2014.08.05

Bank czuwa - powiadomienia o nietypowych transakcjach

Kiedy na naszym koncie dokonywane są podejrzane lub odbiegające od standardu transakcje, bank może dodatkowo potwierdzać je telefonicznie. W pierwszej chwili taki telefon wzbudza irytację klienta, ale po namyśle raczej każdy uzna, że sprawdzanie niektórych operacji ma głęboki sens. Dzięki tej procedurze udało się uniknąć „wyczyszczenia” wielu kont.

Bank czuwa - powiadomienia o nietypowych transakcjach

System bankowy jest zaprogramowany tak, aby dla bezpieczeństwa środków klientów wyłapywać wszystkie podejrzane operacje. Kiedy transakcja jest „podejrzana”? Kryteriów jest bardzo wiele: czasami test to wartość operacji, ich częstotliwość czy nietypowe miejsce, z którego są one realizowane. Generalnie chodzi o operacje finansowe dokonywane różnymi kanałami, które odbiegają od dotychczasowych zachowań klienta. Dla bezpieczeństwa, takie transakcje mogą być dodatkowo potwierdzane telefonicznie. Dlatego bardzo ważne jest, żeby aktualizować na bieżąco dane teleadresowe, a przede wszystkim numery telefonów w systemie bankowym!

Procedura jest prosta

Jeśli klient zwykle dokonuje drobnych zakupów i nagle z jego konta ktoś chce wyciągnąć dużą kwotę, natychmiast jest o tym informowany pracownik instytucji finansowej. Dzwoni on do klienta, aby potwierdzić, czy np. „właśnie szczęśliwie finalizuje on zakup samochodu”. Jeśli klient jest zaskoczony informacją o tym, że z jego konta znika gotówka, natychmiast podejmowane są działania zmierzające do zablokowania rachunku. System zareaguje tak samo, kiedy z rachunku klienta, który całe swoje życie spędził w Polsce i granice przekraczał jedynie podczas górskich wycieczek po Tatrach zostaną dokonane transakcje np. w Ameryce Południowej. W tym wypadku także można spodziewać się telefonu z banku z prośbą o potwierdzenie operacji. Przy czym sytuacja nie musi dotyczyć miejsc tak odległych. Dlatego klient mieszkający w Warszawie może się spodziewać kontaktu z bankiem w przypadku, gdy jego kartą posłużył się ktoś w Bydgoszczy.

Podejrzane może też być kupno zegarka w luksusowym sklepie, podczas gdy standardowo, klient banku robi zakupy niemal wyłącznie w supermarketach i osiedlowym sklepiku.

Zachowaj ostrożność

Pamiętajmy jednak, że pracownik banku, dzwoniący w celu potwierdzenia transakcji, nigdy nie poprosi o podanie loginu, hasła do rachunki czy PIN-u do operacji kartowych, które mogą być wykorzystane do „wyczyszczenia konta”. Nigdy też nie poprosi o podanie jednorazowego kodu potwierdzającego operację. Przedstawiciel Banku potwierdza jedynie personalia klienta i fakt dokonania operacji. Jeśli klient zostanie okradziony jednocześnie z karty płatniczej i telefonu komórkowego, a przedstawiciel banku nie może skontaktować się z nim w żaden sposób, bank może zablokować wszystkie transakcje do czasu nawiązania kontaktu z klientem, co umożliwi ich autoryzację.

Rafał Kulicki
ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Co zrobić, aby nie paść ofiarą ataku phishingowego?

Login i hasło pilnie strzeżone

loaderek.gifoverlay.png