2018.01.09

Energetyczne przekąski dla biegaczy

Jako jedno z postanowień noworocznych wpisałeś na swoją listę rezygnację ze słodyczy? Aktywny, zdrowy styl życia nie musi oznaczać ich całkowitego wykluczenia z diety. Wystarczy, że przetworzone produkty zastąpisz bardziej wartościowymi.

Nieważne, na jakich dystansach biegasz, każdy zasługuje na chwilę przyjemności, a zdrowy styl życia nie może kojarzyć się wyłącznie z rezygnacją z ulubionych smaków. Odrzucenie całkowicie słodkości może spowodować, że w chwili słabości rzucisz się na wszystko niczym wygłodniałe zwierzę, a nie o to tu chodzi. Chcąc zachować dobrą formę, doskonały wygląd i zdrowe podejście, zastosuj kilka prostych zasad, a już za kilka miesięcy pożegnasz sklepowe słodycze bezpowrotnie! Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i inspiracji na przepisy z użyciem produktów, dzięki którym nigdy nie zabraknie ci mocy!

Po pierwsze: z umiarem

Wszystko w nadmiarze szkodzi. Również zdrowe zamienniki słodyczy mogą być dietetyczną pułapką, jeśli będziesz przesadzał z ilością. Postaw na zróżnicowaną i zbilansowaną dietę, a z pewnością odczujesz to na treningach.

Przepis: budyń jaglany z ciepłymi malinami - to połączenie przekona nawet największych przeciwników zdrowych słodyczy. Dobrze rozdrobniona kasza jaglana sprawia, że ciężko się zorientować, że to zamiennik klasycznego budyniu podawanego na podwieczorek. To idealne danie po długim, zimowym wybieganiu. W zależności od upodobań, przygotuj wersję waniliową lub czekoladową z dodatkiem kakao lub karobu. Ten drugi nie zawiera kofeiny ani alergenów, dzięki czemu może zastępować kakao.

Coś ekstra: kasza jaglana jest bezglutenowa, pomaga w walce z przeziębieniem i zawiera dużo magnezu odpowiedzialnego za dostarczanie energii mięśniom.

Po drugie: eksperymentuj

Bądź otwarty na nowe smaki i połączenia. Tylko od ciebie zależy, czy zdrowe słodycze na dobre zagoszczą w twojej diecie. Jeśli z przyjemnością będziesz próbował kolejnych nowości, zwiększysz swoje szanse na znalezienie czegoś, co podbije twoje podniebienie.

Przepis: racuchy w wersji fit - nie wszystkie placki i naleśniki to bomby kaloryczne. Zamiana mleka krowiego na roślinne lub wodę gazowaną, mąki pszennej na ryżową, jaglaną lub kokosową przyniesie same plusy. Dzięki prostym zabiegom sprawisz, że posiłek będzie pełnowartościowy i smaczny.  Do usmażonych na oleju kokosowym placków koniecznie dodaj owoce: mrożone bądź sezonowe - dzięki temu dostarczysz organizmowi dodatkowych witamin.

Coś ekstra: przygotowując puszyste placuszki w zdrowej wersji, ułóż je ładnie na talerzu dodając chia i owoce - nie od dziś wiadomo, że jemy oczami, a pięknie podane potrawy smakują lepiej.

Po trzecie: daj sobie czas

Odstawienie cukru bywa dla niektórych poważnym wyzwaniem, właśnie dlatego stopniowo rezygnuj z produktów przetworzonych . Każdy dzień, w którym odpuścisz cukier traktuj jako małe zwycięstwo. Przekonaj się na własnej skórze, że bez cukru możesz mieć naprawdę dużo energii do pokonywania kolejnych kilometrów.

Przepis: energetyczne batony - do ich przygotowania możesz wykorzystać płatki jaglane lub owsiane, namoczone daktyle i inne suszone owoce lub rozgniecionego banana. Wystarczy wszystko zblendować, pokroić, wymieszać z jajkiem i wrzucić do piekarnika na 15 do 20 minut. Taka przekąska będzie doskonałym uzupełnieniem energii nie tylko przed czy po treningu, ale także w pracy, gdy z braku czasu nie będziesz miał czasu na zjedzenie większego posiłku. Baton to również idealny dodatek do jogurtu naturalnego.

Po czwarte: dziel się z innymi!

Wybierając się na trening ze swoją grupą biegową zabierz ze sobą zdrowe smakołyki. Po treningu doskonale sprawdzi się brownie z czerwonej fasoli lub buraka. Poczęstuj wszystkich nie wspominając o tym, z czego wykonałeś ciasto. Istnieje 80% szans, że żaden z towarzyszy nie zorientuje się, że właśnie zjada czekoladową wersję warzywa. Na koniec podziel się z nimi tą informacją i zarażaj pasją do zdrowych, słodkich przekąsek!

Coś ekstra: buraki w diecie biegacza są bardzo cennym źródłem antyoksydantów i kwasu foliowego. Sok z buraków może zwiększać wydolność organizmu na dystansach krótszych niż półmaraton. Czasem warto się pobrudzić!

Każdy sposób na wprowadzenie do diety zamienników sklepowych słodyczy jest dobrym krokiem w kierunku dbania o zdrowie. Na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej produktów z dobrym składem, czasem jednak warto pokombinować, włożyć trochę serca i kreatywności w przygotowanie czegoś smacznego. Satysfakcja może być porównywalna z życiówką na ulubionym dystansie!

Sandra Więckowska

Czytaj także:

Biegaliśmy razem w 2017 roku

Biegi pod patronatem PKO Banku Polskiego z najlepszą frekwencją w 2017 roku

Alfabet biegacza - L jak legginsy