2013.09.04

Proste i szybkie płatności online

Kiedyś stan konta można było sprawdzić wyłącznie w oddziale banku. Teraz wystarczy uruchomić odpowiednią aplikację lub stronę WWW w smartfonie, aby nie tylko dowiedzieć się, ile mamy dostępnych środków, lecz także zarządzać nimi, płacić za zakupy czy wypłacać gotówkę z bankomatów.

Korzystanie z serwisu bankowego przez komórkę wiąże się z równie niewielkim ryzykiem jak używanie do tego celu komputera. Należy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo korzystania z bankowości przez telefon komórkowy związane jest nie tylko z samym systemem transakcyjnym, lecz także ze sposobem łączenia się z internetem.

  • Nie należy logować się do serwisu bankowego, gdy nasz telefon łączy się z siecią za pośrednictwem publicznego, niezabezpieczonego punktu dostępowego Wi-Fi.

Aplikacje komórkowe, takie jak IKO, nie przechowują naszego identyfikatora i hasła, każdorazowo musimy je wprowadzić ręcznie. Dlatego nawet jeśli nasza komórka dostanie się w niepowołane ręce, naszemu kontu nic nie grozi.

Zasady bezpieczeństwa dla użytkowników urządzeń mobilnych:

1. Aktywuj blokadę dostępu do telefonu

Większość urządzeń mobilnych ma funkcję zablokowania dostępu za pomocą hasła lub kodu PIN . To znaczy, że użytkownik nie może skorzystać ze swojego telefonu, jeżeli nie zna tych zabezpieczeń. Włączenie funkcji blokady na stałe będzie dodatkową barierą ochronną.

2. Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe

Dzisiaj telefony, tak jak kiedyś komputery, służą również do przeglądania treści w internecie i w związku z tym są narażone na różne ataki wirusów bądź aplikacji szpiegowskich. Istnieje specjalne oprogramowanie antywirusowe oraz zapory sieciowe przeznaczone do instalacji na urządzeniach mobilnych, które zabezpieczają przed niepożądaną ingerencją z zewnątrz. Dobrym rozwiązaniem jest zainstalowanie tego typu oprogramowania.

3. Bądź świadomym użytkownikiem internetu w urządzeniu mobilnym

Nie klikaj w linki do stron, których pochodzenia nie znasz. Nie ściągaj plików ani załączników e-mailowych, których nie jesteś pewny. Nie instaluj aplikacji z nieautoryzowanych źródeł, dopóki nie upewnisz się, że jest ona zweryfikowana pod kątem bezpieczeństwa i ochrony prywatności.

4. Aktualizuj system operacyjny

Pamiętaj, aby nowe wersje oprogramowania twojego urządzenia mobilnego instalować, jak tylko się pojawią. Najczęściej łatają one wszelkie „dziury” w dotychczasowych zabezpieczeniach.

5. Nie stosuj łatwych do odgadnięcia kodów PIN

Takich jak na przykład 0000 czy 1234. Nie powinno się również zapisywać ich w pamięci telefonu lub w portfelu, ponieważ w przypadku kradzieży złodziej łatwo otrzyma dostęp np. do płatności mobilnych. W sytuacji, w której istnieje podejrzenie, że PIN poznały nieuprawnione osoby, należy niezwłocznie go zmienić. Staraj się tworzyć różne kody i nie stosować jednego we wszystkich wymaganych miejscach.

6. Unikaj oddawania urządzenia innemu użytkownikowi

Jeśli jednak musisz je przekazać lub oddać do serwisu, pamiętaj, aby najpierw usunąć ewentualne SMS-y otrzymane od Banku, pliki tymczasowe oraz historię przeglądarki, ponieważ mogą się tam znajdować informacje poufne. Pamiętaj również o wylogowaniu się ze wszystkich aplikacji do obsługi bankowości mobilnej i płatności mobilnych.

  • Przy zachowaniu podstawowych zasad, korzystanie z aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego jest zupełnie bezpieczne.

Dodatkowo każda płatność wymaga podania kodu IKO, który jest ważny tylko przez dwie minuty (klient może ten czas jeszcze skrócić), więc trudno wykorzystać go do innej transakcji, niż życzyłby sobie tego właściciel.

