5 sposobów zastosowania płatniczych kart prepaid w firmie

Karty debetowe typu przedpłaconego, nazywane też kartami prepaid, cieszą się coraz większym zainteresowaniem w firmach. Przedstawiamy 5 najpopularniejszych sposobów wykorzystania tych kart w biznesie.
około min czytania

Karty przedpłacone wydawane są przez PKO Bank Polski dla przedsiębiorstw i organizacji. Najczęściej ich użytkownikami są pracownicy firm, realizujący zadania w terenie lub masowi odbiorcy usług. Karty prepaid mogą być personalizowane (dla imiennie wskazanych osób) lub niepersonalizowane (na okaziciela).

Kartą prepaid można płacić bezgotówkowo w sklepach i punktach usługowych lub wypłacać gotówkę z bankomatu. Wystarczy doładować ją wybraną kwotą. Zakupy dokonywane są wyłącznie w ramach limitu karty, czyli kwoty, jaką karta przedpłacona została zasilona. To korzystne dla podmiotów, które chcą mieć pełną kontrolę nad środkami firmy i mogą wykonać „doładowanie” w momencie, kiedy wymaga tego sytuacja.

Poznaj najpopularniejsze okoliczności wykorzystania kart przepłaconych:

1. Pieniądze do wykorzystania w delegacji lub podczas jednorazowych eventów (wypłata zaliczek i diet).

W większości przedsiębiorstw zapewnienie pracownikom środków potrzebnych w delegacji jest dość skomplikowane pod względem formalnym. Karty przedpłacone pozwalają pracodawcy na przekazanie pracownikowi dokładnie takiej kwoty, jaka aktualnie jest mu potrzebna. W pozostałym okresie na karcie przedpłaconej nie ma środków i nie można dokonywać nią transakcji. – Dotyczy to zarówno wypłaty zaliczek na delegacje, jak i wypłacenia diet uczestnikom jednorazowych eventów, np. konferencji, lub gościom zapraszanym przez firmy. Karty zamawiane są wtedy pod konkretne wydarzenie. Gdyby środki nie zostały wykorzystane – mogą z powrotem wrócić na konto firmy – wyjaśnia Ewa Sowula, specjalista z Biura Produktów Transakcyjnych PKO Banku Polskiego.

2. Szybkie przekazanie pracownikowi środków na niespodziewane wydatki.

Wyobraź sobie, że jesteś kierowcą w firmie transportowej. Podczas podróży za granicą dochodzi do awarii samochodu, która uniemożliwia dalszą jazdę. Koszty szybkiej naprawy w pobliskim zakładzie mechanicznym znacznie przewyższają kwoty przeznaczone wcześniej na diety, opłaty autostradowe i paliwo. Na szczęście masz kartę prepaid. Firma natychmiast doładowuję twoją kartę do odpowiedniej kwoty i regulujesz rachunek płacąc kartą lub gotówką z bankomatu.

Nic dziwnego, że karty przedpłacone cieszą się dużym zainteresowaniem wśród firm, które zatrudniają wielu kierowców i pracowników terenowych. Najczęściej są to właśnie firmy transportowe oraz przedsiębiorstwa, zatrudniające przedstawicieli handlowych.

– Istnieje możliwość zamówienia kart w złotówkach i w euro, co w przypadku firm transportowych, prowadzących swoją działalność na terenie Unii Europejskiej, ma dodatkowe znaczenie ekonomiczne. Jeśli karta jest zasilana w euro, a płatność jest realizowana w tej walucie, to firma nie ponosi kosztów przewalutowania – wyjaśnia Aneta Pers z Biura Sprzedaży Produktów Transakcyjnych PKO Banku Polskiego.

3. Wypłata bonusów, premii i dodatkowych świadczeń dla pracowników.

Rok dobiega końca, zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, a wydatki związane z przygotowaniem dwunastu tradycyjnych dań oraz zakupem licznych podarków dla rodziny zaczynają być przytłaczające? To te momenty, w których karta prepaid, otrzymana od pracodawcy, może okazać się najlepszym i najbardziej praktycznym prezentem. W przeciwieństwie do większości bonów świątecznych, użytkownik sam decyduje, na co przeznaczy pieniądze.

Wystarczy, że pracodawca zasili kartę określoną kwotą bonusu lub premii (w tym przypadku karty wykorzystywane są do jednorazowych zasileń dla poszczególnych pracowników). Karta prepaid daje większą swobodę w wydatkowaniu premii, bo nie jest ograniczona do jednej sieci sklepów. – Produkt cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze względu na możliwość zastosowania indywidualnego wizerunku na awersie karty. Klient ma możliwość przygotowania i zaproponowania swojego projektu – mówi Aneta Pers.

4. Wypłata świadczeń do dużej liczby odbiorców.

Karty przedpłacone sprawdzają się, gdy dana firma lub organizacja w ramach swojej działalności wypłaca środki wielu odbiorcom indywidualnym. Wśród nich są między innymi szkoły wyższe oraz ośrodki pomocy społecznej.

– Uczelnie wyższe szukają rozwiązań ograniczających koszty obsługi kasowej. Dobrym przykładem jest wydawanie kart dla studentów, uczestników programu wymiany ERASMUS. Gdy student korzysta z banku polskiego, wtedy narażony jest na wysokie koszty obsługi za granicą. Jeśli student korzysta z banku lokalnego – wówczas wysokie koszty przelewów zagranicznych ponosi uczelnia. Dzięki karcie prepaid – jedyne koszty to opłata za wydanie karty oraz prowizja w przypadku wypłaty z bankomatu. To korzystne dla obydwu stron – wyjaśnia Aneta Pers.

Znaczne oszczędności w wyniku wydawania kart przedpłaconych odnotowują również m.in. ośrodki pomocy społecznej, które za ich pośrednictwem wypłacają zasiłki.

5. Realizacja szczególnych potrzeb przedsiębiorców.

Karty przedpłacone można też profilować w taki sposób, żeby spełniały niestandardowe wymagania klienta, np. płatności tylko w wybranych typach sklepów – punktach handlowo-usługowych według kategorii prowadzonej działalności.

– Niedawno wydaliśmy karty służące do zakupu posiłków regeneracyjnych, można nimi płacić wyłącznie w sklepach spożywczych i punktach gastronomicznych – mówi Ewa Sowula. Projekt objął 40 tys. pracowników, którym zgodnie z przepisami pracodawca musiał zapewnić posiłki profilaktyczne. Zamiast – jak dotąd – bonów żywieniowych, otrzymali oni karty płatnicze, na które przelano równowartość tego świadczenia. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.

Marek Wiśniewski