Co się dzieje z niespłacanym kredytem?
Gdy wpadamy w kłopoty finansowe, a w domowym budżecie brakuje środków na miesięczną ratę kredytu, niezwłocznie należy powiadomić o tym bank - kredytodawcę. Jeśli do drzwi zapuka komornik, zwykle na poprawę sytuacji jest już za późno.
Zaciągając kredyt, szczególnie taki, który spłacany będzie przez kilka lub kilkanaście lat, trudno przewidzieć, co może się zdarzyć. Długotrwała choroba czy utrata pracy to tylko dwa przykłady czarnych scenariuszy, które w przyszłości mogą spowodować problemy ze spłatą zobowiązania. Gdyby jednak do nich doszło, trzeba działać natychmiast zamiast chować głowę w piasek.
O problemach finansowych natychmiast poinformuj swój bank
Spłata zaciągniętego zobowiązania powinna być priorytetem. Gdy jednak pojawią się trudności, należy niezwłocznie udać się do banku, który udzielił kredytu i próbować wspólnie znaleźć wyjście z tej sytuacji. Trzeba pamiętać, że bankowi również bardzo zależy, aby klient spłacił zobowiązanie.
Kwestia zaprzestania spłat rat kredytu jest uregulowana w zawartej z bankiem umowie. Jednak w takich sytuacjach każda ze spraw jest zawsze rozpatrywana indywidualnie. W razie chwilowych problemów rozwiązaniem może stać się odroczenie spłaty jednej lub kilku rat (czyli tzw. wakacje kredytowe) lub też wydłużenie okresu spłaty, zmniejszające tym samym wysokość miesięcznego zobowiązania. W indywidualnych rozmowach, mogą zostać wypracowane jeszcze inne rozwiązania.
Co bank zrobi z niespłacanym kredytem?
Jeżeli kredytobiorca nie spłaca rat, nie informując z wyprzedzeniem o swoich problemach, banki zazwyczaj wdrażają procedury mające na celu ściągnięcie długu. Jednocześnie od przeterminowanego zadłużenia naliczane są odsetki karne. W wielu przypadkach będą one naliczane według zmiennej stawki oprocentowania, odpowiadającej czterokrotność stopy lombardowej NBP.
Na początek podejmowane są czynności informacyjne, przypominające i upominawcze - między innymi: SMS-y, kontakt telefoniczny, monity listowne. W niektórych przypadkach możliwe są też wizyty przedstawiciela banku w miejscu zamieszkania kredytobiorcy. Wspomniane narzędzia dochodzenia spłaty mają dążyć do polubownego rozwiązania problemu. Jeżeli nie poskutkują, bank ma prawo wypowiedzenia umowy kredytu.
Dążąc do ugody
Nawet jeżeli dojdzie do wypowiedzenia przez bank umowy kredytowej, a sprawa przejdzie na dalszy poziom windykacji, wciąż jeszcze istnieje możliwość wypracowania polubownego rozwiązania. Dużą rolę odgrywać tu będzie ocena indywidualnej sytuacji kredytobiorcy - czy posiada, choćby w ograniczonym zakresie, zdolność do spłaty, a także jak bardzo zaangażowany jest w załatwienie sprawy i zaspokojenie wierzyciela. Jeżeli klient na tym etapie wykaże wolę spłaty zadłużenia oraz będzie współpracować z bankiem - na pewno uda się zawrzeć ugodę i wypracować nowe warunki spłaty zadłużenia.
Gdy nie ma możliwości i woli spłaty oraz polubownego rozwiązania sprawy, bank może sporządzić bankowy tytuł egzekucyjny lub pozew o zapłatę i skierować sprawę do sądu. Tam uzyskiwany jest tytuł wykonawczy, na podstawie którego komornik może wszcząć postępowanie egzekucyjne. Warto jednak podkreślić, że są to rozwiązania ostateczne. Zanim do nich dojdzie, mamy szereg możliwości polubownego rozwiązania sprawy.
Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
Bankier.pl
Czytaj także:
Rośnie apetyt na kredyt tych, którzy jeszcze się nie zadłużyli
10 zasad budowania dobrej historii kredytowej
Dobra historia procentuje
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.