Bank pełen Talentów
Wsparcie w rozwoju zawodowym najbardziej zaangażowanych pracowników i zachęcenie ich do budowania kariery w Banku – to były najważniejsze cele trwającego ponad półtora roku Programu Talenty. Jego realizacja pozwoliła wzmocnić kulturę organizacyjną nastawioną na współpracę, kreatywność, otwartość na zmiany i wymianę wiedzy.
Został on przygotowany w odpowiedzi na założenia strategii Banku na lata 2013-2015 „Codziennie najlepszy”. Na potrzebę uruchomienia programu ukierunkowanego na rozwój i wykorzystanie talentów pracowników wskazywały także cyklicznie badania zaangażowania i satysfakcji.
Kto lepszy, ten pierwszy
Do udziału w Programie mógł zgłosić się każdy pracownik spełniający określone kryteria dotyczące m.in. wyników oceny okresowej, realizacji celów, stażu pracy i zajmowanego stanowiska. Pierwszym etapem było wypełnienie formularza zgłoszeniowego, a o przejściu do kolejnego decydowały wyniki analizy osiągnięć kandydata istotnych z punktu widzenia udziału w Programie. Na kolejnym etapie kandydaci wypełniali kwestionariusz preferencji zawodowych. Na tej podstawie wybierana była dla nich ścieżka rozwoju: Sukcesorzy mieli przygotowywać się do roli menedżera sieci sprzedaży, a Innowatorzy – do roli lidera zmian i innowacji. W dalszej kolejności odbyła się sesja Assessment Center (proces, który pozwala na zebranie informacji o wiedzy, umiejętnościach i postawach jego uczestników). Ostatecznie z grupy 681 kandydatów, do udziału w Programie zaproszonych zostało 145 osób.
Intensywnie od startu do mety
Szczęśliwców czekały miesiące intensywnej pracy. W ramach ścieżki Innowator powstało 6 grup projektowych, które realizowały nowatorskie inicjatywy na potrzeby różnych obszarów biznesowych Banku. Uczestnicy ścieżki Sukcesor rozwijali kompetencje menedżerskie. Każdy z Sukcesorów czy Innowatorów brał udział m.in. w projektach sponsorowanych przez wybranych menedżerów Banku, działaniach ukierunkowanych na rozwój umiejętności zarządzania zespołami sprzedażowymi, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań lub korzystał z inspirujących spotkań z praktykami biznesu i realizował własne zadania rozwojowe.
Na potrzeby Programu powstała wewnętrzna platforma komunikacyjna zapewniająca wszystkim Talentom bieżący dostęp do materiałów projektowych, materiałów ze spotkań i warsztatów, indywidualnych planów działań oraz polecanej listy lektur. Utworzona została również dedykowana skrzynka mailowa.
Kamienie milowe
Program wystartował w marcu 2015 roku. Rozpoczęły go warsztaty, które nie tylko przybliżyły uczestnikom jego ideę, ale także umożliwiły wzajemne poznanie się i nawiązanie kontaktów. Wydarzenie było okazją do rozmów z menedżerami reprezentującymi różne obszary biznesowe Banku, a także sponsorami projektów. Każdy miał za zadanie przygotować indywidualny plan działań rozwojowych (tzw. PlanT). Innowatorzy podzielili się na zespoły projektowe, a Sukcesorzy określili model idealnego menedżera sprzedaży. Podsumowanie realizacji swoich działań rozwojowych, podzielenie się doświadczeniami oraz dalsza praca nad rozwojem umiejętności były tematem kolejnego spotkania w czerwcu (po około trzech miesiącach). Bankowe Talenty otrzymały wsparcie w postaci m.in. panelu dyskusyjnego „W drodze do mistrzostwa” oraz warsztatów „Siła współpracy – zasady mistrzów aikido”. Innowatorzy uczestniczyli dodatkowo w warsztatach „Jak rozwijać kreatywność”, a Sukcesorzy w szkoleniu „Egzekwowanie zobowiązań w zespole sprzedażowym”.
Mottem kolejnego, jesiennego spotkania uczestników było hasło „Jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana” - autorstwa Petera Druckera. Odbyło się ono w stolicy Małopolski, gdzie siedzibę ma Stowarzyszenie Siemacha, skupiające ludzi zaangażowanych w pomoc dzieciom i młodzieży, którzy wprowadzają zmiany w swoim otoczeniu. To z nimi spotkali się podczas warsztatów Innowatorzy i Sukcesorzy. Wspólnie zmierzyli się z tematem przeprowadzania ludzi przez zmianę oraz dyskutowali m.in. o roli lidera w inicjowaniu zmian.
