 8. PKO Festiwal Biegowy w Krynicy-Zdroju

      Przez 3 dni ponad 10 tys. osób będzie biegało w Krynicy-Zdroju w ponad 30 konkurencjach. Uczestnicy piątkowego Biegu Nocnego oraz niedzielnego Koral Maratonu będą mogli pomóc aż trzem potrzebującym osobom. Zachęcamy wszystkich zawodników do udziału w akcjach charytatywnych: „biegnę dla Alicji” oraz „biegnę dla Mateusza i Ali”.

      więcej
    Pokaż więcej