Sezamie otwórz się! Biometria zmienia bankowość
Biometria coraz mocniej wkracza do naszego życia. Również w bankowości: klientom ułatwi życie, gdyż nie będą już musieli zapamiętywać wielu haseł i kodów PIN, a bankom pozwoli na szybką i wygodną obsługę oraz zwiększy bezpieczeństwo oferowanych usług. W przyszłym roku w oddziałach PKO Banku Polskiego testowane będą pierwsze urządzenia wykorzystujące technologię biometryczną.
Co piąty Polak zmienia swoje hasło czy PIN przynajmniej raz w roku, a prawie 40 proc. wykonuje tę czynność tylko dlatego, że system wymusza taką zmianę – wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska. Wykorzystanie technologii biometrycznej w bankowości, w dużym stopniu, zmieni tę sytuację. Niepotrzebne będą hasła, kody czy tokeny, a operacje, transakcje czy dostęp do danych i środków będą jeszcze bardziej bezpieczne. Jak to możliwe?
Przede wszystkim dlatego, że technologia biometryczna umożliwia szybką identyfikację klienta - po analizie jego indywidualnych cech fizycznych. Dzięki badaniu, np. układu linii papilarnych, naczyń krwionośnych dłoni, tęczówki oka, kształtu twarzy czy analizie głosu urządzenie może rozpoznać daną osobę i dać jej dostęp do konta, produktów i usług.
Zleć przelew dłonią
W PKO Banku Polskim, w 2016 roku, testowane będą pierwsze stanowiska umożliwiające autoryzację operacji bankowych, podpisywanie wniosków i pism w oparciu o technologię biometryczną. Pozwoli na to specjalnie stworzony do tego celu elektroniczny długopis. To element będący na wyposażeniu urządzenia analizującego jednocześnie głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni i kształt twarzy.
System będzie również skanował dokumenty tożsamości. Wszystkie zebrane dane porówna z zapisanymi w bazie wzorcami i na tej podstawie przeprowadzi identyfikację oraz autoryzację.
Niepowtarzalne – inne dla każdego człowieka - dane biometryczne będą przechowywane w postaci szyfrowanej.
Cały system podnosi nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale też komfort klientów korzystających z bankowości. Biometria może być rozwijana we wszystkich kanałach, np. infolinii do szybszej identyfikacji dzwoniącej osoby czy podpisywania dokumentów bankowych na tablecie, bez konieczności wizyty w oddziale.
Na razie planowane teksty odbędą się w 60 oddziałach Banku, podczas których ponad 10 tys. klientów będzie mogło korzystać ze 100 stanowisk wyposażonych w urządzenia biometryczne.
Pierwszy raz na taką skalę
PKO Bank Polski jako pierwszy bank na rynku polskim proponuje rozwiązanie, które ma szansę zaistnieć i wejść do powszechnego użytku na tak dużą skalę. Do tej pory, największy projekt wdrożenia biometrii w bankowości na świecie, zrealizowały japońskie banki. W 2008 roku nowe rozwiązania do swoich systemów zaimplementowały 123 instytucje. Decyzja ta była m.in. odpowiedzią na rosnącą liczbę fraudów i oszustw bankowych. Dzięki temu banki m.in. odnotowały spadek cyberprzestępstw i poszerzyły ofertę o tzw. specjalne „bezpieczne konta”.
Innym przykładem masowego wykorzystania technologii biometrycznej jest usługa płatności dłonią, która z powodzeniem funkcjonuje w Szwecji - na kampusie uniwersyteckim w Lund, gdzie 1600 użytkowników aktywnie korzysta z płatności dłonią w 15 sklepach – bez użycia karty, haseł i kodów PIN.
Nie tylko bankowość
Prace prowadzone m.in. przez PKO Bank Polski pozwolą w przyszłości wykorzystywać i rozwijać usługi oparte o biometrię nie tylko we wszystkich kanałach bankowości, ale też w innych dziedzinach naszego życia codziennego, np. w służbie zdrowia czy administracji publicznej. Usprawni to obsługę obywateli w wielu instytucjach oraz przyspieszy obieg i zmniejszy liczbę dokumentacji papierowej.
- Projekt biometrii w PKO Banku Polskim jest realizowany w ramach konsorcjum, w skład którego, poza bankiem, wchodzą Politechnika Gdańska oraz firma Microsystem. Start testów w oddziałach planowany jest na czerwiec 2016 roku. Budżet projektu wynosi 9,82 mln złotych, z czego 3,63 mln zł to dotacja uzyskana z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Michał Tkaczuk
Ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Cyfrowa transformacja Europy
Biometria - przyszłość w bankowości
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?