Smartfon zamiast portfela
Dwóch na trzech Polaków przewiduje, że w 2020 roku będzie płacić mobilnie co najmniej raz w tygodniu. Być może tradycyjne portfele za kilka, kilkanaście lat zachowamy jedynie w pamięci. Czy zastąpią je smartfony?
Fot. shutterstock.com
Polacy coraz chętniej korzystają z urządzeń mobilnych. Od 2013 do 2015 roku liczba osób, które używają smartfonów przynajmniej raz w tygodniu, wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając poziom 76 proc. populacji – przekonują twórcy najnowszego raportu Ericsson ConsumerLab. Z kolei według raportu „Polska jest mobi” z czerwca 2015 roku 58 proc. urządzeń mobilnych używanych w kraju to smartfony, co oznacza prawie 19 mln egzemplarzy. Analitycy przewidują, że już za rok wskaźnik ten wzrośnie do 64 proc., czyli przybędzie ich około miliona. Nic dziwnego. Oferują praktycznie wszystko, czego potrzebujemy do pracy, kontaktu z najbliższymi czy rozrywki. Oczywiście dzięki nim zwiększa się również wykorzystanie usług mobilnych, a szczególnie mobilnych płatności.
m-portfel
Tempo upowszechniania się płatności mobilnych wśród konsumentów w najbliższych pięciu latach będzie zdecydowanie rosnąć, jak wskazują wyniki badania Mobile Money 2020 zrealizowanego na zlecenie Visa Europe. Ich szybko rosnąca popularność znajdzie odzwierciedlenie m.in. w wartości transakcji. Konsumenci przewidują, że do 2020 roku, dokonując płatności za pomocą urządzeń mobilnych – tygodniowo będą wydawać średnio 160 zł na osobę, czyli w przeliczeniu na wszystkich dorosłych Polaków około 4,4 mld zł. Co piąty badany (22 proc.) ocenia, że w 2020 roku wyda w ten sposób ponad 280 zł tygodniowo.
Co kupimy?
Analizując obecne trendy oraz deklaracje konsumentów dotyczące przyszłości, widać, że zakupy z wykorzystaniem technologii mobilnych będą dokonywane niezależnie od branży. 60 proc. badanych wyraziło chęć korzystania ze swoich smartfonów do płatności zbliżeniowych w sklepach, 55 proc. w restauracjach i kawiarniach, a 48 proc. przy płaceniu za transport. Obecnie najczęstszym przedmiotem takich zakupów są aplikacje, jedzenie na wynos oraz odzież. Choć osoby ankietowane przez Visę deklarują chęć korzystania z urządzeń mobilnych także do kupowania artykułów o wyższej wartości.
– Uważam, że rzeczywiste tempo rozwoju w segmencie płatności mobilnych może być jeszcze szybsze. Opieram to przekonanie m.in. na niebywałym sukcesie płatności zbliżeniowych na naszym rynku, które stanowią już ponad 40 proc. wszystkich dokonywanych polskimi kartami Visa. Rozwój handlu elektronicznego i płatności zbliżeniowych przygotował solidne fundamenty dla mobilnych. To nie jest już kwestia „czy”, lecz „kiedy” nowe sposoby upowszechnią się wśród konsumentów – podsumowuje Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe. Rozwój technologii mobilnych i handlu internetowego sprawił, że staliśmy się świadkami znaczącego wzrostu zainteresowania polskich konsumentów stosowaniem szybszych i wygodniejszych metod płacenia. Być może tradycyjne portfele za kilka lat zachowamy jedynie w pamięci.
Marcin Złoch
Wybrane z Bankowiki:
Pomocna wiedza
Przewidujemy, że do 2020 roku ponad połowa płatności Visa będzie dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Wierzymy, że ich dynamiczny rozwój uwzględniający zmieniające się oczekiwania konsumentów pozwoli im za 5 lat swobodnie wydawać w ten sposób więcej niż to, co zadeklarowali w badaniu Mobile Money 2020, czyli 160 zł tygodniowo na osobę. Jednak, aby mobilne płatności zbliżeniowe były powszechnie wykorzystywane przez konsumentów, muszą oni otrzymać rozwiązania z szerszą funkcjonalnością, która będzie wychodziła poza samą płatność.
Jakub Kiwior
dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie
Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe
Czytaj także:
Tak wkrótce będzie wyglądać bank w telefonie
Projekt „Od IKO do BLIKA” najlepszą innowacją w płatnościach na świecie
Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?