Przyszłość bankowości to cyfrowe usługi dla firm

Dziś banki przestały być instytucjami, które zajmują się pilnowaniem pieniędzy klientów. Coraz bardziej przypominają cyfrowe kombajny oferujące partnerom szereg najróżniejszych usług. Prowadzenie firmowego konta to dopiero wstęp do świata coraz szerszych możliwości.
około min czytania

Era cyfrowa to nie tylko wygoda, jaką daje możliwość korzystania z internetu i aplikacji w smartfonie. To również potężne zmiany właściwie w każdym aspekcie życia. Także w tak konserwatywnej, wydawałoby się, branży jak bankowość.

Potwierdzają to dane. Z raportu „Digital Banking Ecosystem” przygotowanego przez Business Insider Intelligence wynika, że w Stanach Zjednoczonych w 2019 r. aż 11,9 mln Amerykanów rozważało zmianę banku w najbliższym czasie. Powód? Jakość usług cyfrowych. Użytkownicy szukają takiej instytucji, który dostarczy im bardziej spersonalizowane, lepiej dostosowane do ich potrzeb usługi. I to szukają coraz szybciej, bo liczba Amerykanów gotowych zmienić bank w 2019 r. wzrosła o 86 proc. w porównaniu z rokiem 2018.

Z kolei z raportu „Digital Banking Platforms Market – Global Forecast to 2023” opracowanego przez platformę badawczą Knowledgestore wynika, że wartość rynku bankowych usług cyfrowych na całym świecie wzrośnie z 3,3 mld dolarów w 2018 r. do 5,7 mld dolarów w 2023 r. Tempo wzrostu powyżej 10 proc. rocznie najlepiej pokazuje o jak bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku mówimy.

Banki nie mają jednak wyboru. Według analiz firm konsultingowej Accenture nawet 35 proc. bankowych dochodów jest zagrożonych z powodu rewolucji cyfrowej. Wszystko dlatego, że szybciej rozwijające się fintechy są w stanie przejąć sporą część usług teraz oferowanych przez banki – a razem z tymi usługami przejąć ich zyski.

Dlatego też banki, nie chcąc dopuścić do takie sytuacji, inwestują w usługi cyfrowe. Według obliczeń firmy Celent zajmującej się analizami rynku nowoczesnych technologii, budżety na usługi informatyczne sektora bankowego wzrosną o 14 proc. – z 261 mld dolarów w 2018 r. do 297 mld dolarów w roku 2021.

Podobnie te trendy kształtują się w Polsce. Z raportu Mastercard z 2019 r. wynika, że aż 57 proc. rozważa zmianę swojego banku na taki, który jest lepiej przystosowany do świadczenia usług cyfrowych – w tym poprzez smartfony. 12 proc. Polaków zamierza taką zmianę wykonać w ciągu najbliższego roku.

PKO Bank Polski stara się towarzyszyć swoim klientom od pierwszego kroku, który stawiają jako przedsiębiorcy. W tym celu przygotował specjalny system ułatwiający założenie własnej firmy. Teraz można tego dokonać przez system transakcyjny iPKO. Wysyłając jeden wniosek, jednocześnie dokonuje się wpisu do rejestru CEIDG i otwiera rachunek firmowy.

Wśród innych usług cyfrowych, które oferuje Bank, znajduje się choćby aplikacja e-Księgowość, która daje możliwość wygodnego fakturowania, szybki dostęp do płatności, analizę bieżącej sprzedaży i kosztów czy zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Podobnych rozwiązań w ofercie PKO Banku Polskiego jest więcej.

Asystent Firmowy to narzędzie monitorujące przepływy na koncie firmowym i informujące za pomocą SMS-ów o nadchodzących płatnościach. Aplikacja e-Sklep umożliwia szybkie stworzenie sklepu internetowego. Z kolei e-Windykacja ułatwia odzyskiwanie pieniędzy za nieopłacone w terminie faktury, a e-Prawnik pośredniczy w kontakcie z doświadczonymi prawnikami, którzy (online i telefonicznie) pomagają rozwiązać problemy natury prawnej.

Najnowszą usługą w ofercie Banku jest „Dysk w Chmurze”. To rozwiązanie dające przedsiębiorcom dostęp do wirtualnych dysków, na których można przechowywać pliki i e-dokumenty.

Jacek Gawiński