Przełamywanie barier
Innowatorzy i Sukcesorzy spotkali się pod koniec listopada 2016 roku, aby podsumować efekty półtorarocznej pracy. Zdaniem Czesława Szczepanika, dyrektora Oddziału 1 w Szprotawie, dzięki udziałowi w programie poznał w praktyce pracę nad projektami, zasady tworzenia procedur i ważnych ludzi, którzy administrują produktami. Uważa, że ta wiedza pomogła podnieść jakość pracy jego zespołu i ułatwiła obsługę klienta. - Największą jednak frajdą była współpraca z ludźmi, którym chce się chcieć. Dla których innowacyjność, pomysłowość i szukanie rozwiązań zawsze bierze górę nad podejściem: „nie da się”. Wspólnie przełamywaliśmy bariery – ocenia Czesław Szczepanik.
Katarzyna Kraszewska, analityk z Centrum Analiz i Oceny Ryzyka Kredytowego, podkreśla, że zbierając informacje na potrzeby realizowanego projektu jeszcze lepiej poznała struktury Banku i ludzi z różnych części Polski. Beata Gruszka, starszy doradca w Oddziale 1 w Pile, cieszy się, że praca przy projekcie dała jej między innymi okazję sprawdzenia się podczas wystąpienia publicznego. Piotr Jarczyński, kierownik w Centrum Operacji dodaje, że warsztaty bardzo mu pomogły w nieszablonowym myśleniu. Dla Tomasza Karonia, doradcy przedsiębiorstw w Oddziale 2 w Poznaniu, udział w projekcie to, poza walorami merytorycznymi, ogromny zastrzyk pozytywnej energii, a dla Anny Białoty, starszego doradcy w Oddziale 1 w Puławach - możliwość poznania wielu nowych, ciekawych ludzi.
Cele osiągnięte
- Program Talenty realizowany był w takiej formie po raz pierwszy w historii Banku. Skoncentrowaliśmy się na kompetencjach niezbędnych do rozwoju Banku i określonych w naszej strategii, czyli zarządzaniu w sieci sprzedaży oraz innowacyjności. Dla nas – organizatorów – szczególnie budująca była obserwacja przemian uczestników w całym okresie trwania Programu. Niektórzy z nich od początku byli przekonani o swojej wartości, inni – dużo się o sobie dowiedzieli i uwierzyli w swój potencjał. Teraz, największym wyzwaniem jest podtrzymanie ich zaangażowania i efektywne wykorzystanie w organizacji – ocenia Jolanta Jakóbczyk, dyrektor Biura Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Program już przyniósł wiele korzyści uczestnikom, m.in. 65 proc. osób z grupy Sukcesorów objęło po zmianie stanowiska funkcję kierowniczą. Wioleta Ryś zgłosiła się do Programu z zamiarem rozwijania kompetencji menedżerskich. Obecnie, już jako kierownik sekcji obsługi klienta w Oddziale 1 w Łomży, wprowadza w życie rozwiązania proponowane na szkoleniach.
Udział w Programie to dodatkowy atut tych, którzy startują w rekrutacjach wewnętrznych. Poza tym uczestnicy zyskują pierwszeństwo w kierowaniu złożonymi projektami.
W ramach poszczególnych projektów realizowanych przez Innowatorów wypracowano wiele rozwiązań korzystnych dla Banku:
- zamiana kilkunastu tysięcy wyciągów papierowych klientów Banku na wersje elektroniczne,
- stworzenie wewnętrznego, spójnego systemu bazy wiedzy o podatkach i objęcie szkoleniami podatkowymi kilkanaście tysięcy pracowników,
- zwiększenie sprzedaży poprzez aktualizację danych osobowych klientów,
- ograniczenie liczby reklamacji klientów Banku,
- wzrost aktywności i uproduktowienia kilkudziesięciu tysięcy nieaktywnych klientów Banku,
- przygotowanie narzędzia odpowiedzialnego za analizę „Głosu klienta”, co usprawnia pozyskiwanie i wykorzystanie rekomendacji pochodzących od klientów.
Promowano arówno sam Program Talenty, jak i projekty biznesowe realizowane przez uczestników. Z każdego wydarzenia powstał obszerny fotoraport dla uczestników, artykuły wewnętrzne oraz prezentacje projektów skierowane do wszystkich pracowników Banku.
Anna Ciechanowicz-Lewkowicz
Departament Zarządzania Personelem i Efektywnością
Pliki do pobrania
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?