2013.11.18

Netykieta, czyli o zasadach aktywności w sieci

Każdy ma dowód osobisty. To oficjalny dokument potwierdzający tożsamość. Jednak w erze Facebooka to profil w internecie jest naszą wizytówką. Warto zastanowić się nad tym, co zdjęcia i wpisy mówią o nas społeczności internetowej.

Smartfony, tablety, e-maile, media społecznościowe sprawiają, że świat rzeczywisty i wirtualny przenikają się. Facebook czy Twitter to doskonałe media, które pomagają w codziennym życiu, a dzięki zasięgowi mogą zdziałać cuda i zjednoczyć ludzi w ważnej dla nich sprawie. Ale to, w jaki sposób wykorzystamy ich możliwości, zależy tylko od nas.

Prawo obowiązuje także w sieci

Zasady zachowania pracownika w biurze określają regulaminy, których należy przestrzegać. Nie ma natomiast jasnych i skodyfikowanych reguł postępowania, które wskazywałyby, co pracownik może, a czego nie powinien robić w internecie. Istnieją jednak niepisane zasady rządzące dyskusjami i zachowaniami użytkowników w sieci. Noszą nazwę netykieta - od netu (czyli sieci) oraz etykiety (zbioru zasad właściwego zachowania). Są to reguły, które obowiązują użytkowników internetu na całym świecie.

Najbardziej popularnymi zachowaniami sprzecznymi z netykietą są:

  • spamowanie - zasypywanie innych użytkowników informacjami o podobnej treści i wymowie (np. reklamowymi, obraźliwymi)
  • trolling - działanie, którego celem jest ośmieszenie lub obrażenie innych użytkowników poprzez zamieszczanie kontrowersyjnych, napastliwych i nieprawdziwych informacji
  • hejterstwo - obrażanie innych, krytykanctwo, wyśmiewanie się i udzielanie agresywnych wypowiedzi w internecie (np. w komentarzach, pod artykułem czy w dyskusji na forum/w serwisie społecznościowym)
  • Trzeba również pamiętać o tym, że w wirtualnym świecie nasze czyny są jak najbardziej realne i za wszelkie zachowania sprzeczne z polskim prawem (jak np. grożenie czy mowę nienawiści) odpowiemy przed rzeczywistym sądem.

Prywatnie czy służbowo?

Dziś firmy rekrutujące pracowników szukają informacji o nich także w sieci. W interesie każdego profesjonalisty jest troska o to, aby to, co znajduje się o nas w internecie, było dobrą wizytówką. Dlatego warto:

  • stworzyć profil w serwisie dla profesjonalistów (np. LinkedIn, GoldenLine) i dbać o jego aktualizację
  • być aktywnym w serwisach eksperckich - udzielać się w grupach branżowych, śledzić ogłoszenia i wydarzenia szkoleniowe, rekrutacyjne itp.
  • zadbać o spójność wizerunku - m.in. używać zdjęć, które będą prezentować nas jako profesjonalistów

Dobrze postrzegane jest również to, gdy pracownik pozytywnie wypowiada się na temat swojego byłego pracodawcy. Dlatego - choć łatwo ulec emocjom, pisząc komentarze i opinie w sieci - trzeba pamiętać, że to, co publikujemy, wpływa na nasz wizerunek.

Aby o niego zadbać:

  • nie publikuj w sieci wpisów obraźliwych czy emocjonalnych - wobec pracodawcy, konkurencji, innych pracowników czy kolegów
  • nie prowadź dyskusji na temat firmy, w której jesteś zatrudniony, jeśli nie jesteś do tego powołany; w każdym przedsiębiorstwie są osoby odpowiadające za jego wizerunek;
  • pomyśl, zanim coś opublikujesz
  • nie pisz postów na portalach społecznościowych w godzinach pracy - nie świadczy to dobrze o tobie jako pracowniku
  • pamiętaj, że serwisy społecznościowe dają możliwość ograniczenia widoczności niektórych treści i decydowania o tym, co prezentujemy tylko znajomym, a co jest informacją publiczną

Jako pracownicy wszyscy jesteśmy ambasadorami naszego Banku, dlatego aktywność wypowiedzi w biznesowych portalach społecznościowych typu LinkedIn, GoldenLine czy blogach pozwalają zaprezentować swoją wiedzę zawodową.

 - Nowoczesny świat zmienia popularne powiedzenie z "jak cię widzą, tak cię piszą" na "tak cię widzą, jak ty piszesz" - przypomina Jolanta Jakóbczyk, dyrektor Biura Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Cenny wizerunek

Bycie pracownikiem, profesjonalistą to element tożsamości każdego człowieka. Dzięki dobrej pracy można zyskać pieniądze, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa i osiągnąć równowagę w życiu.
W dzisiejszych czasach trudno jest być dobrym pracownikiem, nie mając odpowiedniego wizerunku, także w internecie. Dzięki niemu bowiem można rozszerzyć swoje kompetencje (np. znajdując szkolenia czy kursy w serwisach dla profesjonalistów), nawiązywać nowe kontakty zawodowe, rozwijać współpracę z ludźmi z innych krajów, a także znajdować nowe wyzwania zawodowe.

Marcin Żukowski

MintMedia

loaderek.gifoverlay.png