2017.01.13

Bank pełen Talentów

Wsparcie w rozwoju zawodowym najbardziej zaangażowanych pracowników i zachęcenie ich do budowania kariery w Banku – to były najważniejsze cele trwającego ponad półtora roku Programu Talenty. Jego realizacja pozwoliła wzmocnić kulturę organizacyjną nastawioną na współpracę, kreatywność, otwartość na zmiany i wymianę wiedzy.

Bank pełen Talentów

Został on przygotowany w odpowiedzi na założenia strategii Banku na lata 2013-2015 „Codziennie najlepszy”. Na potrzebę uruchomienia programu ukierunkowanego na rozwój i wykorzystanie talentów pracowników wskazywały także cyklicznie badania zaangażowania i satysfakcji.

Kto lepszy, ten pierwszy

Do udziału w Programie mógł zgłosić się każdy pracownik spełniający określone kryteria dotyczące m.in. wyników oceny okresowej, realizacji celów, stażu pracy i zajmowanego stanowiska. Pierwszym etapem było wypełnienie formularza zgłoszeniowego, a o przejściu do kolejnego decydowały wyniki analizy osiągnięć kandydata istotnych z punktu widzenia udziału w Programie. Na kolejnym etapie kandydaci wypełniali kwestionariusz preferencji zawodowych. Na tej podstawie wybierana była dla nich ścieżka rozwoju: Sukcesorzy mieli przygotowywać się do roli menedżera sieci sprzedaży, a Innowatorzy – do roli lidera zmian i innowacji. W dalszej kolejności odbyła się sesja Assessment Center (proces, który pozwala na zebranie informacji o wiedzy, umiejętnościach i postawach jego uczestników). Ostatecznie z grupy 681 kandydatów, do udziału w Programie zaproszonych zostało 145 osób.

Intensywnie od startu do mety

Szczęśliwców czekały miesiące intensywnej pracy. W ramach ścieżki Innowator powstało 6 grup projektowych, które realizowały nowatorskie inicjatywy na potrzeby różnych obszarów biznesowych Banku. Uczestnicy ścieżki Sukcesor rozwijali kompetencje menedżerskie. Każdy z Sukcesorów czy Innowatorów brał udział m.in. w projektach sponsorowanych przez wybranych menedżerów Banku, działaniach ukierunkowanych na rozwój umiejętności zarządzania zespołami sprzedażowymi, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań lub korzystał z inspirujących spotkań z praktykami biznesu i realizował własne zadania rozwojowe.

Na potrzeby Programu powstała wewnętrzna platforma komunikacyjna zapewniająca wszystkim Talentom bieżący dostęp do materiałów projektowych, materiałów ze spotkań i warsztatów, indywidualnych planów działań oraz polecanej listy lektur. Utworzona została również dedykowana skrzynka mailowa.

Kamienie milowe

Program wystartował w marcu 2015 roku. Rozpoczęły go warsztaty, które nie tylko przybliżyły uczestnikom jego ideę, ale także umożliwiły wzajemne poznanie się i nawiązanie kontaktów. Wydarzenie było okazją do rozmów z menedżerami reprezentującymi różne obszary biznesowe Banku, a także sponsorami projektów. Każdy miał za zadanie przygotować indywidualny plan działań rozwojowych (tzw. PlanT). Innowatorzy podzielili się na zespoły projektowe, a Sukcesorzy określili model idealnego menedżera sprzedaży. Podsumowanie realizacji swoich działań rozwojowych, podzielenie się doświadczeniami oraz dalsza praca nad rozwojem umiejętności były tematem kolejnego spotkania w czerwcu (po około trzech miesiącach). Bankowe Talenty otrzymały wsparcie w postaci m.in. panelu dyskusyjnego „W drodze do mistrzostwa” oraz warsztatów „Siła współpracy – zasady mistrzów aikido”. Innowatorzy uczestniczyli dodatkowo w warsztatach „Jak rozwijać kreatywność”, a Sukcesorzy w szkoleniu „Egzekwowanie zobowiązań w zespole sprzedażowym”. 

Mottem kolejnego, jesiennego spotkania uczestników było hasło „Jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana” - autorstwa Petera Druckera. Odbyło się ono w stolicy Małopolski, gdzie siedzibę ma Stowarzyszenie Siemacha, skupiające ludzi zaangażowanych w pomoc dzieciom i młodzieży, którzy wprowadzają zmiany w swoim otoczeniu. To z nimi spotkali się podczas warsztatów Innowatorzy i Sukcesorzy. Wspólnie zmierzyli się z tematem przeprowadzania ludzi przez zmianę oraz dyskutowali m.in. o roli lidera w inicjowaniu zmian.

