Jesteśmy zmęczeni hasłami, PIN-ami i kodami
Prawie połowa z nas jest zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów i PIN-ów, które musimy zapamiętać, aby zweryfikować swoją tożsamość u operatora komórkowego, banku czy na portalach społecznościowych. Tym bardziej, że średnio jest to aż 14 haseł. A gdyby tak można było poddać się weryfikacji za pomocą głosu? Aż 54 proc Polaków uważa, że to wygody i bezpieczny i wygodny sposób weryfikacji, ale co piąty jest sceptyczny - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska.
Wyniki polskiego badania potwierdzają wnioski płynące z innych krajów, które mówią, że numery i hasła dostępu mogą stanowić barierę w dostępie do usług. Użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych oczekują bardziej przyjaznych metod autentykacji, bo chcą mieć dostęp do kont osobistych przez różne kanały dostępu - smartfon, telefoniczne centra obsługi czy poprzez bezpośrednią obsługę "przy okienku". Zmiany są więc tylko kwestią czasu.
Niemal każdy z nas musi podać jakieś hasło czy dane, aby skorzystać z usług czy produktów bez ruszania się z domu. Jesteśmy już zmęczeni wymyślaniem i co ważniejsze pamiętaniem ciągu liczb/znaków w celu logowania się lub potwierdzania swojej tożsamości - takich odczuć doświadcza 47 proc. z nas. Denerwujemy się, gdy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł - wiemy, że pomogą nam lepiej zabezpieczyć się, ale jednocześnie zastanawiamy się, czy damy radę zapamiętać taki ciąg znaków. Co trzeci z nas chciałby używać jednego kodu do wszystkich miejsc.
O swoje bezpieczeństwo dba tylko połowa badanych
Połowa badanych uważa, że bezpieczeństwo naszych danych zależy od instytucji, z usług których korzystają, a nie od nas samych. Bardziej też boimy się włamania na konto bankowe, przejęcie hasła do bankowości elektronicznej czy kradzieży kart płatniczych niż włamania do mieszkania.
Jednocześnie aż co trzeci z nas myśli, że nie jest atrakcyjnym celem dla złodziei czy hakerów, więc nie musi specjalnie dbać o swoje bezpieczeństwo, a 15 proc. badanych zapisuje hasła i kody PIN na kartce bądź w telefonie komórkowym.
Tylko co piąty Polak zmienia swoje hasło czy PIN przynajmniej raz w roku, aby podnieść swoje bezpieczeństwo w sieci, a prawie 40 proc. wykonuje tę czynność tylko dlatego, że system wymusza taką zmianę.
Zaledwie połowa Polaków ocenia poziom swojej wiedzy na temat zagrożeń związanych z kradzieżą haseł, PIN-ów, czy tożsamości jako dobry lub bardzo dobry.
Alternatywa dla tradycyjnego PIN-u? Powiedz to
Choć PIN-y i hasła to obecnie najpopularniejsze narzędzia autentykacji, to Polacy chętnie skorzystaliby z prostszych form weryfikowania danych - np. z hasła głosowego. Połowa z nas deklaruje, że słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu, a najczęściej wymieniany był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57 proc. badanych.
Polacy doceniają wygodę, prostotę i bezpieczeństwa biometrycznych zabezpieczeń dostępu, jednak co piąty martwi się o zmiany głosu - np. podczas choroby oraz o możliwość nagrania głosu i odtworzenia go przez niepowołane osoby w celu identyfikacji.
- Nasz głos jest unikalny i niepowtarzalny, a biometria głosowa prawidłowo identyfikuje każdą osobę poprzez porównanie głosu z wcześniej zarejestrowanym jego wzorcem. Zaawansowane technologie stosowane w biometrii gwarantują, że nastąpi uwierzytelnienie bez względu na warunki zewnętrzne jak hałasy otoczenia czy czynniki fizyczne, jak np. zachrypnięty głos - zapewnia Krystyna Hirshman z Nuance Communications, firmy, która jest dostawcą rozwiązań głosowych i językowych.
W ostatnich dwóch latach łączna liczba osób na świecie, które zgodziły się na dokonanie wzorca głosowego w bankach, u operatorów telefonii komórkowej i innych organizacjach przekroczyła 45 milionów.
Według prognoz firmy Opus Research, globalny rynek technologii biometrii głosowej wzrośnie do 750 mln dolarów w 2017 r. wobec 200 mln dolarów w 2013 r.
Badanie TNS Polska zostało przeprowadzone w listopadzie 2014 r. na reprezentatywnej próbie 1 tys. osób - użytkowników internetu między 18. a 65. rokiem życia.
Agnieszka Morawiecka
ISBnews
Czytaj także:
Biometria - przyszłość w bankowości
Klient społecznościowy
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?