2014.02.11

Jak cofnąć decyzje finansowe? Usługa chargeback

Zdarza się, że zapłacimy z góry za zakupy, ale nie otrzymamy wybranych przez nas rzeczy. Dość często ma to miejsce w przypadku zamówień składanych przez internet. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Jeśli za zakupy zapłaciliśmy kartą, mamy prawo zwrócić się z prośbą o zwrot pieniędzy w swoim banku.

Usługa chargeback

Jeżeli po dokonaniu płatności kartą, nie otrzymaliśmy opłaconego towaru lub jeśli okazuje się, że posiada on usterki, możemy zwrócić się do banku, w którym mamy otwarty rachunek, z prośbą o dokonanie chargebacku. Na czym polega ta usługa? Kiedy nam przysługuje?

Czym jest chargeback?

Chargeback to procedura, która polega na obciążeniu zwrotnym, dokonywanym z konta sprzedawcy na konto konsumenta. Mówiąc prościej, to usługa umożliwiająca nam odzyskanie pieniędzy w sytuacji, gdy zakupiony towar (lub usługa) nie zostały zrealizowane. Opracowano ją w taki sposób, by pozwolić bankowi, wydawcy karty posiadanej przez jego klienta, na pobranie z powrotem pieniędzy, które zostały już przez niego przelane do sprzedawcy, np. do sklepu czy biura podróży.

- Wciąż niewiele osób wie o takiej możliwości, a szkoda, gdyż jest to dobry sposób na zabezpieczenie swoich pieniędzy, gdy płacimy kartą - mówi Piotr Garncarski, ekspert z organizacji Visa. - Chargeback w praktyce sprowadza się do tego, że funkcjonuje jak reklamacja: gdy usługa nie została zrealizowana lub źle ją zaksięgowano w sklepie, np. podwójnie, możemy ubiegać się w banku o anulowanie płatności.

Z tej możliwości skorzystał Jacek Kętrzyński. Jacek chciał sprawić niespodziankę swojej narzeczonej. W dniu jej urodzin zamówił w kwiaciarni piękny bukiet róż, podał adres, na jaki ma zostać dostarczony i z góry zapłacił za zrealizowanie usługi wysyłkowej. Jednak gdy jubilatka nie zająknęła się ani słowem o otrzymanych kwiatach, Jacek zadzwonił do kwiaciarni, w której złożył zamówienie i okazało się, że kwiaty zostały wysłane pod zły adres.

- W pierwszej chwili chciałem złożyć reklamację - opowiada Jacek. - Ale sprzedawczyni poinformowała mnie, że na jej rozpatrzenie będę czekał 60 dni. Poszukałem innego rozwiązania. I okazało się, że jest nim chargeback.

Niezadowolony z niezrealizowanej usługi Jacek zadzwonił do banku, w którym posiada rachunek, i opisał zaistniałą sytuację. Konsultant przyjął jego zgłoszenie i poprosił o przesłanie odpowiedniego formularza reklamacyjnego.

- Po kilku dniach na moje konto wpłynęły z powrotem zapłacone za kwiaty pieniądze - mówi Jacek. - Co prawda, w ten sposób nie uszczęśliwiłem narzeczonej miłą niespodzianką, ale przynajmniej mój portfel dodatkowo na tym nie ucierpiał.

Kiedy możemy skorzystać z chargeback?

Z usługi tej mogą skorzystać wszystkie osoby posiadające karty debetowe i kredytowe, zarówno wydane przez Visa, jak również MasterCard. Warto jednak pamiętać, że obowiązuje ona tylko przy płatnościach kartą.

  • Procedura chargeback obejmuje transakcje kartami wykonane w terminalach POS (dostępne przykładowo w sklepach, restauracjach, hotelach), transakcje internetowe i zamówienia telefoniczne z wykorzystaniem kodu CVV lub CVC oraz wypłaty gotówki w bankomatach.

W tym ostatnim przypadku najczęściej dochodzi do wszczęcia procedury wtedy, gdy urządzenie nie wypłaciło nam pieniędzy lub gdy wydało nam tylko część wybranej sumy.

Jest to bardzo przydatna procedura również w sytuacji, gdy sprzedawca zbankrutował. Przykładowo, gdy zapłaciliśmy za podróż zagraniczną, a biuro podróży ogłosiło upadłość, zanim doszło do wyjazdu na upragnione wakacje, mamy prawo zwrócić się do banku z prośbą o dokonanie chargebacku. Z tym że musimy udowodnić, że do realizacji usługi, w tym przypadku wyjazdu, faktycznie nie doszło.