Przełamywanie barier

Innowatorzy i Sukcesorzy spotkali się pod koniec listopada 2016 roku, aby podsumować efekty półtorarocznej pracy. Zdaniem Czesława Szczepanika, dyrektora Oddziału 1 w Szprotawie, dzięki udziałowi w programie poznał w praktyce pracę nad projektami, zasady tworzenia procedur i ważnych ludzi, którzy administrują produktami. Uważa, że ta wiedza pomogła podnieść jakość pracy jego zespołu i ułatwiła obsługę klienta.  -  Największą jednak frajdą była współpraca z ludźmi, którym chce się chcieć. Dla których innowacyjność, pomysłowość i szukanie rozwiązań zawsze bierze górę nad podejściem: „nie da się”. Wspólnie przełamywaliśmy bariery – ocenia Czesław Szczepanik.

Katarzyna Kraszewska, analityk z Centrum Analiz i Oceny Ryzyka Kredytowego, podkreśla, że zbierając informacje na potrzeby realizowanego projektu jeszcze lepiej poznała struktury Banku i ludzi z różnych części Polski. Beata Gruszka, starszy doradca w Oddziale 1 w Pile, cieszy się, że praca przy projekcie dała jej między innymi okazję sprawdzenia się podczas wystąpienia publicznego. Piotr Jarczyński, kierownik w Centrum Operacji dodaje, że warsztaty bardzo mu pomogły w nieszablonowym myśleniu. Dla Tomasza Karonia, doradcy przedsiębiorstw w Oddziale 2 w Poznaniu, udział w projekcie to, poza walorami merytorycznymi, ogromny zastrzyk pozytywnej energii, a dla Anny Białoty, starszego doradcy w Oddziale 1 w Puławach - możliwość poznania wielu nowych, ciekawych ludzi.

Cele osiągnięte

- Program Talenty realizowany był w takiej formie po raz pierwszy w historii Banku. Skoncentrowaliśmy się na kompetencjach niezbędnych do rozwoju Banku i określonych w naszej strategii, czyli zarządzaniu w sieci sprzedaży oraz innowacyjności. Dla nas – organizatorów – szczególnie budująca była obserwacja przemian uczestników w całym okresie trwania Programu. Niektórzy z nich od początku byli przekonani o swojej wartości, inni – dużo się o sobie dowiedzieli i uwierzyli w swój potencjał. Teraz, największym wyzwaniem jest podtrzymanie ich zaangażowania i efektywne wykorzystanie w organizacji – ocenia Jolanta Jakóbczyk, dyrektor Biura Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Program już przyniósł wiele korzyści uczestnikom, m.in. 65 proc. osób z grupy Sukcesorów objęło po zmianie stanowiska funkcję kierowniczą. Wioleta Ryś zgłosiła się do Programu z zamiarem rozwijania kompetencji menedżerskich. Obecnie, już jako kierownik sekcji obsługi klienta w Oddziale 1 w Łomży, wprowadza w życie rozwiązania proponowane na szkoleniach.

Udział w Programie to dodatkowy atut tych, którzy startują w rekrutacjach wewnętrznych. Poza tym uczestnicy zyskują pierwszeństwo w kierowaniu złożonymi projektami.

W ramach poszczególnych projektów realizowanych przez Innowatorów wypracowano wiele rozwiązań korzystnych dla Banku:

  • zamiana kilkunastu tysięcy wyciągów papierowych klientów Banku na wersje elektroniczne,
  • stworzenie wewnętrznego, spójnego systemu bazy wiedzy o podatkach i objęcie szkoleniami podatkowymi kilkanaście tysięcy pracowników,
  • zwiększenie sprzedaży poprzez aktualizację danych osobowych klientów,
  • ograniczenie liczby reklamacji klientów Banku,
  • wzrost aktywności i uproduktowienia kilkudziesięciu tysięcy nieaktywnych klientów Banku,
  • przygotowanie narzędzia odpowiedzialnego za analizę „Głosu klienta”, co usprawnia pozyskiwanie i wykorzystanie rekomendacji pochodzących od klientów.

Promowano arówno sam Program Talenty, jak i projekty biznesowe realizowane przez uczestników. Z każdego wydarzenia powstał obszerny fotoraport dla uczestników, artykuły wewnętrzne oraz prezentacje projektów skierowane do wszystkich pracowników Banku.

Anna Ciechanowicz-Lewkowicz
Departament Zarządzania Personelem i Efektywnością

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png