Data Science Program – inwestycja w rozwój zawodowy pracowników
Ruszył unikatowy program rozwoju umiejętności z zakresu zaawansowanej analizy danych kierowany do naszych pracowników. „Data Science Program” to studia podyplomowe, które PKO Bank Polski realizuje we współpracy z SGH. Są one kolejną inwestycją Banku w rozwój zawodowy pracowników.
Data scientist to jeden z najbardziej „gorących” zawodów na rynku, gdyż przetwarzanie dostępnych zbiorów danych w wartość biznesową jest ogromnym wyzwaniem dla współczesnych firm. To jak sobie z nim poradzą będzie miało kluczowy wpływ na ich pozycję rynkową w przyszłości. Dlatego jeden z programów strategii naszego Banku – „Zaawansowana Analityka” - wymaga m.in. rozwoju kompetencji pracowników zajmujących się zaawansowaną analityką danych.
W odpowiedzi na potrzeby
Od marca 50 osób z obszarów ryzyka, CRM/Controlling i IT rozpoczęło studia podyplomowe "Data Science Program", które PKO Bank Polski uruchomił specjalnie dla swoich pracowników w ścisłej współpracy ze Szkołą Główną Handlową. Są one skierowane do osób, które na co dzień realizują zadania wymagające wykorzystania zaawansowanej analityki danych. – Aby jako organizacja móc się rozwinąć w zakresie analityki oraz wdrożyć rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję potrzebujemy spełnienia kilku warunków – mówi jeden z inicjatorów i organizatorów projektu Marcin Bednarski, dyrektor Departamentu Analityki Danych. - Musimy mieć odpowiednie narzędzia, dane, ale przede wszystkim posiadać pracowników o odpowiedniej wiedzy. Temu właśnie mają służyć rozpoczynające się studia podyplomowe. Składają się z dwóch bloków tematycznych: Metody Analizy Danych oraz Narzędzia Analizy Danych.
Kadrę dydaktyczną zapewnia SGH. – To wykładowcy posiadający głęboką wiedzę teoretyczną oraz bogate doświadczenie praktyczne – mówi kierownik studiów dr Grzegorz Koloch. - Program studiów podyplomowych z zakresu Data Science powstał w ścisłej kooperacji z przedstawicielami PKO Banku Polskiego i koresponduje bezpośrednio z rzeczywistymi potrzebami organizacji w zakresie wspierania procesów analitycznych i operacyjnych na różnych poziomach. Dodaje, że SGH jest uczelnią ekonomiczną, a ekonomia – w różnorodnych jej aspektach, jest nauką, w której wymiar praktyczny jest silnie akcentowany. Z tego m.in. powodu współpraca z szeroko rozumianym otoczeniem biznesowym jest dla uczelni ważnym obszarem działalności. Jego zdaniem znajomość potrzeb biznesu stanowi nieocenione źródło wartościowej wiedzy dla akademików realizujących programy badawcze w obszarach związanych z sektorem bankowym i rynkiem finansowym. - Zwłaszcza, jeśli mają możliwość współpracować z liderami, którzy wyznaczają standardy w tej dziedzinie, jak ma to miejsce w przypadku tej inicjatywy. Jest to sytuacja symbiotyczna, partnerska i przynosi korzyści obydwu stronom – podkreśla.
- Naszym celem było stworzenie programu rozwijającego umiejętności analityczne pracowników z różnych obszarów Banku, które będą mogli wykorzystać w innowacyjnych projektach uruchamianych w ramach nowej strategii Banku – podsumowuje Bartosz Pagacz, dyrektor Biura Ryzyka Kredytowego Klienta Indywidualnego.
Dostęp do wiedzy
„Data Science Program", to kolejna z wielu realizowanych przez Bank inicjatyw rozwojowych – odpowiedź na potrzebę dostępu pracowników do wiedzy i nowoczesnych narzędzi wspierających zawansowaną analitykę danych. W przygotowaniu już kolejne inicjatywy m.in. dedykowane obszarowi współpracującemu z klientem korporacyjnym – mówi Katarzyna Motelska, dyrektor Biura Doświadczeń Pracownika.
