2018.01.19

Co przedsiębiorca może załatwić przez internet

Wypełnianie stosów papierowych dokumentów i czekanie w kolejce do urzędu to już przeszłość. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług internetowych uruchomionych przez administrację państwową, przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić wiele czasu i nerwów. Zobacz, ile spraw możesz już załatwić przez internet. 

 

Administracja rządowa udostępnia kilka platform, które umożliwiają składanie wniosków, pism i dokumentów. Są to już setki e-usług i dziesiątki e-deklaracji. Elementem łączącym niemal wszystkie z nich jest Profil Zaufany oraz niezbędny przy wysyłce wielu e-deklaracji podpis elektroniczny. To dzięki tym usługom przedsiębiorca może zdalnie potwierdzić swoją tożsamość przed urzędami. 

Profil Zaufany to bezpłatna usługa do uwierzytelniania tożsamości, którą należy odnawiać co 3 lata. Możesz go założyć bez wychodzenia z domu, jeśli tylko masz konto w PKO Banku Polskim. 

Podpis elektroniczny to usługa płatna, którą możesz kupić w firmach świadczących usługi certyfikacyjne, wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki. Podpis elektroniczny jest wymagany przy wysyłce przez internet niektórych dokumentów oraz e-deklaracji. 

ePUAP i Profil Zaufany, czyli złóż wniosek przez internet 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, czyli tzw. ePUAP to pierwszy portal, do którego przedsiębiorca powinien skierować swoje kroki, aby korzystać z e-administracji. Działa już od 2008 roku i służy do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej. Obecnie, w połączeniu z Profilem Zaufanym oferuje możliwość załatwienia przez internet kilkuset spraw, głównie poprzez wysyłkę wniosków i składanie dokumentów do różnych urzędów i organów administracji publicznej. 

Aby skorzystać z tej platformy, należy założyć w niej konto oraz potwierdzić za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego. Podobnie trzeba będzie potwierdzać składane przez ePUAP dokumenty. 

ePUAP umożliwia przedsiębiorcom załatwienie ponad setki spraw przez internet - od wpisu do rejestrów przedsiębiorców, poprzez wnioskowanie o zezwolenia, koncesje, rozwijanie działalności, składanie wniosków o odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowych, aż po występowanie o dofinansowanie z Unii Europejskiej. 

System ePUAP można ponadto wykorzystać jako skrytkę elektroniczną do odbierania korespondencji z urzędów. 

Wszystkie usługi dostępne dla przedsiębiorców przez ePUAP zebraliśmy w poniższej tabeli. 

TABELA EPUAP (do pobrania pod artykułem)

CEIDG, czyli zakładanie firmy online 

Jeśli jeszcze nie masz firmy, możesz ją także zarejestrować przez internet. Służy temu portal CEIDG. Dzięki niemu możesz uruchomić działalność gospodarczą online, wykorzystując Profil Zaufany lub anonimowo – co będzie wymagało od ciebie wizyty w urzędzie gminy, aby potwierdzić swoją tożsamość. Podczas rejestracji firmy uzyskasz numery REGON i NIP, dokonasz zgłoszenia do ZUS. 

Kiedy już założysz firmę poprzez CEIDG, będziesz mógł także (za pomocą wniosku CEIDG-1) zmieniać i aktualizować dane dotyczące twojego biznesu. Dotyczy to zarówno informowania o zmianie formy opodatkowania (w tym przypadku wcześniej należy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie do naczelnika urzędu skarbowego), wpisywania pełnomocników, rozszerzania zakresu prowadzenia działalności, zawieszania, wznawiania a nawet likwidowania działalności gospodarczej. Możesz również szukać w bazie CEIDG innych przedsiębiorców. Warto pamiętać, że wspomniany wniosek CEIDG-1 jest automatycznie przesyłany do ZUS oraz GUS. 

Dzięki portalowi możesz także uzyskać zaświadczenie o wpisie do CEIDG. W Polsce zgodnie z prawem wystarczy ci wydruk tego zaświadczenia, ale w obrocie zagranicznym dokument ten może wymagać klauzuli apostille. To potwierdzenie autentyczności podpisu, charakteru w jakim działa osoba sygnująca dokument, tożsamości pieczęci lub stempla, którym opatrzony jest dokument. By uzyskać klauzulę apostille do potwierdzonego wydruku z CEIDG, powinieneś postępować zgodnie z procedurą Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wiąże się to z dostarczeniem wniosku osobiście, przez osobę trzecią lub korespondencyjnie. 

Przez internet można już także zarejestrować spółkę z o.o. oraz spółkę osobową (komandytową lub jawną). W tym celu powinieneś wejść na stronę Krajowego Rejestru Sądowego i skorzystać z możliwości rejestracji spółki z o.o. z wykorzystaniem wzorca umowy. Pamiętaj, że takim przypadku na pokrycie kapitału zakładowego wnosi się wyłącznie wkłady pieniężne. Jeśli wkładem jest niepieniężny aport, to pozostaje tylko droga tradycyjna, czyli podpisanie aktu notarialnego. 

Zakładając firmę będziesz musiał podać wiele różnych danych, jak np. kody PKD czy wybrać formę opodatkowania. Stosowne informacje, które pomogą ci w tym zadaniu znajdziesz w serwisie biznes.gov.pl, gdzie zgromadzona jest baza kodów PKD oraz poradnik na temat form opodatkowania podatkiem PIT. 

