Rekomendacja U chroni klientów
Produkty ubezpieczeniowe budzą wiele emocji. Ich złożona konstrukcja czy przeznaczenie nie dla wszystkich są jasne. Za kilka miesięcy zacznie obowiązywać Rekomendacja U, której przepisy zapewnią klientom większą ochronę przy zakupie ubezpieczeń.
Ubezpieczenia należą do najbardziej złożonych produktów finansowych. Ich ocena wymaga specjalistycznej wiedzy. Większość klientów nie wie, jaką wartość ma proponowany produkt ubezpieczeniowy. Dlatego też autorzy Rekomendacji U wydanej w czerwcu tego roku przez Komisję Nadzoru Finansowego najwięcej uwagi poświęcili obowiązkom informacyjnym. Na wdrożenie rekomendowanych przez KNF dobrych praktyk, lepiej chroniących interes i bezpieczeństwo klientów, banki mają czas do 31 marca 2015 roku.
Informacja to podstawa
Dokument KNF obliguje banki do zapewnienia pełnej i przejrzystej informacji na temat oferowanego ubezpieczenia, jego rzeczywistych kosztów, wyłączenia bądź ograniczenia firmy ubezpieczeniowej. Klient powinien również wiedzieć, czy warunkiem niezbędnym do otrzymania np. kredytu hipotecznego lub karty kredytowej jest wykupienie ubezpieczenia.
Rola banku
Bezpośrednim powodem do opracowania Rekomendacji U była niejasna rola banków łączących w przypadku tego produktu funkcję ubezpieczającego i pośrednika ubezpieczeniowego. Podwójna rola utrudniała ocenę, czy bank występuje jako strona umowy, czy też reprezentuje interesy ubezpieczonego. Rekomendacja U doprecyzowuje ten podział i daje pełną wiedzę na temat praw i obowiązków wobec banku z jednej strony, a ubezpieczyciela z drugiej.
Wolność wyboru
Komisja Nadzoru Finansowego odniosła się też do kwestii ograniczonej swobody wyboru ubezpieczyciela. Banki najczęściej wskazywały klientom konkretną firmę. Nowe zasady wprowadzają swobodę wyboru oferty spośród wszystkich dostępnych na rynku. Należy się spodziewać, że większa konkurencyjność pomiędzy ubezpieczycielami będzie miała pozytywny wpływ na atrakcyjność i ceny oferowanych rozwiązań.
Dla klientów PKO Banku Polskiego wprowadzane rozwiązanie nie jest nowością. Już dziś mogą oni korzystać z bogatej palety produktów oferowanych przez wielu ubezpieczycieli. Utrzymanie swobody wyboru to jeden z filarów opracowywanego właśnie w Banku nowego modelu bankowości ubezpieczeniowej.
Nowy model bancassurance
Zasadnicze zmiany podyktowane są nie tylko wymogami Rekomendacji U, ale przede wszystkim potrzebą uatrakcyjnienia oferty ubezpieczeniowej Grupy PKO. Dlatego też Bank pracuje obecnie nad tworzeniem własnej palety najwyższej jakości ubezpieczeń. W pierwszej kolejności – pod marką PKO Ubezpieczenia – ruszy oferta ubezpieczeń na życie. Pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe dla klientów indywidualnych oraz sektora MSP będą rozwijane przez nowo utworzoną spółkę majątkową, która powinna rozpocząć działalność w II kwartale przyszłego roku. Ubezpieczenia dystrybuowane będą głównie przez szeroką sieć PKO Banku Polskiego, ale także – w coraz większym stopniu – z wykorzystaniem kanałów zdalnych.
Wspólnym mianownikiem zmian jest dążenie do uatrakcyjnienia oferty ubezpieczeń. Nie powinny one być kojarzone jako zło konieczne, tylko – podobnie jak w krajach rozwiniętych – jako istotny element zabezpieczenia finansowego.
Szymon Pinderak
ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Nordea Polska TUnŻ zmienia nazwę na PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.