2015.02.09

BLIK wystartował!

System płatności mobilnych BLIK, zbudowany na bazie aplikacji IKO PKO Banku Polskiego, jest już dostępny dla klientów 6 banków: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, w tym Orange Finanse oraz PKO Banku Polskiego i Inteligo.

Kilkanaście milionów klientów 6 banków może płacić i wypłacać telefonem w ramach jednolitego standardu płatności mobilnych BLIK. W aplikacjach mobilnych poszczególnych banków udostępniono dziś funkcję płatniczą w postaci kodu BLIK, którym można autoryzować transakcje w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłaty gotówki w bankomatach bez użycia karty. W kolejnych miesiącach planowane jest wprowadzenie również możliwości dokonywania przelewów na numer telefonu (P2P) pomiędzy użytkownikami banków uczestniczących w projekcie – obecnie z funkcji przelewania środków na numer telefonu mogą korzystać jedynie posiadacze aplikacji IKO.

Klienci PKO Banku Polskiego – w tym Inteligo – bardzo łatwo odnajdą kod BLIK w aplikacji IKO – znajduje się on na ekranie głównym aplikacji. Czek BLIK można utworzyć po kliknięciu w ikonkę Czeki BLIK w menu głównym aplikacji IKO lub wybierając ją w karuzeli.

W pierwszej kolejności użytkownicy aplikacji mobilnych obsługujących transakcje BLIK będą mogli płacić telefonem w około 7 tysiącach terminali w sklepach obsługiwanych przez eService (sieć e-Service jest sukcesywnie migrowana do systemu BLIK i każdego dnia powiększa się o kilkaset kolejnych terminali płatniczych) oraz w około 5 tysiącach sklepów internetowych obsługiwanych przez DotPay. Już od dziś mogą też wypłacać gotówkę telefonem w ramach BLIK z 5,5 tysiąca bankomatów PKO Banku Polskiego, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK oraz ING Banku Śląskiego. Listę miejsc akceptujących płatności można znaleźć w aplikacjach mobilnych każdego z banków.

Od momentu startu projektu, na ekranie głównym aplikacji IKO będzie prezentowany kod BLIK, którym będzie można potwierdzić transakcje zarówno w miejscach akceptujących płatności IKO, jak i płatności BLIK. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo nadal mogą dokonywać płatności w dotychczasowej sieci akceptacji IKO obejmującej około 70 tysięcy terminali płatniczych eService, 10 tysięcy sklepów internetowych, 3 tysiące bankomatów PKO Banku Polskiego i ponad 3 tysiące maszyn sieci Euronet, a teraz również dodatkowo bankomaty banków partnerskich: Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK oraz ING Banku Śląskiego.

- Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce. Z bankowości mobilnej korzysta dziś 3,5 mln osób, liczba ta dynamicznie rośnie, a kanał mobilny staje się najczęstszym miejscem kontaktu i wykonywania podstawowych operacji przez klientów. To w połączeniu z projektem, jakiego w Polsce jeszcze nie było, daje duże nadzieje na to, że Polacy przekonają się w jeszcze większym stopniu do płatności telefonem i bankowania przez komórkę – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego, inicjator przedsięwzięcia.

Po raz pierwszy tego typu projekt tworzony jest przez wiodące instytucje finansowe, które na co dzień konkurują ze sobą. Łączny udział uczestniczących w projekcie banków w rynku komercyjnych instytucji finansowych pod względem liczby klientów z dostępem do bankowości elektronicznej przekracza 70 proc. Stworzenie lokalnego standardu płatności mobilnych w Polsce, ze względu na innowacyjny charakter projektu, wpłynie pozytywnie na obrót bezgotówkowy, a przez to na efektywność gospodarczą.

Wspólny, międzybankowy projekt budowy standardu płatności mobilnych zrodził się w wyniku inicjatywy PKO Banku Polskiego. Technologicznie system BLIK opiera się na mechanizmie aplikacji IKO, a więc na jednorazowych 6-cyfrowych kodach. Dziś z IKO korzysta już niemal ćwierć miliona klientów, a dzięki rozszerzeniu projektu na klientów największych polskich banków, liczba Polaków korzystających z płatności mobilnych będzie dynamicznie rosła.

Więcej informacji o aplikacji IKO znajduje się na dedykowanej stronie: www.pkobp.pl/aplikacja-iko/blik, zaś o BLIKU – na stronie www.polskistandardplatnosci.pl.

 

Karolina Tomczak

ekspert PKO Banku Polskiego