2014.12.16

Wiedźmin - markowy bohater

Wiedźmin - postać z książki Andrzeja Sapkowskiego, jest znany na całym świecie. Nie tylko wśród miłośników literatury science-fiction, ale przede wszystkim gier komputerowych. Od niedawna jest także marką samą w sobie i synonimem doskonale rozwijanego biznesu.

Wiedźmin - markowy bohater
Źródło: http://thewitcher3.pl

Gdy prawie 30 lat temu Andrzej Sapkowski pisał opowiadanie "Wiedźmin" na konkurs miesięcznika "Fantastyka", nie mógł podejrzewać, że stworzona przez niego postać białowłosego zabójcy potworów zrobi międzynarodową karierę. Życie celebryty zaczął w momencie, gdy stał się bohaterem gier komputerowych powołanych do życia przez firmę CD Projekt, która w 2014 r. zyskała miano Młodej Marki Sukcesu.

Wrota do sukcesu

Wiosną 1994 r. Marcin Iwiński i Michał Kiciński, fani gier i przyjaciele z liceum, założyli firmę CD Projekt (czyt. "ce-de"). Zaczynali od sprzedaży importowanych gier komputerowych. Znali się na tym, bo sami byli zapalonymi graczami i świetnie wyczuwali potrzeby rynku. Z czasem postawili na pełne lokalizowanie (tłumaczenie) gier na polski rynek - łącznie z dubbingiem.

Przełomem była gra RPG "Baldurs Gate" firmy BioWare, której polska edycja powstała w 1999 r. Jej największymi atutami była znakomita obsada dubbingowa (m.in.. Piotr Fronczewski, Wiktor Zborowski, Krzysztof Kowalewski, Marian Opania i Jan Kobuszewski) oraz dbałość o szczegóły. Grę sprzedawano w pudełku z książką, zalakowaną mapą, obszerną instrukcją oraz pakietem pięciu CD - jak przystało na największą, w pełni lokalizowaną grę komputerową RPG na polskim rynku.

To doświadczenie, a także zarobione pieniądze i współpraca z BioWare, miały zaowocować wydaniem pierwszej części "Wiedźmina".

Początek sagi

Pierwsze wzmianki o grze na podstawie prozy Sapkowskiego pojawiły się jeszcze zanim autor skończył ostatnie tomy słynnej sagi - już w 1997 r. firma Metropolis Software zapowiadała premierę gry akcji z Geraltem z Rivii, ale nigdy jej nie wydała.

Dopiero w 2002 r. kiedy do, nomen omen, gry o Wiedźmina dołączyła firma CD Projekt zaczęto prace nad grą "Wiedźmin". Po pięciu latach, 28 października 2007 r., na rynku pojawił się "Wiedźmin" ("The Witcher") i od razu stał się hitem sprzedażowym (4 mln egzemplarzy). I choć przychody nie zwróciły kosztów przedłużającej się produkcji, to pozwoliły firmie na dalszy rozwój, w tym otwarcie serwisu Good Old Games w 2008 r. - z czasem przekształconego w gog.com, który zajmuje się sprzedażą klasycznych gier sprzed lat oraz gier twórców niezależnych, a od 2014 r. - także filmów. I oczywiście "Wiedźminów".

Ciąg dalszy nastąpi…

Po sukcesie pierwszej części, na przełomie 2007 i 2008 r. ruszyły prace nad drugą. Premiera gry "Wiedźmin: Zabójcy królów" na komputery PC nastąpiła wiosną 2011; rok później "dwójka" trafiła także na konsole Xbox 360.

Produkcja polskiego, choć coraz bardziej multikulturowego studia CD Project RED, znów podbiła serca graczy i krytyków na całym świecie. Stała się wizytówką polskiej branży gier. Nic dziwnego, że na zapowiedź kolejnej części nie trzeba było długo czekać - wstępne prace nad grą "Wiedźmin 3: Dziki gon" rozpoczęły się jeszcze przed premierą części drugiej. Ale termin premiery pierwotnie zapowiadany na 4 kwartał 2014 roku przesunięto na maj 2015.

Rozwój przez inwestycje

Rynkowy odbiór nowej części nie powinien być zaskoczeniem. Dzięki tej grze, firma założona na początku lat 90., dwie dekady później stała się notowanym na giełdzie liderem polskiego rynku gier. Debiut na GPW w 2011 r. umożliwiła fuzja z Optimus SA. i utworzenie spółki CD Projekt Investment, która jest właścicielem CD Projekt oraz studia CD Projekt RED (tworzącego serię "Wiedźmin" i pracującego nad grą "Cyberpunk 2077"), serwisu gog.com, a także marki cdp.pl, zajmującej się rozpowszechnianiem gier i filmów oraz e-booków i e-komiksów na rynku polskim. Kilkanaście miesięcy po debiucie giełdowym nazwa spółki została zmieniona na CD Projekt Spółka Akcyjna.

  • CD Projekt jest właścicielem rozpoznawanej na całym świecie marki "Witcher", a także tegorocznym laureatem prestiżowego tytułu "Młoda Marka Sukcesu". Firma została zwycięzcą w konkursie organizowanym przez "Rzeczpospolitą" i PKO Bank Polski. Doceniono jej innowacyjność, dynamikę marki oraz kondycję finansową. A wszystko dzięki pasji dwóch ludzi, szczęściu i opowiadaniu "Wiedźmin" Andrzeja Sapkowskiego z 1986 roku.

Marcin Sikora
Redakcja CI

Czytaj także:

Nagrody Grand Press rozdane

Odkrywanie Średniowiecza w Muzeum Narodowym

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png