Zakupy przez internet to codzienność epoki koronawirusa. Jak założyć e-sklep?

Pandemia przyspieszyła proces przenoszenia naszego życia do internetu. To, w jakim tempie odbywa się ten proces, najlepiej widać po tym, jak rosną obroty sklepów internetowych. E-commerce staje się stałym punktem rzeczywistości.
około min czytania

W Chinach słowo „kryzys” zapisuje się za pomocą dwóch znaków. Pierwszy oznacza „niebezpieczeństwo”, a drugi – „okazja”. Dokładnie te słowa opisują to, co się wydarzyło z e-commerce w czasie pandemii. 

Zakupy w internecie odpowiedzią na pandemię 

Koronawirus sparaliżował właściwie cały świat. Od roku trzeba uwzględniać różnego rodzaju ograniczenia, zamknięcia, utrudnienia w najprostszych aspektach życia: chodzeniu do szkoły, pracy, robieniu zakupów, uprawianiu sportu. Ale im trudniej funkcjonować w życiu codziennym, tym większą popularnością cieszą się takie terminy jak e-sklep, sklep internetowy, platforma cyfrowa do zakupów, itp. Potwierdzają to dane. 

Informacje Departamentu Handlu USA jednoznacznie wskazują, że w 2020 r. Amerykanie przestawili się na handel w internecie. Na zakupy online wydali w tamtym roku 791,7 mld dolarów – o 32,4 proc. więcej niż w 2019 r. E-commerce stanowił w 2020 r. 14 proc. handlu w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy rok wcześniej odpowiadał za 11 proc. Podobnie sytuacja wygląda w innych krajach. 

W Polsce najpełniej to pokazał raport „Płatności cyfrowe 2020”, opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Z sondażu opublikowanego w tym dokumencie wynika, że 27 proc. Polaków robi w czasie pandemii częściej zakupy przez internet niż przed nią. Z możliwości korzystania z płatności elektronicznych korzysta 47 proc. respondentów – o 3 proc. więcej niż rok i dwa lata temu. 

Najpopularniejsze formy płatności online to: Pay-By-Link (korzysta z niej 35 proc. użytkowników), BLIK (26 proc.) i przelew tradycyjny (22 proc.). 

E-commerce. Co to jest?

Klientów będzie dalej przybywać. Jedna z konsekwencji pandemii, która zostanie z nami na stałe, to fakt, że e-commerce jeszcze bardziej się upowszechni. Narodowa Federacja Handlu Detalicznego (NRF) w USA przewiduje, że sprzedaż przez internet w 2021 r. wzrośnie o 6,5-8,2 proc. Podobny trend zaobserwujemy w innych państwach rozwiniętych i rozwijających się. Także w Polsce. 

Badanie PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” wykazuje, że w 2026 r. polski rynek handlu e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł. Oznacza to, że co roku jego wartość będzie się powiększać średnio o 12 proc. 

Sygnał dla firm jednoznaczny: muszą one szybko przechodzić transformację cyfrową, jeśli chcą utrzymać się na rynku. Dziś nawet małe, lokalne sklepy otwierają swoje witryny internetowe, szukając w ten sposób możliwości dotarcia do nowych klientów – albo utrzymania kontaktu z klientami starymi, którzy z powodu pandemii przestali odwiedzać sklep stacjonarny.

Sklep internetowy. Jak zacząć?

