Rewitalizacja Rotundy PKO Banku Polskiego
Zlokalizowana w ścisłym centrum Warszawy Rotunda zawsze była czymś więcej, niż siedzibą Oddziału 3 PKO Banku Polskiego. Przez pół wieku istnienia, wrosła trwale w tkankę miejską, stając się jednym z najbardziej charakterystycznych symboli stolicy i ulubionych miejsc spotkań warszawiaków. Zachowanie tego unikalnego dziedzictwa było jednym z priorytetów planu kompleksowej rewitalizacji Rotundy.
Zakres oraz skala zmian architektonicznych i funkcjonalnych były przedmiotem konsultacji z mieszkańcami Warszawy, ekspertami oraz organizacjami miejskimi. Ich opinie były wzięte pod uwagę w projekcie architektonicznym, wybranym w ramach siódmej edycji międzynarodowego konkursu Changing The Face Rotunda Warsaw 2013, współorganizowanego przez PKO Bank Polski. Edycję poświęconą Rotundzie wygrała w 2013 roku polska pracownia architektoniczna Gowin&Siuta z Krakowa. Zwycięski projekt przewiduje zachowanie dotychczasowego kształtu, wielkości i elementów charakterystycznych dla architektury modernizmu.
- Rotunda to jeden z najbardziej rozpoznawalnych architektonicznie symboli naszego kraju. Do projektu rewitalizacji budynku zaprosiliśmy wszystkich interesariuszy, a wyniki konsultacji społecznych zostały uwzględnione w wytycznych konkursu architektonicznego. Jego zwycięzcy - pracownia architektoniczna Gowin&Siuta - zaprojektowali formę oraz funkcje Rotundy, pozwalając jej efektywnie pełnić rolę obiektu bankowego łącząc z miejscem na funkcje społeczne i zachowując światowe wymogi zrównoważonego budownictwa – mówi Jacek Paszkiet, dyrektor Centrum Administracji PKO Banku Polskiego.
W grudniu br. PKO Bank Polski wyłoni generalnego wykonawcę projektu. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu 2017 roku i potrwają dwa lata. W trakcie rewitalizacji, klienci Banku będą obsługiwani w innych placówkach zlokalizowanych w centrum miasta. W okolicy Rotundy pojawią się dwa bankomaty mobilne.
Tablica upamiętniająca tragiczne wydarzenie wybuchu budynku w lutym 1979 roku pozostanie w okolicach budynku przez cały okres realizacji inwestycji.
Konferencja prasowa (od lewej): Jarosław Brzuzy, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej w Warszawie PKO Banku Polskiego; Piotr Radek, kierownik projektu rewitalizacji Rotundy PKO Banku Polskiego; Bartłomiej Gowin – przedstawiciel zespołu architektonicznego Gowin&Siuta; Maria Saloni-Sadowska – prezes warszawskiego oddziału SARP; Jacek Paszkiet, dyrektor Centrum Administracji PKO Banku Polskiego
Projekt rewitalizacji Rotundy został podzielony na trzy etapy:
I etap – KONSULTACJE SPOŁECZNE (2013)
Konsultacje społeczne poświęcone przyszłemu wyglądowi i przeznaczeniu Rotundy przybrały bezprecedensowy w historii współczesnej Warszawy rozmiar. Rekordowa liczba – ponad 10 tys. wypełnionych ankiet – tylko potwierdziła niezwykłą emocjonalną więź mieszkańców Warszawy z tym miejscem. W ramach konsultacji przeprowadzono także kilkadziesiąt innych wydarzeń – paneli dyskusyjnych, warsztatów dla mieszkańców, obserwacji i wywiadów.
Efektem konsultacji było wypracowanie wizji Rotundy, jako wielofunkcyjnego, regularnie odwiedzanego miejsca. Oferta Rotundy powinna wpisywać się w rytm miasta, dostosowując funkcje i treści do pór roku czy ważnych wydarzeń w życiu miasta.
Konsultacje prowadzone były dwutorowo:
- marzec – kwiecień: panele eksperckie poświęcone historii budynku, jego roli oraz funkcjom społecznym. W debatach wzięli udział przedstawiciele organizacji architektów, władz lokalnych i samorządowych, firm badawczych (m.in.: Centrum Architektury, Fundacji Bęc Zmiana, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Forum Rozwoju Warszawy, Polish Green Building Council, Stowarzyszenia Architektów Polskich, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” oraz firmy DuPont).
- kwiecień – maj: konsultacje z mieszkańcami. W ankiecie (elektronicznej oraz papierowej – dostępnej w oddziałach Banku) swoimi pomysłami podzieliło się ponad 10 tys. osób. Konsultacje obejmowały także warsztaty z mieszkańcami, obserwacje pod Rotundą oraz wywiady z warszawiakami. Konsultacje przyniosły około 1500 pomysłów na nowe funkcje Rotundy. Przewijał się postulat wielofunkcyjności, a najczęściej wskazywane były: multimedialny punkt informacyjny o wydarzeniach kulturalnych, miejsce odpoczynku i spotkań, galeria sztuki i kawiarnia.
