2014.06.27

Jak nie wpaść w sieć „phishingu”?

Co roku oszustwa internetowe nazywane phishingiem narażają na straty miliony internautów. Nie oznacza to jednak, że od razu należy rezygnować z transakcji internetowych. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Phishing - jak się ustrzec?

Co to jest phishing?

Phishing to oszustwo polegające na podszywaniu się pod firmę lub instytucję, którą znamy, po to by pozyskać od nas prywatne dane. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku korzystania z usług bankowych, gdyż wyłudzenie haseł do kont czy numerów kart kredytowych może narazić nas na kradzież. Najczęściej padamy ofiarą stron internetowych, smsów i wiadomości e-mail stworzonych przez cyberprzestępców w taki sposób, że szatą graficzną, formą i treścią przypominają wiadomości przesyłane przez bank.

Fałszywe e-maile i smsy

Pamiętajmy jednak, że są to fałszywe e-maile i SMS-y, mające na celu nie tylko wyłudzenie od odbiorcy danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów podglądających i śledzących jego działania. Należy więc zachować ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do e-maili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku.

Co zrobić gdy dostaniemy taką wiadomość? Odpowiedź jest prosta - nie odpowiadać, nie korzystać z podanego linku i nie udostępniać danych osobowych, loginu i haseł do konta, kodów jednorazowych, jak również danych dotyczących karty płatniczej – PIN-u, kodu CVV.

Co zrobić jeśli daliśmy się „złapać”?

W przypadku klientów PKO Banku Polskiego jeżeli skorzystaliśmy z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podaliśmy jakiekolwiek dane na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, należy skontaktować się telefonicznie z konsultantem pod jednym z numerów: 801 307 307, (numer dla dzwoniących w kraju) lub +48 81 535 60 60 (numer dla dzwoniących w kraju, z zagranicy i z telefonów komórkowych).

Krzysztof Krzykała
ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej - żelazne zasady

Nowe nie znaczy nieznane