2017.11.07

iPKO3 przeciera szlaki metodyk zwinnych w naszym banku

W czerwcu br. w banku wystartował projekt iPKO3 – pierwsze tak duże przedsięwzięcie realizowane w oparciu o metodykę zwinną. Rozmowa z Łukaszem Jaciubkiem, kierownikiem Projektu/Product Owner iPKO 3 z Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.

iPKO3 to dobry przykład złożonej i wieloetapowej inicjatywy informatycznej, w której zespół projektowy na bieżąco bierze pod uwagę aktualne otoczenie rynkowe: innowacyjne technologie, świeże trendy w korzystaniu z bankowości elektronicznej oraz wiele niewiadomych, np. jak zmieni się sytuacja w branży w ciągu najbliższych 2-3 lat.

Metodyka kaskadowa vs zwinna – na czym polega różnica?

Dotychczasowe projekty, nawet te najbardziej wielowymiarowe, realizowane były w metodyce kaskadowej – przed uruchomieniem projektu przygotowywany był szczegółowy plan działania, który, konsekwentnie realizowany, kończył się wdrożeniem. Takie podejście miało jeden główny minus – rygorystyczne trzymanie się planu wykluczało elastyczność podczas prac nad projektem. Oznacza to, że traciliśmy szansę na wprowadzanie rozwiązań, które wynikały z szybkiego tempa zmian zachodzących w świecie projektów informatycznych w zakresie: technologii, modeli biznesowych, przyzwyczajeń klientów czy pojawiających się nowych trendów.

Dlaczego metodyka zwinna zwiększa szanse na sukces projektu iPKO3?

Metodyka zwinna wywraca ten ustrukturyzowany i hermetyczny sposób działania do góry nogami. Daje ogromną elastyczność i pole do reagowania na bieżąco, szczególnie w sytuacjach, gdy trzeba zrezygnować z rozwiązań nieefektywnych, dostosować się do zmieniającego się otoczenia, czy wykorzystać najnowsze, nieznane dotąd praktyki rynkowe.

Jak wygląda zastosowanie metodyk zwinnych w praktyce?

Realizujemy projekt w krótkich odstępach czasu, w przypadku naszego projektu - 2 tygodniowych. Te  okresy nazywamy sprintami. Każdy taki sprint kończy się prezentacją tzw. przyrostu, czyli wersją rozwiązania, która jest potencjalnie gotowa do wdrożenia. Od tego momentu może być testowana, badana i na koniec oceniona przez organizację. Informacje zwrotne pozwolą bardzo szybko zareagować, jeżeli jakość naszego rozwiązania okaże się niezadowalająca.

Agile zmienił też sposób codziennej pracy nad bieżącymi zadaniami oraz całym projektem. Planujemy zadania na codziennych krótkich spotkaniach (tzw.”stand-upach”). Już wspomniane sprinty są otwierane i zamykane z udziałem wszystkich zainteresowanych. W zespole projektowym pojawiły się nowe role, takie jak Właściciel Produktu (Product Owner) czy Scrum Master. Korzystamy ze znakomitych narzędzi systemowych – narzędzia do obsługi zgłoszeń JIRA i do budowania bazy wiedzy o projekcie – CONFLUENCE. Wszystko razem daje nam większą przejrzystość pracy i możliwość natychmiastowego reagowania w obliczu przeszkód i zagrożeń.

 Co jest kluczowym czynnikiem sukcesu w takich projektach?

Zdecydowanie zespoły interdyscyplinarne. Prace w metodyce zwinnej prowadzone są wspólnie ze specjalistami z Biznesu i IT. W praktyce wszyscy pracują razem w jednym pomieszczeniu, co pozwala poznać unikalne kompetencje wszystkich uczestników projektu. Samodzielność i niezależność to atuty takiego rozwiązania. 

W 11 raporcie „State od Agile Report”, aż 90 proc. respondentów potwierdziło, że ich organizacje osiągnęły sukces dzięki wdrożeniu metodyk zwinnych. Transformacja podejścia w zarządzaniu projektami jest zatem kluczowa zarówno z punktu widzenia projektu, jak i całej organizacji. Duża świadomość tych potrzeb daje nam przestrzeń oraz szereg rozwiązań, które pozwalają na wdrażanie metodyk zwinnych w życie.

Rozmawiała
Joanna Fatek
starszy specjalista w PKO Banku Polskim

    • Z Banku

      02018.05.25

      Platynowa karta kredytowa PKO Banku Polskiego najtańsza na rynku

      Platynowa karta kredytowa od zawsze kojarzyła się z luksusem i produktem przeznaczonym dla najbogatszych. Dziś możesz mieć ja również ty! PKO Bank Polski obniżył cenę dla nowo wydawanych platynowych kart kredytowych do 250 zł rocznie, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zestawu usług dodatkowych dostępnych dla posiadaczy tych kart.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      Data scientist – matematyk, programista i biznesmen w jednym

      Czym jest Big Data w bankowości, jakie cechy posiada specjalista data science oraz co trzeba zrobić, aby dołączyć do zespołu Banku? Na takie pytania odpowiedzi uzyskali studenci Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych, którzy 23 maja wzięli udział w warsztacie „Big Data w PKO Banku Polskim”.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” – szansa rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorców

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to autorski program akceleracyjny skierowany do start-upów oferujących nowatorskie podejście do tradycyjnych rozwiązań finansowych. Bank poszukuje również młodych firm chętnych do współpracy przy testowaniu środowiska API, które niedługo będzie służyć rozwojowi całego rynku usług fintech w Polsce. Młode firmy biorące udział w „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” otrzymają wsparcie w postaci zaplecza technologicznego i wiedzy. Start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie banku w procesie skalowania ich biznesu.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.24

      PKO Bank Polski otrzymał statuetkę „Lamparta 2018” za budowanie wizerunku marki nowoczesnego banku. Głosami oddanymi przez konkurencję w badaniu Kantar TNS zajął 2 miejsce.

      Celem działań PKO Banku Polskiego – zarówno biznesowych jak i społecznych – jest utrwalanie wizerunku marki jako polskiej, przyjaznej i godnej zaufania instytucji finansowej. Bank od lat rozwija relacje z otoczeniem, prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i charytatywne. W każdym obszarze działania PKO Bank Polski wykorzystuje najnowsze technologie. Tworząc i rozbudowując nowoczesne platformy komunikacji zwiększa dynamikę oraz efektywność dialogu, wzmacnia wizerunek i umacnia pozycję lidera polskiej bankowości.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.23

      Wciąż się uczę

      Za swój największy sukces zawodowy uważa zespół, którym kieruje. Ludzi zaangażowanych, godnych zaufania, kreatywnych i otwartych na zmiany. Iwona Michalska, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Dąbrowie Górniczej i jednocześnie trener wewnętrzny, w banku pracuje od 23 lat. Swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie zarządzania ludźmi chętnie dzieli się z innymi profesjonalistami z branży HR.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.22

      Dobry start w 2018 rok. Najlepsze wyniki wśród banków

      PKO Bank Polski rozpoczął ten rok doskonałymi wynikami finansowymi. Zysk netto za I kw. 2018 r. wzrósł o ponad 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przyczynił się do tego dalszy dynamiczny rozwój działalności biznesowej.

      więcej
    Pokaż więcej