Każda większa płatność wymaga nie tylko podania kodu, lecz także wprowadzenia PIN–u do aplikacji IKO, który zna tylko klient. Użytkownik może skorzystać z domyślnych limitów na transakcje ustalonych przez Bank lub zmienić je na inny profil predefiniowany – komfortowy (bardzo mało ograniczeń związanych z transakcjami) lub zawsze z kodem PIN (dla zachowania większego niż standardowy poziomu poczucia bezpieczeństwa). Może również wybrać profil „użytkownika” i całkowicie spersonalizować limity, np. wyłączając ograniczenia kwotowe na transakcje w bankomatach i włączając dodatkowe obostrzenia w przypadku przelewów na numer telefonu.

  • W przypadku kradzieży telefonu z zainstalowaną aplikacją IKO należy niezwłocznie zgłosić ten fakt do Banku i wydać dyspozycję zablokowania aplikacji. Można to zrobić za pośrednictwem serwisu internetowego, infolinii lub w oddziale Banku. Jednocześnie można samodzielnie zablokować aplikację w serwisie internetowym iPKO (także w jego wersji mobilnej).

Zakupy w internecie – bezpieczne płatności bez karty i gotówki

Niemal cały świat robi zakupy lub płaci za usługi przez Internet – z raportu E-commerce w Polsce 2012 przeprowadzonego przez firmę Gemius wynika, że niemal trzy czwarte Polaków deklaruje wykonanie przynajmniej jednego zakupu online. Badania pokazują również, że bardzo często wybieramy płatność przy odbiorze, co niejednokrotnie podwyższa cenę transakcji, lub płatność w Internecie kartą kredytową. Do której grupy zakupowiczów należymy i czy wiemy, że mamy jeszcze wygodniejszą możliwość robienia wirtualnych zakupów?



„Płacę z iPKO ”, „Płacę z Inteligo” – natychmiastowa płatność za zakupy bez użycia karty

Bez względu na to, czy jesteś posiadaczem konta z oferty PKO Banku Polskiego czy Inteligo, możesz płacić za wirtualne zakupy bez podawania numeru karty czy wypełniania formularza przelewu – twój Bank zrobi to za ciebie, pobierając dane dotyczące zakupów ze sklepu. Nie ponosisz za to żadnych dodatkowych opłat!

  • Jak to działa?
    1. Przechodząc w sklepie do płatności internetowych, wybierz „Płacę z Inteligo” lub „Płacę z iPKO”. Zostaniesz automatycznie przeniesiony do logowania do swojego konta.

    2. Pojawi się gotowy formularz przelewu. Jedyne, co trzeba teraz zrobić, to wybrać rachunek, z którego planujesz dokonać płatności. Jeśli chcesz, możesz dopisać dodatkowy komentarz. Potwierdź operację kodem ze swojego narzędzia autoryzacyjnego (karta kodów, kody SMS lub token).

    3. Po zatwierdzeniu operacji płatność jest już na rachunku odbiorcy. Jeżeli chcesz, żeby sprzedający został natychmiast poinformowany o twojej płatności, poczekaj na automatyczne przeniesienie na stronę sklepu.

    4. Zamówienie zostało złożone i opłacone. Cała płatność przebiegała w twoim koncie bankowym. Sprzedawca otrzymał informację o powodzeniu operacji i wie, że już może wysłać zamówione przez ciebie zakupy. Ważne: sklep nie otrzymał żadnych twoich danych bankowych.

Czy może być jeszcze prościej i wygodniej?
Tak! Z nowoczesną aplikacją mobilną IKO klienci PKO Banku Polskiego mogą płacić za wirtualne zakupy bez użycia karty oraz bez logowania do swojego konta bankowego. Sprawdź, jakie to łatwe:
1. Po zrobieniu zakupów wybierz „Płacę z IKO”.
2. Z ekranu swojej aplikacji IK O odczytaj kod i podaj go na stronie sklepu.
3. Potwierdź transakcję w telefonie i gotowe – potwierdzenie transakcji otrzymasz zarówno na stronie WWW , jak i w komórce.

  • Zwrot zakupów
    Płatność internetowa poszła sprawnie, ale zakupy się nie udały.
    Zwykła rzecz, zdarza się każdemu. Dlatego przypominamy: prawo jest po twojej stronie – jeśli zamówiony przez internet towar jest uszkodzony, nie spełnia twoich oczekiwań albo zmieniłeś zdanie, możesz zwrócić go sprzedawcy. Masz na to 10 dni, licząc od daty odbioru zakupów. Pamiętaj, odsyłając towar trzeba załączyć pisemne oświadczenie (wzory publikowane są na stronach internetowych sklepów).

Marta Sadowska, Justyna Białowąs,
Biuro Sprzedaży Internetowej

loaderek.gifoverlay.png