2015.03.18

Wszystko o IKO. Odcinek 3: płacenie kodem BLIK z aplikacji IKO w sklepach tradycyjnych

Zapomniałeś portfela, a musisz coś kupić w sklepie? Nic straconego! Telefonem z zainstalowaną aplikacją IKO możesz zapłacić w 80 tys. terminali płatniczych w całej Polsce - są one oznaczone logiem IKO lub BLIK. Jak płacić w sklepie kodem BLIK lub czekiem BLIK z aplikacji IKO - radzi Bankomania.

Płatność w sklepie kodem BLIK

Stojąc w kolejce do kasy, uruchom aplikację IKO i zaloguj się kodem PIN nadanym przy aktywacji. Na ekranie startowym aplikacji wyświetli się 6-cyfrowy kod BLIK służący do potwierdzania transakcji. Po podliczeniu należności za zakupy, poinformuj sprzedawcę, że chcesz zapłacić telefonem przy użyciu kodu BLIK. Sprzedawca wprowadzi kwotę zakupów w terminalu płatniczym i poprosi Cię o podanie kodu BLIK (w zależności od rodzaju terminala klient wpisuje go samodzielnie na tradycyjnym terminalu sklepowym do obsługi kart lub podaje kod sprzedawcy, który wpisuje go bezpośrednio w terminalu płatniczym).

Następnie potwierdzasz transakcję w aplikacji IKO przyciskiem "TAK" lub kodem PIN do aplikacji (w zależności od kwoty zakupów i Twoich indywidualnych ustawień bezpieczeństwa). Domyślnie aplikacja nie poprosi o potwierdzenie transakcji na kwotę niższą niż 20 zł, ale w serwisie transakcyjnym iPKO/Inteligo (w zakładce IKO) możesz te limity dowolnie zmieniać. Po zrealizowaniu transakcji otrzymasz od sprzedawcy wydruk potwierdzający dokonanie płatności mobilnej. Potwierdzenie pojawi się również na ekranie telefonu w aplikacji IKO.

Płatność w sklepie czekiem BLIK

Stojąc w kolejce, przygotuj 9-cyfrowy kod BLIK. Jeśli wygenerowałeś go samodzielnie w aplikacji IKO i zapisałeś go w trybie offline (czyli podczas tworzenia go zaznaczyłeś, że ma być widoczny bez konieczności logowania się do aplikacji lub nawet bez konieczności połączenia z internetem), znajdziesz go przed zalogowaniem pod przyciskiem "Czeki":

IKO - czeki

Jeśli natomiast czek BLIK otrzymałeś od innej osoby, jego numer możesz odczytać na przykład z SMS-a lub po prostu z kartki. Pamiętaj, że oprócz 9 cyfr czeku, musisz znać tez hasło autoryzujące transakcję dokonywaną czekiem. Hasło to ustala użytkownik aplikacji IKO w serwisie bankowości internetowej iPKO/Inteligo lub w serwisie do zarządzania portmonetką IKO (portmonetka.pkobp.pl). Po podliczeniu należności za zakupy, poinformuj sprzedawcę, że chcesz zapłacić telefonem przy użyciu BLIK.

Sprzedawca wprowadza kwotę zakupów w terminalu płatniczym, a następnie klient wpisuje na tradycyjnym terminalu sklepowym do obsługi kart 9-cyfrowy numeru czeku BLIK, potwierdzając go następnie (zgodnie z instrukcjami terminala płatniczego) 4-cyfrowym PIN-em do czeków. To wszystko - transakcja została zrealizowana!

Ważne jest to, że nie musisz wydawać całej kwoty, na jaką został wygenerowany czek BLIK - niewykorzystane środki wrócą po zakończeniu transakcji na konto osoby, która utworzyła w swojej aplikacji czek BLIK. Ma on jednak z góry ustaloną ważność, więc jeśli jego termin się przedawni, nie będzie można go już wykorzystać. W każdej chwili można wygenerować nowy czek BLIK w aplikacji IKO.

  • Alternatywnie, jeśli zapomniałeś portfela, ale masz przy sobie telefon, możesz także wypłacić gotówkę za pomocą IKO z jednego z ponad 10 tysięcy bankomatów w całej Polsce i zrobić zaplanowane zakupy w sklepie, płacąc gotówką.

Karolina Tomczak
Ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Wszystko o IKO. Odcinek 1: aktywacja

Wszystko o IKO. Odcinek 2: wypłata gotówki z bankomatu kodem i czekiem BLIK