W ramach inicjatyw strategicznych uruchamiane są akademie i programy dedykowane konkretnym grupom pracowników i jednostkom organizacyjnym. Przykładem może być realizowana w latach 2016-2017 Akademia Rozwoju Centrum Bankowości Prywatnej. Z kolei w ramach Akademii Rozwoju Departamentu Skarbu w 2017 roku zostały uruchomione grupy szkoleniowe z zakresu Profesjonalnej Obsługi Klienta, a w 2018 planowana jest Akademia Sprzedawcy Transakcji Skarbowych, która skupi się m.in. na doskonaleniu umiejętności negocjacyjnych, wywieraniu wpływu, czy analizie finansowej przedsiębiorstw.
W czerwcu 2017 roku ruszyła kolejna edycja programu Nowy Menedżer. Jego celem jest rozwój kompetencji kierowników i dyrektorów, którzy w PKO Banku Polskim pełnią rolę menedżera nie krócej niż sześć miesięcy i nie dłużej niż dwa lata.
W PKO Banku Polskim w szkoleniach udział bierze kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie. Tylko w 2017 roku łącznie uczestniczyło w nich ponad 58 tys. pracowników, co oznacza, że średnio każdy wziął udział w dwóch szkoleniach. W formule e-learningowej ze szkoleń skorzystało ponad 146 tys. uczestników. Ponadto w szkoleniach katalogowych uczestniczyło 1165. Kilkudziesięciu pracowników Banku podnosiło kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych lub MBA.
Podejmowane przez Bank działania są doceniane zarówno przez studentów, jak i profesjonalistów. W rankingach zajmujemy czołowe pozycje, m.in. za oferowane warunki pracy oraz politykę szkoleniową zdobyliśmy tytuł „Solidnego Pracodawcy". Zajęliśmy też czołowe miejsca w rankingach pracodawców – Antal, czy organizacji studenckich – AIESEC, Universum.
Lidia Sosnowska
Ekspert PKO Banku Polskiego
Komentarze uczestników
Magdalena Benbenek w Centrum Ryzyka Kredytowego Klienta Detalicznego kieruje zespołem odpowiedzialnym m.in. za budowę i utrzymanie modeli ryzyka kredytowego dla klientów MŚP oraz analizy związane z portfelem tych klientów. Uważa, że zdobyta wiedza usprawni pracę całego jej zespołu. Zwiększenie wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych, pozwoli kreować i sprawnie wdrażać rozwiązania na najwyższym poziomie.
Adam Świderski, starszy specjalista w Departamencie Kampanii Bezpośrednich i Kontrolingu Detalicznego przygotowuje rekordy w ramach kampanii tradycyjnych / zdarzeniowych dla kanałów kontaktu (CC, Platin, WWW, email, SMS). Budowa algorytmów i programów, które „samodzielnie” rozwiązują dane zagadnienie daje mu wielką satysfakcję i motywuje do poszukiwania nowych zadań. Liczy, że studia będą źródłem kolejnych inspiracji.
Krzysztof Grudzień ekspert w Centrum Ryzyka Kredytowego Klienta Detalicznego swoją pracę określa, jako wydobywanie wiedzy z danych, które posiada Bank na temat swoich klientów. Pozwala to m.in. oceniać ryzyko kredytowe klienta czy rozwijać i optymalizować politykę kredytową. Wierzy, że zdobycie wiedzy na temat najnowszych trendów dotyczących data science i big data pomoże wykorzystać w większym stopniu lub w zupełnie nowy sposób te dane. - Przyniesie to korzyści nie tylko dla samego Banku, ale również, a być może przede wszystkim, dla klientów poprzez bardziej dopasowaną ofertę, łatwiejsze i szybsze procesy - podkreśla.
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?