E-DEKLARACJE, czyli składanie deklaracji podatkowych przez internet 

Przedsiębiorca ma obowiązek składania do administracji państwowej wielu różnych dokumentów, w tym deklaracji podatkowych. Można to także zrobić przez internet za pomocą formularzy elektronicznych na platformie Ministerstwa Finansów. 

Jak czytamy na wspomnianej stronie: informacje podatkowe przesłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisane Profilem Zaufanym i nie mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP. Zazwyczaj złożenie deklaracji nie wymaga także podpisu elektronicznego. Jak zatem w takiej sytuacji potwierdzić tożsamość nadawcy dokumentu? Otóż składając formularz PIT, czy VAT należy podać dane identyfikacyjne oraz np. kwotę przychodu wpisaną w poprzednim zeznaniu. 

Wszystkie formularze e-deklaracji dostępne online dla przedsiębiorców przez zebraliśmy w poniższej tabeli. 

TABELA E-DEKLARACJE (do pobrania pod artykułem)

PUE, czyli ZUS przez internet 

PUE, to skrót od Platformy Usług Elektronicznych. Za jej pomocą możliwe jest sprawdzenie, czy jest się ubezpieczonym. Możliwe jest także składanie wniosków i deklaracji do ZUS, a także dostęp do bieżących informacji na temat ubezpieczenia, zgłoszonych danych i jak zgromadzonych środków. Aby skorzystać z PUE należy zarejestrować się w kolejnym portalu i potwierdzić swoją tożsamość. Najszybciej i bez wizyty w urzędzie można dokonać weryfikacji za pomocą Profilu Zaufanego, który można założyć poprzez serwis internetowy PKO Banku Polskiego. 

Poprzez PUE możesz:

-          Składać deklaracje rozliczeniowe, np. ZUS ZUA / ZZA, ZUS DRA,

-          Dokonywać zgłoszeń do ubezpieczeń,

-          Występować o zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

-          Składać wnioski, np. rozłożenie składek na raty lub odroczenie płatności,

-          Sprawdzać stan swojego indywidualnego konta w ZUS,

-          Sprawdzać czy nie zalegasz ze składkami, albo czy nie masz nadpłaty,

-          Sprawdzać i modyfikować własne dane,

-          Rezerwować wizyty w jednostce ZUS. 

TABELA PUE (do pobrania pod artykułem)

eKatalogi UZP– zdobądź klientów w administracji publicznej 

Zamówienia z administracji publicznej to łakomy kąsek dla wielu przedsiębiorców -  rynek zamówień publicznych szacowany jest na kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. Dostęp do rynku zamówień publicznych jest znacznie łatwiejszy dzięki Elektronicznej Platformie Katalogów Produktów, czyli tzw. eKatalogom. Jest to bezpłatna platforma zakupowa, udostępniona przez Urząd Zamówień Publicznych, której celem jest połączenie przedsiębiorców, którzy mogą oferować na niej swoje produkty bądź usługi, z jednostkami administracji publicznej, która jest stroną kupującą. Pojedyncze zamówienia publiczne mogą być realizowane do kwoty 418 000 euro w przypadku zamawiających sektorowych oraz 30 000 euro w odniesieniu do pozostałych zamawiających. 

Na platformie jest obecnie zarejestrowanych ponad 350 jednostek administracji publicznej. Produkty mogą być oferowane w 55 kategoriach - od mebli, poprzez materiały biurowe, artykuły elektroniczne, po usługi szkoleniowe. Korzystanie z platformy jest całkowicie bezpłatne, także w przypadku finalizacji transakcji.

e-Sąd, czyli jak szybko dochodzić roszczeń online 

Zmorą większości przedsiębiorców są nieopłacone w terminie faktury. Jednak rejestrując się na stronie e-Sądu i korzystając z usług tej instytucji będziesz mieć jako przedsiębiorca możliwość szybszego odzyskania swoich należności, które nie mają więcej niż trzy lata. Co istotne koszty załatwiania takich spraw przez e-Sąd są niższe niż w przypadku tradycyjnego postępowania, krótszy jest także czas rozpatrywania. 

Rejestracja na stronie e-Sądu i uzyskanie certyfikatu pozwoli przedsiębiorcy na składanie pozwów w drodze postępowania elektronicznego. Takie postępowanie opiera się na oświadczeniu podmiotu składającego pozew. E-sąd wydaje następnie nakaz zapłaty i przesyła go do dłużnika. Ten ma 14 dni od doręczenia, aby się odwołać. Jeśli e-Sąd tego nie zrobi nakaz zapłaty się uprawomocnia. 

Podsumowując, liczba usług, dzięki którym przedsiębiorcy mogą załatwić swoje sprawy urzędowe przez internet rośnie z roku na rok. Nie wszystkie lokalne urzędy nadążają za wdrażaniem tych ułatwień. Nie od razu jednak Rzym zbudowano, a przyspieszenie w e-administracji jest na szczęście widoczne jak na dłoni. Warto z e-usług korzystać i kibicować jak najszybszym i udanym implementacjom.

Krzysztof Gontarek
Dziennik Internautów

Czytaj także:

Wniosek o wpis do CEIDG - przez PKO BP czy tradycyjnie w urzędzie?

Zaświadczenie o wpisie do CEIDG - jak je pobrać z internetu - instrukcja krok po kroku

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png