2013.11.07

Alians strategiczny w biznesie płatności elektronicznych

PKO Bank Polski podpisał umowę z EVO Payments International, wiodącym operatorem usług płatniczych prowadzącym działalność w USA, Kanadzie i Europie. Porozumienie dotyczy sprzedaży udziałów w eService oraz dwudziestoletniego aliansu strategicznego na rynku płatności elektronicznych.

Transakcja wymaga zgody Komisji Europejskiej i powinna zostać zamknięta do końca 2013 roku. PKO otrzyma kwotę ok. 418 mln zł, na którą składa się zysk ze sprzedaży 66 proc. udziałów oraz wartość pozaoperacyjnej gotówki w eService w dniu rozliczenia transakcji. Bank otrzyma również dywidendę zaliczkową z zysków za 2013 w wysokości 17 mln zł. Umowa przewiduje także mechanizm zwiększenia ceny w związku z przyszłymi wynikami spółki. Sprzedaż pozytywnie wpłynie na wskaźniki kapitałowe PKO.

Umowa wpisuje się w strategię Banku, w której akwizycje i alianse w Polsce i Europie Środkowej stanowią jedną z sześciu najważniejszych dźwigni rozwojowych, ukierunkowanych na osiągnięcie trwałych przewag konkurencyjnych i zwiększenie wartości spółki dla akcjonariuszy. Alians z międzynarodowym partnerem technologicznym umożliwi obu stronom przyspieszenie rozwoju spółki dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oferowanym obecnym i przyszłym klientom.

Aktualnie spółka z Grupy PKO Banku Polskiego posiada ponad 35-proc. udział w rynku, zarówno w zakresie wolumenów, jak i wartości rozliczanych transakcji i pozostaje liderem polskiego rynku. Wiodącą pozycję eService umacnia sieć ponad 80 tys. terminali POS, w tym największa sieć terminali wspierających płatności bezstykowe.

  • Firma pełni też kluczową rolę w rozwoju IKO, innowacyjnego rozwiązania na rynku płatności mobilnych, oferowanego przez PKO Bank Polski.

W pierwszym półroczu 2013 roku spółka zanotowała zysk w wysokości 19,3 mln zł. Według opracowania The Nilson Report, eService plasuje się wśród 30 największych europejskich agentów rozliczeniowych.

Zawierając sojusz strategiczny, realizujemy założoną wcześniej strategię dla eService. Spółka osiągnęła wiodącą pozycję w Polsce, jest wysoko dochodowa, co daje jej dobrą pozycję wyjściową do rozwoju na rynkach międzynarodowych. Teraz, dzięki wsparciu jednego z najszybciej rozwijających się operatorów usług płatniczych na świecie, wspólnie możemy skupić się zarówno na dalszym umacnianiu jej znaczenia w Polsce, jak i ekspansji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Europa jest dla EVO strategicznie istotnym kierunkiem rozwoju, co potwierdzają wcześniejsze transakcje spółki w Hiszpanii i w Niemczech: joint-venture z hiszpańskim Banco Popular oraz przejęcie Deutsche Card Services.

Cieszymy się z partnerstwa z PKO Bankiem Polskim, wiodącą instytucją finansową w regionie, która łączy tradycję z nowoczesnością, rozumianą jako dostarczanie innowacyjnych produktów i usług. Sojusz wpisuje się w strategię globalnego rozwoju EVO oraz dążenie do wzmocnienia naszej działalności na rynku europejskim. Jesteśmy pod wrażeniem dotychczasowych osiągnięć eService i jej potencjału. Chcemy wspierać spółkę w osiąganiu kolejnych celów, udostępniając naszą wiedzę i produkty – skomentował porozumienie z PKO Bankiem Polskim James G. Kelly, CEO spółki EVO Payments International.

Sebastian Skrzyński

loaderek.gifoverlay.png