Jak otworzyć sklep internetowy? Dziś możliwości do tego jest więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Można korzystać z pomocy fachowców, którzy przygotują witrynę do e-commerce od podstaw. Można też użyć gotowych rozwiązań, które pozwalają założyć sklep internetowy krok po kroku. Przykładem jest Shoplo.pl – kreator sklepów internetowych, który funkcjonuje w ramach usług oferowanych przez PKO Bank Polski dla małych i średnich przedsiębiorców. Shoplo.pl to narzędzie, które pozwoli stworzyć własny e-sklep, pomoże go prowadzić – a także odpowiednio wypromować. Sklep internetowy musi być funkcjonalny. Dlatego należy zwrócić uwagę nie tylko na oferowane towary i usługi, ale także na możliwości skorzystania z nich. W tym sensie kluczowa jest kwestia płatności. Najlepiej skorzystać z możliwości płacenia on-line z wykorzystaniem tzw. bramek płatności. Za pośrednictwem jednego z operatorów takich bramek (najpopularniejsze w Polsce to Przelewy24, PayU, TPay oraz Dotpay) klient może bezpośrednio ze sklepu internetowego zalogować się do swojego banku i w ten sposób zakończyć płatność. Wygodne jest zwłaszcza posługiwanie się BLIKIEM, zwłaszcza że można to robić nawet… bez wpisywania kodu. Warunkiem jest, aby sklep lub przeglądarka internetowa zostały dodane do zaufanych. Wystarczy wówczas potwierdzić transakcję kodem PIN, np. w aplikacji IKO PKO Banku Polskiego, i gotowe. Innym ważnym aspektem funkcjonalności jest stworzenie systemu sprawnego dostarczania zakupionych towarów. Na rynku istnieje wiele różnych rozwiązań – od klasycznej wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej, przez korzystanie z usług firm dostarczających produkty do paczkomatów lub punków odbioru, po firmy kurierskie przynoszące towary bezpośrednio pod wskazany adres. Ważne, by stworzyć klientom możliwość korzystania z usług dostarczania towaru w możliwie jak najniższej cenie i najlepiej zapewnić różne opcje dostawy.  

Warto też zadbać o to, by e-sklep wyglądał estetycznie, przyciągał wzrok, gdyż na zakupy przez internet dużo częściej decydują się kobiety niż mężczyźni. Z badania „Płatności cyfrowe 2020” wynika, że 61 proc. kupujących to panie. Z możliwości e-commerce najczęściej korzystają mieszkańcy metropolii. Aż 84 proc. Polaków żyjących w miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców deklaruje robienie zakupów przez internet.

Jak wypromować sklep internetowy?

Oczywiście, nie ma żadnej gwarancji, że e-sklep odniesie sukces. W Polsce działa ok. 40 tys. sklepów internetowych, ale rokrocznie znika 6-8 tys. z nich. Powody bywają prozaicznie – od złego pomysłu na własną witrynę, przez niewłaściwą politykę cenową, po słabej jakości zdjęcia służące do prezentacji oferowanych produktów lub inne błędy graficzne.

Trzeba też pamiętać, że środowisko e-commerce jest bardzo konkurencyjne i nie każdy jest w stanie wytrzymać rywalizację. Pod tym względem działają te same mechanizmy, co w klasycznym handlu. Tylko skala się zmienia – w tradycyjnych sklepach głównymi konkurentami są sklepy znajdujące się po sąsiedzku, tymczasem w internecie sąsiadem jest właściwie każda witryna oferująca podobne produkty lub usługi.

Dlatego w świecie e-commerce bardzo ważny jest marketing – własnych produktów oraz usług, ale i własnej witryny. Jak wypromować sklep internetowy? Rozwiązań jest wiele. Począwszy od klasycznych kampanii i akcji reklamowych, przez budowanie własnej pozycji w mediach społecznościowych, po odpowiednią politykę cenową (rabaty, bonusy) i jakościową obsługę klienta. Warto, aby platforma e-commerce, z której skorzystamy zakładając i prowadząc e-sklep, udostępniała narzędzia marketingowe oraz pozwalała na sprzedaż wielokanałową (a więc nie tylko za pośrednictwem własnej strony) np. na Facebooku, Ceneo.pl, Homebook.pl oraz obsługę aukcji w portalach aukcyjnych takich jak Allegro, eBay czy Amazon.

Tomasz Jarosz