II etap – MIĘDZYNARODOWY KONKURS ARCHITEKTONICZNY (2013)
Międzynarodowy konkurs architektoniczny Changing The Face 2013 Rotunda Warsaw spotkał się z ogromnym zainteresowaniem architektów z 79 krajów świata, którzy nadesłali 214 projektów rewitalizacji. Zwycięską koncepcję przedstawił polski zespół Gowin&Siuta.
Changing The Face to prestiżowy międzynarodowy konkurs architektoniczny, w ramach którego architekci mogą uwolnić wodze wyobraźni, przeprojektowując charakterystyczny dla światowych metropolii budynek. Changing The Face gościł już m.in. w Rzymie i Bukareszcie. W 2013 roku oczy całego architektonicznego świata zwrócone były na Warszawę i Rotundę. Współorganizatorami polskiej edycji konkursu był PKO Bank Polski oraz warszawski oddział SARP, Polish Green Buidling Council, architizer.com i firma DuPont. W konkursie zarejestrowało się 1040 zespołów z 79 krajów i nadesłano 214 projektów. Do drugiego etapu wybrano 10 finalistów.
Celem konkursu było wyłonienie projektu rewitalizacji budynku Rotundy (z zachowaniem jej dotychczasowego kształtu) oraz stworzenie przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej o jak najwyższym standardzie użytkowym i estetycznym. Duży nacisk położono na wykorzystanie standardów budownictwa zrównoważonego oraz integrację budynku Rotundy z jej otoczeniem.
Zwycięski projekt przywraca unikalne walory pierwotnego projektu Rotundy, wzbogacając go o nowoczesne, inteligentne funkcje i rozwiązania, z uwzględnieniem oczekiwań zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Posadzka placu z regularną siatką podziałów sięgająca do ul. Widok wyeksponuje budynek Banku; całość uzupełni zieleń. Oryginalny system oświetlenia - „świetlny sufit” - wprowadzi kameralną skalę wnętrza urbanistycznego, nawiązując do dawnej wysokości wiat w pasażu Wiecha.
Funkcje bankowe w zrewitalizowanym budynku Rotundy zostaną zlokalizowane na parterze i w podziemiu. Funkcję przestrzeni publicznej będzie pełnił „Salon Miejski”, obejmujący całe pierwsze piętro budynku. Ponad 500 m2 „Salonu Miejskiego” pozwoli zrealizować pomysły zgłaszane przez mieszkańców, jak: multimedialny punkt informacji o wydarzeniach kulturalnych, miejsce odpoczynku i spotkań, galeria sztuki i kawiarnia.
III etap – REALIZACJA INWESTYCJI
1 lutego 2016 roku, Bank otrzymał pozwolenie na prace budowlane. Obecnie trwa proces wyłaniania generalnego wykonawcy projektu. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu 2017 roku.
23 listopada br. Bank rozpocznie wysyłkę listów do ponad 32 tys. klientów Oddziału 3 PKO Banku Polskiego w Rotundzie informujących o terminie zamknięcia oddziału oraz miejscach obsługi w czasie realizacji inwestycji. W wybranych placówkach w ścisłym centrum (Oddział 1, 112 i 9) zwiększona zostanie liczba doradców i kasjerów. Klienci mogą składać wszystkie dyspozycje w dowolnie wybranym Oddziale Banku. Przed budynkiem Rotundy zostaną ustawione dwa bankomaty mobilne.
Rys historyczny Rotundy:
- lata 60. – zespół prof. Karpińskiego tworzy koncepcję budynku Rotundy, jako zwieńczenia Pasażu Wiecha (w ramach projektu Ściany Wschodniej);
- 1966 – Rotunda zostaje oddana do użytku. Zachwyt odwiedzających budzi nowoczesna, ażurowa konstrukcja zapewniająca budynkowi transparentność (w środku widać było konstrukcję dachu, charakterystyczny sferyczny sufit budynku)
- 15.02.1979 – wybuch gazu pozbawia życia 49 osób i niszczy budynek. Otwarta ponownie w październiku Rotunda traci swój unikalny, otwarty charakter.
- 2009 – PKO Bank Polski ogłasza i rozstrzyga konkurs na Nową Rotundę. Protesty społeczne zmuszają Bank do wycofania się z realizacji projektu.
- 2011 – Bank, we współpracy z DuPont, organizatorem cyklu konkursów Changing The Face, rozpoczyna prace nad koncepcją międzynarodowego konkursu architektonicznego.
- kwiecień – maj 2013 – ruszają szerokie konsultacje społeczne.
- listopad 2013 – konkurs Changing The Face 2013 Rotunda Warsaw wygrywa krakowskie biuro Gowin&Siuta.
- 1 lutego 2016 – PKO Bank Polski otrzymuje decyzję o pozwoleniu na prace budowlane.
- grudzień 2016 – PKO Bank Polski wyłania generalnego wykonawcę inwestycji.
- 23 grudnia 2016 – to ostatni dzień obsługi klientów w Oddziale Rotunda.
- styczeń 2017 – ruszają prace budowlane.
- Za dwa lata – nowa Rotunda zostaje oddana do użytku klientów Banku, mieszkańców Warszawy i turystów
Edyta Skorupska
ekspert w PKO Banku Polskim
Czytaj także:
37. rocznica wybuchu w Rotundzie
Upamiętniamy: 11 listopada - Święto Niepodległości
Pliki do pobrania
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?