Jakie dokumenty się przydadzą?

Co należy zrobić krok po kroku, chcąc dokonać chargebacku?

Krok 1: Przygotowujemy niezbędne dokumenty. Przy ubieganiu się o chargeback w banku konieczne będzie podanie szczegółowych informacji na temat spornej transakcji: daty jej wykonania, nazwa sklepu, z którego usług korzystaliśmy (czy raczej chcieliśmy skorzystać) i powód składania reklamacji.

Krok 2: Kontaktujemy się z bankiem, który wydał nam kartę, i przedstawiamy zaistniałą sytuację.

Krok 3: Wypełniamy formularz wskazany nam przez przedstawiciela banku.

Krok 4: Czekamy na odpowiedź ze strony banku. Jeżeli po rozpatrzeniu sprawy bank uzna, że racja jest po naszej stronie, pieniądze wrócą na nasze konto. Cała procedura nie trwa zazwyczaj dłużej niż 30 dni. Bez względu na rezultat złożonego przez nas wniosku, zawsze pozostaje bezpłatna.

Aleksandra Chacińska

    • Bankofinanse

      02018.01.19

      Ty też będziesz Babcią lub Dziadkiem. Już dziś pomyśl o oszczędzaniu na emeryturę!

      Wspólne wyjście do kina, szaleństwa na nartach a może wyprawa do cukierni? Zmienia się na przestrzeni lat sposób świętowania Dnia Babci i Dziadka w Polsce. Dzisiejsi seniorzy to ludzie wciąż w sile wieku i z wielką energią, chętni do aktywnego spędzania czasu razem z wnukami. Na te atrakcje, ale i na codzienne życie potrzebne są jednak pieniądze. Nic nie daje tak wielkiego spokoju i stabilizacji, jak fundusze odłożone na czas spokojnej starości. O oszczędzaniu na emeryturę trzeba pomyśleć już dziś!

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.01.19

      Przed feriami, wakacjami skorzystaj z rachunku walutowego i kantoru internetowego PKO Banku Polskiego – już działa

      PKO Bank Polski udostępnił w serwisie transakcyjnym usługę kantoru online. Klienci mogą wymieniać waluty w czasie rzeczywistym, a rozliczenie transakcji następuje natychmiast, co oznacza bardzo szybki dostęp do środków. Klienci mogą zawierać transakcje po atrakcyjnych kursach i bez opłaty za dostęp do usługi.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.01.17

      Znajdź najlepszy rynek eksportowy dzięki Platformie Wsparcia Eksportu!

      Jak się okazuje, coraz więcej polskich firm próbuje swoich sił za granicą. Polska marka zyskuje renomę, konkuruje ceną, jakością i innowacyjnością. Eksperci PKO Banku Polskiego dostrzegli ten trend - stworzyli miejsce, dzięki któremu w prosty sposób znajdziesz najbardziej perspektywiczne kierunki zagranicznej ekspansji.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.01.16

      Bilety, narty, bagaże i… ubezpieczenie podróży

      Rozpoczął się sezon ferii zimowych. Można oderwać się od pracy i zabrać dzieci na tydzień, dwa w góry, by wspólnie poszusować. Dla nieprzepadających za zimowym szaleństwem dostępne są atrakcyjne oferty w tropikach. Wyjazd lada chwila, więc odliczamy: noclegi opłacone, bagaż spakowany, bilety kupione. Co jeszcze? Jedna z najważniejszych rzeczy – ubezpieczenie turystyczne.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.01.10

      PKO Bank Polski podpisał umowę o współpracy z Politechniką Rzeszowską

      PKO Bank Polski rozpoczyna współpracę z Politechniką Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza. Podpisana 9 stycznia umowa przewiduje m.in. wspólne prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, organizację staży i praktyk studenckich oraz realizację szkoleń, seminariów i warsztatów poświęconych tematyce finansowej.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.01.10

      To łatwiejsze niż jazda na nartach! W czasie ferii płać kartą płatniczą!

      Ferie zimowe to czas beztroski i zimowych szaleństw. Wyjazdy w góry, godziny spędzane na stokach, posiłki w schroniskach i restauracjach, wreszcie noclegi w hotelach i pensjonatach. Brzmi jak spory wydatek. Będąc poza domem płacimy praktycznie za wszystko i niemal cały czas. By nie mieć problemów z ciągłym wypłacaniem gotówki i noszeniem przy sobie znacznych sum, warto zdecydować się na płatności kartą płatniczą. Tym bardziej, że można robić to już w większości punktów usługowych – nawet w małych turystycznych miejscowościach.

      więcej
    Pokaż więcej