2015.06.22

Wakacje z iPKO. Odcinek 2: zlecenie stałe, definiowanie odbiorcy, polecenie zapłaty

Dzięki dostępowi do serwisu iPKO zarządzanie osobistymi finansami możemy zabrać ze sobą po prostu wszędzie! Są rozwiązania, dzięki którymi nasze zobowiązania realizują się same.

O tym, że serwis iPKO jest praktycznym narzędziem pozwalającym na łatwe zarządzanie swoimi finansami, można się przekonać bardzo szybko. Zwłaszcza jeśli w systemie ustawimy sobie przydatne funkcjonalności. Warto skorzystać z opcji „zlecenie stałe” pozwalającej terminowo opłacać bieżące rachunki i w iPKO ustawić funkcję do regulowania cyklicznych płatności – tej samej wysokości, co miesiąc, np. abonament za internet, telewizję kablową, prąd, czynsz czy telefony. Ułatwi nam to życie również po powrocie z urlopu, kiedy nie trzeba będzie jednorazowo robić kilku opłat.

Zdefiniowanie zlecenia stałego wymaga jedynie wypełnienia prostego formularza. Po zalogowaniu się do nowego iPKO, trzeba wejść w zakładkę „Transakcje”, a następnie w boks „Zlecenia stałe” i uzupełnić wszystkie pola. W formularzu należy wskazać datę najbliższej realizacji, częstotliwość oraz datę zakończenia zlecenia lub też zaznaczyć, że dana płatność będzie realizowana bezterminowo. Można również podać nazwę własną zlecenia stałego, aby w przyszłości łatwiej było ją znaleźć na liście wszystkich zleceń. Z kolei z drugiej strony arkusza należy wypełnić dane dotyczące odbiorcy.

W iPKO w prosty sposób można też dodać zdefiniowanego odbiorcę. Wówczas w menu „Transakcje” trzeba kliknąć w kafelek „Odbiorcy”, a następnie „Nowy odbiorca krajowy” i wypełnić formularz ze wszystkimi danymi niezbędnymi do przelewu.

Praktyczną formą rozliczeń, którymi nie musimy zaprzątać sobie głowy podczas urlopu, jest polecenie zapłaty, czyli zezwolenie na pobieranie z naszego rachunku okresowych opłat firmom dostarczającym nam usługi, np. energetyczne czy telekomunikacyjne. W tym przypadku należy wypełnić otrzymany od kontrahenta formularz, a dostawca dopełni wszelkich formalności i automatycznie otrzyma należną za dany okres kwotę. iPKO pozwala przeglądać transakcje i polecenia zapłaty wykonane w ramach danego rachunku, a także umożliwia odwołanie (pojedynczej) transakcji polecenia zapłaty. Każde zrealizowane polecenie zapłaty może zostać odwołane, jeśli nie zostały przekroczone terminy (56 dni dla osób fizycznych, 5 dni roboczych dla firm, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych). Na rachunek zostanie zwrócona pobrana wcześniej kwota powiększona o należne odsetki.

Joanna Fatek
Ekspert PKO Banku Polskiego

  • Pamiętaj o bezpieczeństwie!

    Najważniejsze zasady to:

    • Sprawdź, czy połączenie jest szyfrowane, czy adres strony w oknie przeglądarki wygląda tak: https://www.ipko.pl/nowe (lub w przypadku korzystania jeszcze z poprzedniej wersji serwisu: https://www.ipko.pl) oraz czy na pasku na dole ekranu lub przy polu adresowym pojawia się ikona z zamkniętą kłódką.
    • Uważaj na pojawiające się w sieci nowe wirusy i przeprowadzaj częste aktualizacje oprogramowania antywirusowego.
    • Aktualizuj oprogramowanie systemu operacyjnego i przeglądarek internetowych.
    • Nie odpowiadaj na wiadomości e-mailowe, których autorzy proszą o twoje dane, np. ujawnienie ich lub zweryfikowanie.
    • Pamiętaj, że system Banku nigdy nie poprosi o podanie kilku kodów (z karty kodów lub wygodniejszych kodów SMS). Jeden kod służy do potwierdzenia jednej dyspozycji. Wyjątkiem jest tylko konieczność użycia dwóch kodów podczas aktywacji lub zmiany nowego narzędzia autoryzacji.

Czytaj także:

Wakacje z iPKO. Odcinek 1: aktywacja

loaderek.gifoverlay.png