2014.02.11

Jak cofnąć decyzje finansowe? Usługa chargeback

Zdarza się, że zapłacimy z góry za zakupy, ale nie otrzymamy wybranych przez nas rzeczy. Dość często ma to miejsce w przypadku zamówień składanych przez internet. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Jeśli za zakupy zapłaciliśmy kartą, mamy prawo zwrócić się z prośbą o zwrot pieniędzy w swoim banku.

Usługa chargeback

Jeżeli po dokonaniu płatności kartą, nie otrzymaliśmy opłaconego towaru lub jeśli okazuje się, że posiada on usterki, możemy zwrócić się do banku, w którym mamy otwarty rachunek, z prośbą o dokonanie chargebacku. Na czym polega ta usługa? Kiedy nam przysługuje?

Czym jest chargeback?

Chargeback to procedura, która polega na obciążeniu zwrotnym, dokonywanym z konta sprzedawcy na konto konsumenta. Mówiąc prościej, to usługa umożliwiająca nam odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy zakupiony towar (lub usługa) nie zostały zrealizowane. Opracowano ją w taki sposób, by pozwolić bankowi, wydawcy karty posiadanej przez jego klienta, na pobranie z powrotem pieniędzy, które zostały już przez niego przelane do sprzedawcy, np. do sklepu czy biura podróży.

- Wciąż niewiele osób wie o takiej możliwości, a szkoda, gdyż jest to dobry sposób na zabezpieczenie swoich pieniędzy, gdy płacimy kartą - mówi Piotr Garncarski, ekspert z organizacji Visa. - Chargeback w praktyce sprowadza się do tego, że funkcjonuje jak reklamacja: gdy usługa nie została zrealizowana lub źle ją zaksięgowano w sklepie, np. podwójnie, możemy ubiegać się w banku o anulowanie płatności.

Z tej możliwości skorzystał Jacek Kętrzyński. Jacek chciał sprawić niespodziankę swojej narzeczonej. W dniu jej urodzin zamówił w kwiaciarni piękny bukiet róż, podał adres, na jaki ma zostać dostarczony i z góry zapłacił za zrealizowanie usługi wysyłkowej. Jednak gdy jubilatka nie zająknęła się ani słowem o otrzymanych kwiatach, Jacek zadzwonił do kwiaciarni, w której złożył zamówienie i okazało się, że kwiaty zostały wysłane pod zły adres.

- W pierwszej chwili chciałem złożyć reklamację - opowiada Jacek. - Ale sprzedawczyni poinformowała mnie, że na jej rozpatrzenie będę czekał 60 dni. Poszukałem innego rozwiązania. I okazało się, że jest nim chargeback.

Niezadowolony z niezrealizowanej usługi Jacek zadzwonił do banku, w którym posiada rachunek, i opisał zaistniałą sytuację. Konsultant przyjął jego zgłoszenie i poprosił o przesłanie odpowiedniego formularza reklamacyjnego.

- Po kilku dniach na moje konto wpłynęły z powrotem zapłacone za kwiaty pieniądze - mówi Jacek. - Co prawda, w ten sposób nie uszczęśliwiłem narzeczonej miłą niespodzianką, ale przynajmniej mój portfel dodatkowo na tym nie ucierpiał.

Kiedy możemy skorzystać z chargeback?

Z usługi tej mogą skorzystać wszystkie osoby posiadające karty debetowe i kredytowe, zarówno wydane przez Visa, jak również MasterCard. Warto jednak pamiętać, że obowiązuje ona tylko przy płatnościach kartą.

  • Procedura chargeback obejmuje transakcje kartami wykonane w terminalach POS (dostępne przykładowo w sklepach, restauracjach, hotelach), transakcje internetowe i zamówienia telefoniczne z wykorzystaniem kodu CVV lub CVC oraz wypłaty gotówki w bankomatach.

W tym ostatnim przypadku najczęściej dochodzi do wszczęcia procedury wtedy, gdy urządzenie nie wypłaciło nam pieniędzy lub gdy wydało nam tylko część wybranej sumy.

Jest to bardzo przydatna procedura również w sytuacji, gdy sprzedawca zbankrutował. Przykładowo, gdy zapłaciliśmy za podróż zagraniczną, a biuro podróży ogłosiło upadłość, zanim doszło do wyjazdu na upragnione wakacje, mamy prawo zwrócić się do banku z prośbą o dokonanie chargebacku. Z tym że musimy udowodnić, że do realizacji usługi, w tym przypadku wyjazdu, faktycznie nie doszło.

Jakie dokumenty się przydadzą?

Co należy zrobić krok po kroku, chcąc dokonać chargebacku?

Krok 1: Przygotowujemy niezbędne dokumenty. Przy ubieganiu się o chargeback w banku konieczne będzie podanie szczegółowych informacji na temat spornej transakcji: daty jej wykonania, nazwa sklepu, z którego usług korzystaliśmy (czy raczej chcieliśmy skorzystać) i powód składania reklamacji.

Krok 2: Kontaktujemy się z bankiem, który wydał nam kartę, i przedstawiamy zaistniałą sytuację.

Krok 3: Wypełniamy formularz wskazany nam przez przedstawiciela banku.

Krok 4: Czekamy na odpowiedź ze strony banku. Jeżeli po rozpatrzeniu sprawy bank uzna, że racja jest po naszej stronie, pieniądze wrócą na nasze konto. Cała procedura nie trwa zazwyczaj dłużej niż 30 dni. Bez względu na rezultat złożonego przez nas wniosku, zawsze pozostaje bezpłatna.

Aleksandra Chacińska