2017.11.15

Alfabet biegacza – K jak krok biegowy

Biegać może każdy, trochę lepiej lub trochę gorzej. Jednak nawet jeśli nie chcemy być mistrzami biegów średnich czy długich, dobrze robić to zdrowo, poprawnie i bezpiecznie. Dziś kilka słów o prawidłowym kroku biegowym.

Co składa się na nasz krok biegowy? Podstawowe jego elementy to praca stopy, kolana oraz biodra. Aby wszystko ze sobą współpracowało w idealnej harmonii stawy muszą być mobilne, a mięśnie odpowiednio rozciągnięte. Obszerniejsze i swobodniejsze ruchy sprawią, że łatwiej będzie wam „trzymać” prawidłowe ułożenie ciała oraz będziecie mieli możliwość lepszej kontroli ciała. Zatem, aby biegać poprawnie, należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających po każdym treningu.

Czas złożyć elementy w jedną całość. Jak powinno być ułożone biodro? To od niego wszystko się zaczyna. Jeśli będziecie „siedzieć”, biodra będą zapadnięte, wasza sylwetka nie będzie wyprostowana, wówczas stracicie wiele centymetrów na każdym kroku biegowym i nie osiągnięcie także wyższych prędkości. Pamiętajcie – wypychamy biodro do przodu, nie załamujemy tułowia – macie być dumni z tego, że biegniecie.

Kolejna część to praca kolanem. Aby ją doskonalić warto zaznajomić się ze skipem A, czyli biegiem z wysoko uniesionymi kolanami. Czym wyżej będziecie je podnosić, tym szybciej będziecie biec. Przy wolnym truchcie praca kolana jest znikoma, ale im wyższa prędkość, tym intensywniej należy nim zapracować. Kolano powinno być wyciągane do góry i do przodu – wówczas będziecie zyskiwać maksymalnie dużo centymetrów na każdym kroku.

Trzecią część stanowi stopa. Podczas biegu przy lądowaniu należy zadzierać palce stóp „na siebie”. W przeciwieństwie do tańca, gdzie palce stóp powinny być obciągnięte, tutaj staramy się grzebnąć o podłoże, aby było to jak najbardziej efektywnie i ekonomicznie. Czym szybszy bieg, tym mniej pięty będzie brało udział w ruchu. W przypadku mniejszych prędkości przetaczamy stopę z pięty i kończymy ruch grzebnięciem palców. Przy szybszych odcinkach, przebieżkach poruszamy się na przedniej części stopy, czyli na śródstopiu, bowiem kontakt z podłożem jest bardzo krótki. Nie biegamy na piętach! Pamiętajcie, że nawet przy wolnym biegu praca stopy powinna być aktywna, a odbicie do następnego kroku musi odbywać się z jej przedniej części.

Cały krok biegowy można spiąć ruchem wahadłowym. Im szybciej biegniemy, tym obszerniejsze wahadło. Stopa po odbiciu powinna wędrować do pośladka, a potem dzięki wysoko uniesionemu kolanu iść do przodu i łapać jak najwięcej dystansu oraz miękko opadać na podłoże. Większa prędkość – bardziej pełny ruch. Wolniejszy bieg, mniejszy jego zakres.

Maciej Żukiewicz
trener BiegamBoLubię

BiegamBoLubię to bezpłatne weekendowe treningi na 80 stadionach lekkoatletycznych w całej Polsce. Oficjalny sezon już się zakończył, ale w wybranych lokalizacjach zajęcia odbywają się też zimą. Partnerem strategicznym akcji jest PKO Bank Polski. Ćwiczenia prowadzone przez profesjonalnych trenerów są dostępne dla wszystkich, którzy chcą zadbać o dobrą formę i samopoczucie. Więcej informacji na stronie http://www.biegambolubie.com.pl/.