2015.03.16

Ponad połowa młodych Polaków myśli o założeniu własnej firmy

Aż 80 proc. osób należących do pokolenia Y (do 35. roku życia) ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości, a 51 proc. potrafi sobie wyobrazić rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. W Polsce odsetek ten stanowi odpowiednio: 83 proc. i 56 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut GfK Group na zlecenie firmy Amway w 38. krajach świata. Głównymi motywatorami samozatrudnienia jest bycie własnym szefem, a także możliwość realizacji autorskich pomysłów.

Ponad połowa młodych Polaków myśli o założeniu własnej firmy

Najbardziej atrakcyjne powody rozpoczęcia prowadzenia własnej firmy od lat są niezmienne. Główne motywatory do pracy na swój rachunek wśród młodych Polaków to:

  • niezależność od pracodawcy (59 proc.) - ten aspekt młodzi Polacy wskazywali częściej niż średnio na świecie (50 proc.);
  • samorealizacja, możliwość realizacji własnych pomysłów - jest bardzo ważna dla 52 proc. z nich (50 proc. wskazań wśród pokolenia młodych z 38. krajów świata);
  • możliwość dodatkowych zarobków - dla 42 proc. Polaków wobec 36 proc. dla osób z pozostałych krajów.

- Z każdym rokiem obserwujemy, że młodzi Polacy coraz częściej myślą o zakładaniu własnego biznesu. Pozytywne postrzeganie przedsiębiorczości przez młode pokolenie Polaków plasuje się powyżej średniej z 38. krajów, w których to nastawienie badaliśmy. Jest to jeszcze bardziej widoczne w porównaniu do niektórych krajów o bogatej tradycji przedsiębiorczości, jak np. Niemcy czy USA. Tam badania pokazują, że młodzi ludzie nie myślą chętnie o zakładaniu własnych firm. Inaczej jest w części tych krajów, gdzie o dobrobyt trzeba powalczyć. Młodzi z tych krajów wykazują znacznie cieplejszy stosunek do przedsiębiorczości - uważa Anna Pietrzak, dyrektor naczelny Amway Polska, Litwa, Łotwa i Estonia.

Młodzi ankietowani przyznają, że łatwiej wystartować z własnym biznesem, kiedy dorasta się w otoczeniu przedsiębiorców i kiedy ma się dobre, praktyczne przykłady osób, które odniosły sukces, pracując na własny rachunek. Jednak to, czego można nauczyć się w szkole, nie jest bez znaczenia.

Według 70 proc. młodego pokolenia z 38. krajów świata przedsiębiorczości można się nauczyć w szkołach podstawowych, średnich i na uniwersytetach. Młodzi Polacy wykazują jeszcze większy optymizm w tym zakresie - uważa tak 77 proc. ankietowanych. W szczególności Chińczycy oraz Meksykanie (w obu krajach po 84 proc.) silnie podzielają to przekonanie, natomiast w przypadku Japonii - uważa tak mniejsza część społeczeństwa (45 proc.).

Oceniając ofertę edukacyjną nauczania przedsiębiorczości w swoich krajach, młodzi respondenci podzielili się po połowie: 46 proc. z nich uznało, że oferta jest satysfakcjonująca, 42 proc., że jest niewystarczająca. W Polsce odsetek ten stanowi odpowiednio: 46 proc. i 45 proc.

Ankietowani na całym świecie stawiają na aspekty praktyczne w nauczaniu przedsiębiorczości. Za najważniejsze elementy działań edukacyjnych w tym zakresie młodzi Polacy uznali: przedsiębiorczość w praktyce, np. tworzenie biznes planów, konkursy, turnieje i symulacje biznesowe, programy prowadzenia minifirm (44 proc.), trening podstawowych umiejętności biznesowych (39 proc.), a także szkolenie umiejętności związanych z przywództwem i zarządzaniem oraz zdolności retoryczne (32 proc.).

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Google wspiera przedsiębiorczość - do 2016 r. przeszkoli 1 mln Europejczyków

Pierwszy biznes

    • Bankofirma

      02018.12.20

      Faktoring – pieniądze zawsze na czas

      Wykonujesz swoją pracę i chcesz dostać za nią należne wynagrodzenie – bez kłopotów i bez zwłoki. Z kontrahentami jednak bywa różnie. Zdarzają się nierzetelni właściciele firm, którzy albo zwlekają z uregulowaniem należności, albo popadają w kłopoty finansowe uniemożliwiające opłacenie faktury. Przed takimi sytuacjami uchroni nas usługa faktoringu w PKO Faktoring, spółki należącej do Grupy PKO Banku Polskiego – proste i szybkie finansowanie obrotowe twojej firmy.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.12.18

      E-sklep szyty na miarę

      Kompleksowe rozwiązania to wygoda, której tak bardzo potrzebujemy w naszym biznesie. Zarządzanie firmą ma być przecież łatwe i szybkie. PKO Konto Firmowe daje zdecydowanie więcej – możliwość zaprojektowania oraz uruchomienia własnego sklepu internetowego, czyli przeniesienia swojej działalności do globalnej sieci.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.12.06

      Rzucili wszystko i wyjechali w Bieszczady. Stworzyli Bjorkowo – niepowtarzalne miejsce rodzinnego wypoczynku

      Mirosław Szulc i Joanna Zwolińska-Szulc porzucili korporacyjną karierę w konsultingu. Dwa lata temu postanowili, że się usamodzielnią. „Po okresie fascynacji miastami i pracą w wielkim biznesie przyszedł czas na zmiany. Na zbliżenie się do natury. Poszukiwanie wewnętrznego spokoju, czystego powietrza i powrotu do sportu” – wspominają w rozmowie z Bankomanią. Przy wsparciu PKO Banku Polskiego zbudowali Bjorkowo – swoje miejsce na ziemi w sercu Bieszczad, do którego zapraszają dziś gości z całego kraju (i nie tylko).

      więcej
    • Bankofirma

      02018.12.06

      Księgowość w firmie – tradycyjnie czy online?

      Utrzymywanie porządku w dokumentach finansowych i należyte wywiązywanie się obowiązków wobec fiskusa to poważne wyzwania stojące przed każdym przedsiębiorcą. Początkujący właściciele firm zazwyczaj nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie księgowego na etat, więc są szczególnie narażeni na błędy rachunkowe, które mogą słono kosztować. Sposobem na uniknięcie problemów jest skorzystanie ze wsparcia księgowego online lub powierzenie firmowych rozliczeń specjalistom z biura rachunkowego na zasadach outsourcingu.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.22

      Rusza szał przedświątecznych zakupów – nie odsyłaj swoich klientów z kwitkiem!

      Mikołaje na sklepowych witrynach, dekoracje na ulicach i w galeriach handlowych, do tego świąteczne promocje w sklepach i coraz większe tłumy – ruszył bardzo gorący okres w handlu. Świąteczna atmosfera zaczyna się w Polsce z roku na rok coraz wcześniej i to już nikogo nie dziwi. Coraz bardziej dziwi natomiast informacja, że sklep nie przyjmuje płatności kartą lub telefonem.

      więcej
    • Bankofirma

      02018.11.21

      Zaczyna się już na plantacjach ziemniaków. Poznaj Super Anioła z Łomży

      Produkują skrobię ziemniaczaną, syrop glukozowy czy grysik – grupa PEPEES jest łomżyńskim Super Aniołem. Firma została nagrodzona podczas lokalnego plebiscytu, którego sponsorem jest PKO Bank Polski.

      więcej
    Pokaż więcej